Annons

Nationalparker USA

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
om jag ändå ska befinna mig i och runt sierra , yosemite och sequoia och även en sväng till Redwood , är det inte då bättre att jag flyger till San Fransisco istället för till Los angeles? har egentligen ändå ingen lust att snurra omkring för mycket i massa storstäder.
Ja, Yosemite ligger ungefär halvvägs mellan Los Angeles och Redwood National Park så om du inte har massor av ställen att besöka i södra Kalifornien så är nog San Fransisco en bättre utgångspunkt.

Eller flyg till San Fransisco och hem från Los Angeles.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ja, Yosemite ligger ungefär halvvägs mellan Los Angeles och Redwood National Park så om du inte har massor av ställen att besöka i södra Kalifornien så är nog San Fransisco en bättre utgångspunkt.

Eller flyg till San Fransisco och hem från Los Angeles.
då blir det san fransisco. hemresan också. Blir mycket dyrare att köpa enkelbiljetter dit och hem.

Nästan oförskämt billigt att flyga till SF. hittade bra biljetter med bara ett byte och inga långa väntetider på flygplatsen för 2700kr t/r
i och förs sig nästan lika billigt att flyga till LA. Jag förstår att flygbolagen har det kämpigt när dom håller dessa låga priser.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, Yosemite ligger ungefär halvvägs mellan Los Angeles och Redwood National Park så om du inte har massor av ställen att besöka i södra Kalifornien så är nog San Fransisco en bättre utgångspunkt.
Håller med. Låter klart vettigast i TS fall.

Eller flyg till San Fransisco och hem från Los Angeles.
Ja, det var så vi gjorde, fast tvärt om. Flög till LAX, hyrde bil på Hertz och lämnande tre veckor senare tillbaka den på SFO, som vi flög hem ifrån. Extremt smidigt.

Blev i vårt fall lite roligare och lite bättre utnyttjande av tiden pga. att vi slapp köra så mycket fram och tillbaka.

Men i andra resor och fall så kanske det inte alls är lika intressant, lite beroende på vad man vill se och fota, och hur stort område man vill täcka in.

Ett bra alternativ att ibland iaf. väga in som en möjlighet med olika inrese- och utreseplatser.
 

martinot

Aktiv medlem
då blir det san fransisco. hemresan också. Blir mycket dyrare att köpa enkelbiljetter dit och hem.
Passar nog din resa bättre med SFO T/R låter det som.

(För mig blev det inte dyrare då vi reste med SAS på mina inresta flygpoäng och betalade bara flygplatsskatt, och då går det åt precis lika många eurobonuspoäng oavsett olika destinationer, eller om vi kör T/R till samma flygplats).

Nästan oförskämt billigt att flyga till SF. hittade bra biljetter med bara ett byte och inga långa väntetider på flygplatsen för 2700kr t/r
Gott! 😊

Bra letat och riktigt bra pris (lönar sig att leta och boka i rätt tid)!
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Vilken tid på året vore det bästa att besöka t.ex. Yosemite?
Våren?
Kriterier Öppet-Mindre folk- Fint.....
 

Znutt

Aktiv medlem
då blir det san fransisco. hemresan också. Blir mycket dyrare att köpa enkelbiljetter dit och hem.

Nästan oförskämt billigt att flyga till SF. hittade bra biljetter med bara ett byte och inga långa väntetider på flygplatsen för 2700kr t/r
i och förs sig nästan lika billigt att flyga till LA. Jag förstår att flygbolagen har det kämpigt när dom håller dessa låga priser.
Vilket bolag hade detta priset. Var det direktflyg?
 

gunnarborg

Ny medlem
Yosemite

Hej Rikard!

Bästa tiden i Yosemite beror på vad du vill se och göra. Fint är det året runt :)

Våren är en bra tid att se Yosemite Valley, med fyllda vattenfall, fin grönska och relativt lite folk. Begränsade hikingmöjligheter på grund av snön på högre höjd, och ingen access till fina Yosemite High Sierra. https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm

Sommaren är bästa tiden för hiking både kring Yosemite Valley och i Yosemite High Country. Med några få undantag (tex Half Dome, Vernal Falls och Yosemite Falls trails) undviker du folkmassorna så fort du kommit en bit in på vandringsleden. Tips: undvik helger och augusti för mindre folk

Tidig höst, innan Tioga Road stänger, är fortfarande en fin tid för hiking i Yosemite High Sierra. Som mest folktomt i Yosemite Valley, men också relativt tomt på vatten i vattenfallen och lite utbränt och torrt i skog och mark.

Vintern är en fin och relativt folktom tid för fotografi i Yosemite Valley. Yosemite High Sierra är stängt, men man kan göra fina skidturer från Badger Pass till Glacier Point och Dewy Point. Tips: Söndagsbrunch inne i värmen på anrika Ahwahnee Hotel är inte dumt en kall vinterdag.

Titta gärna in på mitt Yosemitealbum här på FS för lite mer tips.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=344047

Mvh, Gunnar
 

apersson850

Aktiv medlem
Crater lake i Oregon är fin. Catskill mountains i New York är också fint. Dessutom tar det bara några timmar till storstan, om man vill kombinera med shopping och annat turistande.
White mountains i New Hampshire/Maine är fint. Det finns rätt mycket att se i USA som inte ligger i de mest namnkunniga nationalparkerna. Mycket beror ju på vilket intresse man har.
 

