Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusinsläpp: samma bländare men olika brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Hej! Dum fråga kanske och jag har nog kunnat svaret för länge sedan:
Är det någon skillnad i ljusinsläpp (på sensorn) vid samma slutartid, samma bländare men olika brännvidd? T ex F8 1/125 35 mm och samma inställning på 400 mm-objektiv. För mig att bländarvärdet uträknas med brännvidden i nämnaren eller täljaren och ytan på öppningen ovan- eller nedanför och att ljusinsläppet är det samma oberoende av brännvidd?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det enkla svaret är ja, 2,8 är 2,8.
Men sen finns det ett T-värde som främst används inom filmning. O då blir det inte liiiika sant, men nästan.
Jag kan inte förklara transmissionsvärdet men det går säkert söka info om det.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Ja, ljusinsläppet är samma. Bländartalet beskriver förhållandet mellan brännvidden och diametern på ingångspupillen. F/8 på en 400mm-optik är alltså fysiskt mycket större än f/8 på en 35mm-optik (50mm mot 4,375mm), men de släpper in lika mycket ljus.

Orsaken till att transmissionen kan variera är att olika objektiv förlorar olika mycket ljus till reflektioner och absorption i glaset.
 

equa

Aktiv medlem
Stort tack Anton och Erik för snabbt svar! :)
Jo "glastappet" (el vad det kan kallas) skulle ju konstanthållas också. Missade det.
 

Hansanders

Aktiv medlem
Det totala ljusinsläppet blir nog detsamma, men om man har ett fullformatsobjektiv på en kamera med mindre sensor, så används väl inte allt ljus som kommer in i kameran genom bländaren?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det totala ljusinsläppet blir nog detsamma, men om man har ett fullformatsobjektiv på en kamera med mindre sensor, så används väl inte allt ljus som kommer in i kameran genom bländaren?
Det är riktigt, men det är också en lite annan frågeställning.

Ljusinsläpp genom objektivet är en sak. Hur mycket av det vi sedan väljer att använda är en i och för sig intressant, men ändå separat fråga. Det är när man väger in den saken som man ibland pratar om "ekvivalent bländare", som alltså är ett sätt att illustrera effekten av olika sensorstorlekar. Men den verkliga bländaren påverkas inte av det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Stort tack Anton och Erik för snabbt svar! :)
Jo "glastappet" (el vad det kan kallas) skulle ju konstanthållas också. Missade det.
Man kan ju tycka att sättet vi har att uttrycka bländare är tillkrånglat. Men en poäng med systemet är just att f/2,8 släpper in lika mycket ljus till sensorn oavsett om vi pratar om 35/2,8, 100/2,8 eller 400/2,8 (öppningspupillerna är ju olika stora, men det slipper vi tack och lov att fundera över).
 

Hansanders

Aktiv medlem
Man kan ju tycka att sättet vi har att uttrycka bländare är tillkrånglat. Men en poäng med systemet är just att f/2,8 släpper in lika mycket ljus till sensorn oavsett om vi pratar om 35/2,8, 100/2,8 eller 400/2,8 (öppningspupillerna är ju olika stora, men det slipper vi tack och lov att fundera över).
Får jag lika mycket ljus, totalt, på min "lilla" sensor som om jag haft en fullformatsensor?
Eftersom en hel del ljus kommer utanför min mindre APS-C sensor kommer jag väl inte att tillgodogöra mig av det högre ljusinsläppet, jmf med om jag har ett objektiv med samma bländare (2.8) som är avsett för APS-C ?

I så fall får jag väl inte den fulla ljusstyrkan om jag sätter ett FF-objektiv på en APS-C kamera...
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Får jag lika mycket ljus, totalt, på min "lilla" sensor som om jag haft en fullformatsensor?
Eftersom en hel del ljus kommer utanför min mindre APS-C sensor kommer jag väl inte att tillgodogöra mig av det högre ljusinsläppet, jmf med om jag har ett objektiv med samma bländare (2.8) som är avsett för APS-C ?

I så fall får jag väl inte den fulla ljusstyrkan om jag sätter ett FF-objektiv på en APS-C kamera...
Med en given bländare får du samma mängd ljus per kvadratmillimeter oavsett vilken sensor du använder. Den totala mängden ljus som fångas upp beror på hur stor sensorn är, men det är ingen skillnad om du använder objektiv avsett för FF eller för APS-C på en APS-C-sensor.
 
ANNONS