Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nekas fota på byggarbetsplats på egen tomt

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Byggjobbarna är inte allmänheten, de är är där för att besöka just dig och göra just ditt jobb.
Du får nog argumentera lite mer för att jag ska köpa det. Har de totalentrepenad så är de också ansvariga för tex byggarnas arbetsmiljö. Är det alldeles för långsökt att hävda att en övervakningskamera påverkar din arbetsmiljö? 'Allmänheten' är kanske fel ord att använda, men jag är lite osäker på att de (när de har totalentrepenad) räknas som gäster i ditt hem.

Jag har den subjektiva uppfattningen att många byggarbetsplatser råder det fotoförbud på. Är det tomtägaren eller byggfirman som tagit beslut om det? (Jag vet att det är tomtägaren som normalt har den rättigheten, men det känns rimligare att det är byggfirman som vill förbjuda det?)
 

Umi71

Aktiv medlem
Som sagt du får inte filma någonting utanför din tomtgräns med automatik. Men risken finns kanske att arbetsledaren beslutar att inte ta dit sitt arbetslag så långe kamerorna är i gång.

Så länge kameran fotar utan hjälp från dig personligen räknas det som övervakning.

Kan ju vara så enkelt att dom har personal som är under skyddad identitet etc.
 

Visom

Aktiv medlem
Så länge kameran fotar utan hjälp från dig personligen räknas det som övervakning.
Detta är väl inte sant längre med den nya övervakningslagen(?) Framförallt privatpersoner på privat mark kan sätta upp kameror som inte lyder under övervakningslagen.

När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att

  • - kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • - du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • - bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll
 

Umi71

Aktiv medlem
Detta är väl inte sant längre med den nya övervakningslagen(?) Framförallt privatpersoner på privat mark kan sätta upp kameror som inte lyder under övervakningslagen.
Jo men om du får med område utanför din egen tomt/mark så är det ju inte lagligt att filma. Du måste begränsa så att endast din egen mark/tomt syns ingenting annat får råka hamna med i bild/film

Filma/Fota på egen tomt har du alltid kunna gjort så länge du inte får med någonting utanför tomten.
 

iSolen.se

Guest
Du får nog argumentera lite mer för att jag ska köpa det. Har de totalentrepenad så är de också ansvariga för tex byggarnas arbetsmiljö. Är det alldeles för långsökt att hävda att en övervakningskamera påverkar din arbetsmiljö? 'Allmänheten' är kanske fel ord att använda, men jag är lite osäker på att de (när de har totalentrepenad) räknas som gäster i ditt hem.

Jag har den subjektiva uppfattningen att många byggarbetsplatser råder det fotoförbud på. Är det tomtägaren eller byggfirman som tagit beslut om det? (Jag vet att det är tomtägaren som normalt har den rättigheten, men det känns rimligare att det är byggfirman som vill förbjuda det?)
Entreprenören är förstås ansvarig om han sätter upp en webkamera men jag tror knappast han eller någon annan kan stoppa dig från att sätta upp en, eller tvinga dig att ta ner din befintliga. Arbetsmiljön är en sak mellan entreprenören och hans anställda, inte mellan dig och hans anställda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Entreprenören är förstås ansvarig om han sätter upp en webkamera men jag tror knappast han eller någon annan kan stoppa dig från att sätta upp en, eller tvinga dig att ta ner din befintliga. Arbetsmiljön är en sak mellan entreprenören och hans anställda, inte mellan dig och hans anställda.
Om entreprenörens personal vägrar arbeta så länge kameran sitter där så blir det på sätt och vis tomtägarens bekymmer. Han vill ju få kåken byggd.
 

iSolen.se

Guest
Om entreprenörens personal vägrar arbeta så länge kameran sitter där så blir det på sätt och vis tomtägarens bekymmer. Han vill ju få kåken byggd.
Så är det med dåligt betalt, dåligt väder, uppförsbacke, etc etc också och då får entreprenören problem.

Att ha en kamera som tar timelapse för att dokumentera bygget tycker jag inte är alls orimligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Att ha en kamera som tar timelapse för att dokumentera bygget tycker jag inte är alls orimligt.
Inte jag heller. Jag hade nog gärna haft en timelapse över mitt husbygge.
Men om entreprenören kinkade hade jag inte sökt stöd i lagen. Då hade jag hellre försökt som några föreslagit (ex ge entreprenören tillgång till filmen).

Väder, lön mm är svårt för tomtägaren att påverka. Men kameran han har satt upp kan han lätt ta ner om det är kravet för en god relation till entreprenören.
 

iSolen.se

Guest
Inte jag heller. Jag hade nog gärna haft en timelapse över mitt husbygge.
Men om entreprenören kinkade hade jag inte sökt stöd i lagen. Då hade jag hellre försökt som några föreslagit (ex ge entreprenören tillgång till filmen).

