Annons

Vad har hänt med Swefo?

Produkter
(logga in för att koppla)

adl

Aktiv medlem
Det verkar som Swefo i Umeå försvunnit helt och hållet, hemsidan och Blocket-"butiken" borta.
Någon som vet vad som hände?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Dom verkar ha lagt ned eller konkat, på deras business place på google står det att dom har permanent stängt. Men jag har inte hört något om det, och jag bor ändå i Umeå.
 

ravi

Aktiv medlem
De har stängt butiken för gott. De har satt upp en skylt på butiksdörren om att man kan kontakta Hans eller Janne om man vill ha hjälp med olika saker. Längst ner på skylten står det att "Leverans av ny utrustning sker från Scandinavianphoto".
 

PMD

Aktiv medlem
Jag syftade på det inledande frågetecknet i inlägg #6.

Blocketannonsen i det inlägget förklarar väl, tillsammans med inlägg #5, tydligt vad som har hänt med Swefo. Jag undrar således över frågetecknet i inlägg #6.
 

martinot

Aktiv medlem
www.swefo.se går inte att nå, och det går inte heller att nå www.cyberphoto.se, så det är nog Umeå som har försvunnit. ;-)
Nja, det är den namnserver de använder som slutat att fungera. Den svarar på ping (så TCP/IP-stacken är uppe och kör), men named verkar ha lagt av. Samma sak för deras namnserver som skall agera backup (det hostnamnet pekar på samma IP som det primära namnsernamnet, vilket är helt emot alla normala principer). Kan även vara deras DNS-hotell (och eventuellt även webbhotell) som har kursat och lagt av.

Letar man och slår upp på it-norr.com så finner man att de själva pekar på några nya namnservrar som de glömt att ändra för swefo.se. Använder man en av deras nya namnservrar (som tex. ns1.telecom3.net) så får man svar att www.swefo.se pekar på IP 80.244.64.172.

Testar man http://80.244.64.172 så får man dock inte upp Swefos gamla sida, utan en generell IIS-sida.

Analys: Det gamla webb/DNS-hotellet (IT Norr) har lagt ner sin gamla verksamhet, och flyttat den till en ny (Telecom3 Sverige AB). Troligen så har Swefo inte betalat räkningarna, och då har man inte heller brytt sig om att flytta de riktigt till nya servrar (till skillnad ifrån betalande kunder).


Källkod:
C:\Users\Ingvar>whois swefo.se

Whois v1.14 - Domain information lookup
Copyright (C) 2005-2016 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

Connecting to SE.whois-servers.net...

domain:           swefo.se
holder:           fotohr0702-00002
admin-c:          -
tech-c:           -
billing-c:        -
created:          2003-04-23
modified:         2016-03-25
expires:          2017-04-23
nserver:          dns2.it-norr.com
nserver:          dns.it-norr.com
dnssec:           unsigned delegation
status:           ok
registrar:        SE Direkt

C:\Users\Ingvar>

C:\Users\Ingvar>ping dns.it-norr.com

Pinging dns.it-norr.com [80.244.64.2] with 32 bytes of data:
Reply from 80.244.64.2: bytes=32 time=32ms TTL=119
Reply from 80.244.64.2: bytes=32 time=31ms TTL=119
Reply from 80.244.64.2: bytes=32 time=42ms TTL=119
Reply from 80.244.64.2: bytes=32 time=32ms TTL=119

Ping statistics for 80.244.64.2:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 31ms, Maximum = 42ms, Average = 34ms

C:\Users\Ingvar>

C:\Users\Ingvar>nslookup www.fotosidan.se dns.it-norr.com
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
Server:  UnKnown
Address:  80.244.64.2

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

C:\Users\Ingvar>

C:\Users\Ingvar>ping dns2.it-norr.com

Pinging dns2.it-norr.com [80.244.65.2] with 32 bytes of data:
Reply from 80.244.65.2: bytes=32 time=31ms TTL=119
Reply from 80.244.65.2: bytes=32 time=30ms TTL=119
Reply from 80.244.65.2: bytes=32 time=30ms TTL=119
Reply from 80.244.65.2: bytes=32 time=30ms TTL=119

Ping statistics for 80.244.65.2:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 30ms, Maximum = 31ms, Average = 30ms

C:\Users\Ingvar>

C:\Users\Ingvar>whois it-norr.com

Whois v1.14 - Domain information lookup
Copyright (C) 2005-2016 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

Connecting to COM.whois-servers.net...
Connecting to whois.nameisp.com...

Domain ID: 2579278_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.nameisp.com
Registrar URL: www.namesrs.com
Updated Date: 1970-01-01T00:00:00.00Z
Creation Date: 1970-01-01T00:00:00.00Z
Registrar Registration Expiration Date: 1970-01-01T00:00:00.00Z
Registrar: AB NAME ISP
Registrar IANA ID: 1371
Registrar Abuse Contact Email: info@nameisp.com
Registrar Abuse Contact Phone: +46.313011220
Registry Registrant ID: 966122
Registrant Name: Mikael Holmlund
Registrant Organization: Telecom 3 Sverige AB
Registrant Street: Vstra Esplanaden 2
Registrant City: Ume
Registrant State:
Registrant Postal Code: 90326
Registrant Country: se
Registrant Phone: +46.90129300
Registrant Fax:
Registrant Email: info@it-norr.com
Registry Admin ID: 957377
Admin Name: Mikael Holmlund
Admin Organization: Telecom 3 Sverige AB
Admin Street: Vstra Esplanaden 2
Admin City: Ume
Admin Postal Code: 90326
Admin Country: se
Admin Phone: +46.90129300
Admin Fax:
Admin Email: info@it-norr.com
Registry Tech ID: 966122
Tech Name: Mikael Holmlund
Tech Organization: Telecom 3 Sverige AB
Tech Street: Vstra Esplanaden 2
Tech City: Ume
Tech Postal Code: 90326
Tech Country: se
Tech Phone: +46.90129300
Tech Fax:
Tech Email: info@it-norr.com
DNSSEC: Unsigned
URL of the ICANN WHOIS Data Problem Reporting System: http://wdprs.internic.net/
Last update of WHOIS database: 2016-12-02T20:22:26.00Z