Znutt

Aktiv medlem
Titta gärna in på mitt Yosemitealbum här på FS för lite mer tips.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=344047

Mvh, Gunnar
Tack. Siktar nog på vår-sommar

Crater lake i Oregon är fin. Catskill mountains i New York är också fint. Dessutom tar det bara några timmar till storstan, om man vill kombinera med shopping och annat turistande.
White mountains i New Hampshire/Maine är fint. Det finns rätt mycket att se i USA som inte ligger i de mest namnkunniga nationalparkerna. Mycket beror ju på vilket intresse man har.
Tack. Verkar trevligt. Har varit på en del parker när jag varit i USA och jobbat.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Skriver på denna gamla tråden då det började lite här.
Har nu tagit tag i mitt liv lite och tänkte åka till västra USA till sommaren. Mitten av juni i 3 veckor typ.
Frågan är vad man hinner med Yosemite är på listan lika så monument vally och Sedona och Zion.

Frågan är om det är för varmt i AZ så här års.

Tänkte denna rutten http://mapq.st/2MS3p1Z

Kontaktat Swnasson via resebyrå. Någon som har erfarenhet av det?
 

PMD

Aktiv medlem
Har nu tagit tag i mitt liv lite och tänkte åka till västra USA till sommaren. Mitten av juni i 3 veckor typ.
Frågan är vad man hinner med Yosemite är på listan lika så monument vally och Sedona och Zion.

Frågan är om det är för varmt i AZ så här års.

Tänkte denna rutten http://mapq.st/2MS3p1Z
20 mil om dagen är inte jättemycket om man bara ska transportera sig, men om man ska stanna och fotografera också kanske det är i mesta laget. God planering behövs nog.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Kanske behöver korta bort något. Frågan är vad....
Ändrade lite ordning. Är kanske monument och den delen som får gå. Bara Bruce eller zion
http://mapq.st/2WOLL3C
2006 körde jag San Francisco - Yosemite - Death Valley - Las Vegas - Grand Canyon - Phoenix - Joshua Tree - Los Angeles på en vecka. Fotade morgon och em. körde väl ca 40 mil under resp transport dag. Med lite planering så klarar du lätt din rutt på 3 veckor :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den delen, Grand Canyon, Monument Valley, Bryce, Zion, Las Vegas körde vi på ung en vecka, vi hade 3 dagar stopp i södra Grand Canyon och ett stopp någonstans i närheten av Monument Vally och sedan körde vi därifrån till Bryce, Zion och till LasVegas på en dag och stannade några dagar i Las Vegas. Vi besökte också Petrified Forest någonstans där i närheten också. Vi fick också en varning för fortkörning någonstans ute i ingenstans. Mycket foto blir på morgon och kväll.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Tack för feedbacken :) . SÅ det kanske är möjligt.
Få se vad Swansson svarar om pris.

Undrar om det är för varm då?
 

sumpan

Aktiv medlem
Juni 2014 var jag i den här trakten av USA. Temperaturen var ganska varierad... San Fransisco var rätt kyligt, längre in i landet och vid kusten söderut var det behaglig sommartemperatur. I öknen var det väldigt varmt. Vegas varmt så klart. Grand Canyon ligger på ganska hög höjd så där var det svalare. Skulle jag åka dit igen skulle jag ev. satsa på maj istället men juni funkade absolut. Skulle dock undvika några längre ökenvandringar den årstiden.
 

AWid

Aktiv medlem
Några funderingar och tips utifrån egna erfarenheter för några år sedan:

Lägg in några 2-dagarsstopp här och var längs vägen. Tycker t ex att både Death Valley och Yosemite är värda 2- 3 dagar.

Missa inte Death Valley! Välj väg 127 från Las Vegas till Shoshone. Sen 178 in i dalen och stanna 2--3 dar. Det är det värt. Räkna med att det är riktigt varmt! Mellan 40-50 grader är vanligt i ökenområdena. Men det är en upplevelse det också:)

Fortsätt till Yosemite via väg 190 till Lone Pine och vidare väg 395 norrut mot Yosemite. (Övernatta gärna i Lone Pine)

Missa inte HWY 1 på hemvägen. Förmodligen världens mest omskrivna vägsträcka. Åk från Yosemite till San Fransisco och vidare till Monterey. Kör gärna 17-mile drive till Carmel. Stanna gärna någon/några dar i Monterey.

Jag tycker det är bättre att köra kanske 40 - 50 mil per dag och sedan stanna en eller flera dagar på olika ställen. Och som sagt - missa inte Deat valley och HWY 1.

Här är några bilder från platser jag nämnt ovan.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Många bra förslag.

Jag körde Vegas - Grand Canyon (i närheten av Flagstaff tror jag) - Death Valley - LA - Napa Valley - Redwood - Santa Barbara - San Francisco på ungefär 10 dagar, men det var inte primärt en fotoresa. Troligen i en något annorlunda ordning.

Mitt nästa mål är Smokey Mountains och kustlinjen i North Carolina.
 
ANNONS