Annons

Hur mycket kan jag beskära en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Givetvis kan man ju använda ögat och kolla när kvalitén blir sämre och när man är nöjd, men finns det någon formel eller något som man kan kolla på? Där man ser hur mycket man kan beskära om man läser av antalet pixlar kameran har?
 

Hansanders

Aktiv medlem
Beror på...

Det beror helt och hållet hur stor bilden ska bli, och vad den ska användas till....
Lite grann "hur kort kan ett snöre bli".
 

afe

Aktiv medlem
Aldrig under 2 Mpix på kortaste sidan för presentation i valfri storlek.
Två miljoner pixlar på kortsidan? Jag skulle nog säga ungefär 2048 pixlar i stället (vilket är rätt vanligt på forum och annat, och också fungerar för utskrifter i inte allt för stora storlekar) :)
 

iSolen.se

Guest
Nja, 2048 är ett bättre mått i så fall på både FB och FS, men det är ändå inte svar på frågan som inte går att svara på utan att veta användningsområde.
FB är väl ändå 1200 som är optimalt, är det ändrat? Att det skalas upp till 2400 är en annan sak.

FS...jag lyssnar.

2048 som förre postaren skrev... för allt...intressant synpunkt.
 

afe

Aktiv medlem
FB är väl ändå 1200 som är optimalt, är det ändrat? Att det skalas upp till 2400 är en annan sak.

FS...jag lyssnar.

2048 som förre postaren skrev... för allt...intressant synpunkt.
2048 är det som rekommenderas för Facebook. Det är en bra utgångspunkt som räcker till det mesta., men som sagt det beror på vad bilden skall användas till.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Nja, 2048 är ett bättre mått i så fall på både FB och FS, men det är ändå inte svar på frågan som inte går att svara på utan att veta användningsområde.
Googlade lite, men verkar krångligt, kör som jag gjort tidigare.

Iaf är bilderna tänkt att bara ladda upp här på fotosidan + portfoliot (ej forumet) samt på 500px.com bara.

Men glöm att jag frågade, borde sökt lite mer innan jag ställde frågan.
 

iSolen.se

Guest
Bilderna i forumet kan visas i 800px om man klickar på dem, men du kanske inte besvärade dig med att klicka på mina exempelbilder?
Ni vet om att om man klickar på bilderna i mobilen blir de MINDRE, inte större? Så man lär sig snabbt att zooma istället. Vilket är det naturliga så inget dumt med det alls. Fancyboxar gillar inte RWD.
 

Hankki

Aktiv medlem
Varför utgår du från kortaste sidan? Det vanliga är ju långsidan om foton.
Ska jag skicka bilder åt någon som kanske vill beställa/skriva ut 10*15 bilder så exporterar jag enligt kort sida så spelar det ingen roll om vissa är kvadratiska eller "panorama" eftersom kortsidan alltid blir 10 cm då. exporterar man enligt långsida då så blir det fel (enligt mig).
 

iSolen.se

Guest
Ska jag skicka bilder åt någon som kanske vill beställa/skriva ut 10*15 bilder så exporterar jag enligt kort sida så spelar det ingen roll om vissa är kvadratiska eller "panorama" eftersom kortsidan alltid blir 10 cm då. exporterar man enligt långsida då så blir det fel (enligt mig).
Samma resonemang fungerar för långsida och 15cm...
 
ANNONS