C:\Users\Ingvar>

C:\Users\Ingvar>nslookup www.swefo.se ns1.telecom3.net
Server:  UnKnown
Address:  82.99.18.40

Name:    www.swefo.se
Address:  80.244.64.172

C:\Users\Ingvar>
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det verkar som Swefo i Umeå försvunnit helt och hållet, hemsidan och Blocket-"butiken" borta.
Någon som vet vad som hände?
Hans Holmgren som drev Swefo är numer säljare på Scandinavian Photo med Norrland som sitt område. Jag träffade honom i Scandinavian Photos monter på Fotomässan.
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag syftade på det inledande frågetecknet i inlägg #6.

Blocketannonsen i det inlägget förklarar väl, tillsammans med inlägg #5, tydligt vad som har hänt med Swefo. Jag undrar således över frågetecknet i inlägg #6.

Norrbottnisk fåordighet bara. Jag tänkte, är detta kanske svar på TS fråga och förkortade den tanken till ett ?
:)
 

Hanselblad

Ny medlem
Detta har hänt med Swefo

Hej.

Efter ha varit verksamt i över 30 år har Swefo stängt butiken. Merpart av varulagret är sålt, enstaka annonser på Blocket kommer att dyka upp under vintern på visningsexemplar och begagnat.
Tider förändras och nya möjligheter dyker upp - och därför har både jag och min kollega valt att börja nya jobb på var sitt håll.

Janne jobbar numera på Proformat och hjälper er med förstoringar och bilder. www.proformat.se

Jag har fått chansen att vara en del av Scandinavianphotos satsning på att öka servicen och närvaron ute bland fotografer, fotoentusiaster och företag.
Som anställd hos Scandinavianphoto har tillgång till allt inom foto och video samt kikare och tillbehör. Vill ni ha min hjälp, vill ni testa något, hyra något eller köpa något - så går det bra att kontakta mig, oavsett hur stort eller litet ärendet är.

Tanken är att jag skall vara ute och hjälpa fotografer, företag och entusiaster i Norrland, men jag träffar gärna kunder i övriga delar av landet också.

Bor du i Umeå eller är du i Umeå på besök, så är du välkommen att kontakta mig för lite fotosnack över en kaffe på mitt kontor.

Och du, vi på Scandinavianphoto har en ny satsning som heter spart.se - där vi säljer fotokonst åt duktiga fotografer. Vi söker hela tiden efter fler fotografer, kontakta mig så förmedlar jag dina uppgifter till rätt person hos oss.

Mig når ni på 070 683 93 91 eller på hans.holmgren@scandinavianphoto.se
 

Hanselblad

Ny medlem
Angående räkningar....

Angående tidigare inlägg om gamla hemsidan och "troligen inte betalat räkningar" så vill jag bara tillägga att i motsats till många andra företag som lägger ner, så har vi valt att lägga ner snyggt - och betalat alla räkningar. Det är en hederssak tycker jag, att göra rätt för sig - oavsett hur stora eller små räkningarna är.
Vi är inga hjältar på något sätt - men vi gör rätt för oss, därför behåller vi bolaget, betalar alla räkningar och ställer upp med alla eventuella garantiärenden åt kunder som har handlat av oss på slutet.

Men rent tekniskt, vår internetleverantör har bytt server där hemsidan ligger, vi har inte pekat om den ännu via .se - vilket skall göras för att komma åt gamla mejl och annat. Hemsidan har vi däremot ingen nytta av i våra nya jobb.

Har du handlat av oss på slutet och har ett garantiärende - så finns bolaget kvar, och vi ställer upp hela vägen.
 

adl

Aktiv medlem
Tack för all input i frågan, speciellt klargörandet från Hans.
Ska nog ta dig på orden nästa jag nere i Ume! :)
 

Hanselblad

Ny medlem
Ser att du bor i Sorsele. Jag har tänkt mig uppåt de trakterna för lite besök, tänker försöka arrangera en liten lokal "entusiast fika" hos en av mina kunder och vänner i Sorsele - någon gång i början av nästa år. Låter det som en intressant idé tycker du, hur många fotopolare kan du tänka dig är intresserade av en liten produktvisning lokalt?

Hade helst åkt upp till vårvintern - när ljuset kommer tillbaka, men exakt tid har jag inte bestämt ännu, måste kolla med kalender och hur rutten kan bli i övrigt också först.
 

martinot

Aktiv medlem
Snyggt jobbat Hans, och väldigt bra uppdatering av läget! :)

(Sedan kan det ibland kanske underlätta lite om man sätter en virtuell "lapp" även på sin webbsida, och inte bara på den fysiska dörren, för att informera om läget och vad som gäller).

Lycka till på SP - det är ett mycket bra och trevligt företag att ha att göra med som kund.
 
ANNONS