Annons

oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

almalinnea

Medlem
Hej,
Är nybörjare på fotografering och behöver lite hjälp med tips om att få till skarpare bilder.

Ska fotografera av tygprover och använder en Nikon D60, 18-55 mm objektiv (tror jag) har ett stativ och en blixt på stativ. Har testat att fota med olika skärpedjup och med autofokus och med manuell fokus men det blir hela tiden oskarpt i kanterna. Det blir ok fokus i mitten men inte knivskarpt. Ljuset ser bra ut. Så tacksam för alla tips!!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ladda upp en bild du är missnöjd med och ladda upp med fullständig EXIF, d.v.s. bearbeta inte bilden innan uppladdning. Du kan använda dropbox t.ex.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kantskärpan på zoomar är aldrig lika bra som centrum. Eventuellt kan du ju öka avståndet något så att en större del av bilen hamnar i centrum av objektivet och sedan beskära i efterbehandlingen. Alternativt bara beskära så att du använder mitten av bilden.

F8 är nog optimalt för den här typen av bild.

ISO 200, är det minimum på din kamera? Om inte så gå ner till minimum.

Lite förvånad att du använder negativ exp. komp, tror inte det behövs här, jag tycker bilden blev tydligare om man höjde exp lite.

Sedan så fick jag betydligt mer skärpa och "stuns" i strukturen om jag ökade på clarity och sharpening (använder Lightroom).

Vad är sltumålet med bilden? Är det webbshop på Internet? Hur många pixlar skall den visas i?
 

peranders

Aktiv medlem
Du har använt bländare 18, lite mycket för ett plant objekt. Bilden blir suddigare med lite bländare och de flesta objektiv som skarpast runt bländare 5.6 till 8. Tar man närbilder kan det hända att skärpedjupet blir för litet vilket gör att man tvingas ta till en mindre bländare. Problemet med din bild är att jag inte vet hur bra objektivet är. provat att plåta utomhus på oändligt avstånd, gärna med stativ. Testa att plåta en skriven text med hög kontrast.

När jag ser din bild så är den inte krispig men den går att fixat till. Bilden på katten är en 20 megapixelbild skalad ner till 25%. Det du ser är en fyra gånger sämre bild (än vad den kunde vara) sida vid sida med din bild. Skillnaden är märkbar. Mitt objektiv är ett kitobjektiv 18-135 mm taget på 135 mm.

Det man ser på min bild är en 5 Mpx vs. en 10 Mpx båda i 100%.

Att tänka på är att kitzoomar inte är så skarpa på nära håll och möjligen är det vi ser men börja med att plåta text.
 

Bilagor

Senast ändrad:

almalinnea

Medlem
Kantskärpan på zoomar är aldrig lika bra som centrum. Eventuellt kan du ju öka avståndet något så att en större del av bilen hamnar i centrum av objektivet och sedan beskära i efterbehandlingen. Alternativt bara beskära så att du använder mitten av bilden.

F8 är nog optimalt för den här typen av bild.

ISO 200, är det minimum på din kamera? Om inte så gå ner till minimum.

Lite förvånad att du använder negativ exp. komp, tror inte det behövs här, jag tycker bilden blev tydligare om man höjde exp lite.

Sedan så fick jag betydligt mer skärpa och "stuns" i strukturen om jag ökade på clarity och sharpening (använder Lightroom).

Vad är sltumålet med bilden? Är det webbshop på Internet? Hur många pixlar skall den visas i?
Tack för tipsen! Är som sagt lite nybörjare så det där med negativ exp. komp får jag sätta mig in i och ändra :). Bilden ska ligga på en hemsida så det behövs inte så många pixlar.
 

almalinnea

Medlem
Du har använt bländare 18, lite mycket för ett plant objekt. Bilden blir suddigare med lite bländare och de flesta objektiv som skarpast runt bländare 5.6 till 8. Tar man närbilder kan det hända att skärpedjupet blir för litet vilket gör att man tvingas ta till en mindre bländare. Problemet med din bild är att jag inte vet hur bra objektivet är. provat att plåta utomhus på oändligt avstånd, gärna med stativ. Testa att plåta en skriven text med hög kontrast.

När jag ser din bild så är den inte krispig men den går att fixat till. Bilden på katten är en 20 megapixelbild skalad ner till 25%. Det du ser är en fyra gånger sämre bild (än vad den kunde vara) sida vid sida med din bild. Skillnaden är märkbar. Mitt objektiv är ett kitobjektiv 18-135 mm taget på 135 mm.

Det man ser på min bild är en 5 Mpx vs. en 10 Mpx båda i 100%.

Att tänka på är att kitzoomar inte är så skarpa på nära håll och möjligen är det vi ser men börja med att plåta text.
Tack för din synpunkter och tips! Höll på att testa mängder av olika bländare men inget blev bra. Men hoppar över zoomen och hoppas att det blir bättre. Ska testa att plåta text.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Är som sagt lite nybörjare så det där med negativ exp. komp får jag sätta mig in i och ändra :). Bilden ska ligga på en hemsida så det behövs inte så många pixlar.
OK, då tror jag du skall beskära en del så att du bara använder de centrala delarna av bilden, då slipper du problemet med dålig skärpa i bildens kanter. Du kommer ändå att ha massor av pixlar mer än du verkligen behöver.
 

lofling

Aktiv medlem
Kan inte se exif just nu så är osäker på vad du använt för inställningar. Men har ägt en D80 med 18-55 vr och det var skarpt nog på bländare 5,6 och 8. Jag misstänker att ditt stativ kanske är en svag länk förutom det som redan nämnts.
 
ANNONS