Annons

Bokstaven S får LR att slå slint

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag råkar ut för ett underligt fenomen i LR. När jag skriver ett nyckelord som börjar på bokstaven "s" blir primärskärmen svart. Den sekundära påverkas inte. Det är inte bara LR som blir svart utan alla program inklusive skrivbordet. lister och allt. Allt finns kvar där i bakgrunden. Om man trycker Alt-TAB så kan man bläddra mellan programmen. Så småningom brukar LR komma tillbaka men allt annat förblir svart tills jag startar om datorn. Väldigt irriterande. Det finns inte ens kortkommandon på S i Lightroom som skulle kunna förklara det hela. Jag tror inte det förekom innan jag bytte grafikkort (till GeForce GTX 960) och uppgraderade till version 6.1.1. Någon som varit med om detta eller har tips om vad som är orsaken?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett enkelt test. Prova och stäng av GPU accelereringen.
OM det skulle hjälpa så är det grafikkortets drivrutiner som får spel. (Fast jag har aldrig varit hört talas om ngt liknande).

Har du provat med ett annat tangentbord? De går sönder lite då & då.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag testade att slå av GPU men det hjälpte inte.
Jag googlade och hittade att samma problem förekommer även i tidigare versioner. Vissa har problem med just bokstaven S medan andra har andra bokstäver som spökar.
Det som händer är att "Air"-funktionen i Windows får spel. Ibland bara några sekunder, ibland tills man stänger av datorn. Stänger man av Windows "Air-visning", dvs genomskinliga fönsterdetaljer, så fungerar det som vanligt. Tråkigt bara att behöva ha "Windows-Classic" som tema. Det kan också ha något med antalet nyckelord att göra också. Tydligen finns en bugg sedan Lr3 (Adobe känner till det men ignorerar det) som gör att man bara kan se cirka 1500 nyckelord i sin nyckelordslista (testa). Så utan att filtrera kan man aldrig se alla sina nyckelord (om man har fler än 1500 ord). Nyckelord som börjar på s har jag många av så det kan vara orsaken.
 
ANNONS