Väder, lön mm är svårt för tomtägaren att påverka. Men kameran han har satt upp kan han lätt ta ner om det är kravet för en god relation till entreprenören.
Jag hade inte heller sökt stöd i lagen men jag hade heller inte frågat dem om lov om de inte tagit upp saken.
 

pysse

Aktiv medlem
Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga hus via totalentreprenad. Vi har satt upp en time lapse kamera i ett träd för att försöka fånga hela byggprocessen över ett halvårs tid ungefär. Nu till kruxet, byggentreprenören ställer sig negativt till att ha en kamera på tomten, även om den filmar vidvinkel och med 1-5 min mellan korten. Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? Och kan man verkligen ”claima” hela tomten ~3300m2) som byggarbetsplats? Vad gäller egentligen för regler och lagar för att kunna hävda att platsen är belagd med fotograferingsförbud?

/J

säg åt den där byggentreprenören
att han ska jobba och vara tyst .
du fotar vad du vill på din tomt
 

tumlaren

Aktiv medlem
säg åt den där byggentreprenören
att han ska jobba och vara tyst .
du fotar vad du vill på din tomt
Vi lever inte på början 1900 talet, alla vill inte bli filmade eller fotograferade hele tiden de jobbar. Jag hade tagit det som övervakning av mitt jobb och vägrat att jobba där. Tänk på om byggent. Har påbörjat arbetet och avslutar jobbet och tar sitt folk därifrån och åberopar kontrakrsbrott genom övervakningen, har du svårt att få dit någon annan ent. På grund av garatin.
 

x-country

Aktiv medlem
Jag som jobbar som byggprojektledare har svårt att förstå motståndet till att en kamera dokumenterar arbetet. Tvärtom så finns det många fördelar med det. Med tillgång till bilderna så har man ju en byggdagbok där man ser framdriften dag för dag. Ett sådant underlag kan man använda för att stämma av vid projektuppföljning, förkalkyl etc. Man skulle tom kunna använda det i marknadsföring förutsatt att konsumenten samtycker. Bara win win här, såvida man inte har något att dölja...

T ex:

På byggföretagets webbsida/Facebook/Instagram: följ framdriften på ett av våra småhusprojekt. Hur bra marknadsföring som helst.

Vid projektuppföljning kan man stämma av framdriften mot tidplanen och förkalkylen. Hur många dagar tog det innan stommen var på plats? Hur lång tid tog det att lägga taket? Hur många har arbetat med de olika aktiviteterna. När kom leveransen med fönster? Osv osv. En byggdagbok som foto säger mer än 1000 ord. Som projektledare kan du ha kontroll utan att behöva närvara. Värt hur mycket som helst.

Jag har själv erfarenhet av detta. Vid ett bygge av en fotbollshall så hade beställaren en webbkamera för timelapse samt en professionell fotograf som dokumenterade bygget. Jag såg till att få tillgång till bilderna. Oerhört värdefullt.

Idag så fotograferar jag mycket på mina projekt och jag har även gett alla anställda i uppdrag att fotografera dagligen och ladda upp i ett delat album på Google foto. Det blir mycket användbart material, egenkontroller, avvikelser, transportskador, väderförhållanden, leveranser/mottagningskontroller, kamratskap, människor, glädje, humor etc.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det skulle kunna bevisa att hantverkarna lagt ner mindre tid eller inte varit där vissa dagar. Jag skulle sätta upp varje kamera jag kan tänka mig och även ljudinspelning på detta företag, förmodligen riktigt bluffare
 

x-country

Aktiv medlem
Det skulle kunna bevisa att hantverkarna lagt ner mindre tid eller inte varit där vissa dagar. Jag skulle sätta upp varje kamera jag kan tänka mig och även ljudinspelning på detta företag, förmodligen riktigt bluffare
Nu skenar du iväg tycker jag. Om du köper ett småhus till fast pris så kvittar det när de är där eller hur mycket de arbetar. Huvudsaken är att man levererar enligt kontrakt och gällande byggregler etc. Det är ju därför man dessutom anlitar en kompetent kontrollansvarig som är engagerad, kunnig och som gör både planerade och oannonserade byggplatsbesök för att kolla att viktiga moment görs på rätt sätt.

Om du däremot anlitar någon på löpande räkning så är det klokt att hålla koll.

Nä här gäller det att upprätta ett förtroende för varandra, som konsument och totalentreprenör. Att låta bygga ett hus gör de allra flesta bara en gång i livet. Då är det förståeligt att man vill bevara den processen från markarbeten till nyckelfärdigt. Försök få entreprenören att förstå detta och försök att hitta gemensamma fördelar.
 

PMD

Aktiv medlem
Som privatperson (konsument) så är det konsumentköplagen som gäller. I ABS 09 finns t ex skrivet vad som gäller om du vill besöka arbetsplatsen. Men inget om fotografering eller filmning.
Jag tror att det är konsumenttjänstlagen som är tillämpligt i det här fallet, men den lär knappast heller reglera fotografering.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameran (brinno TLC130) fotar ju rätt wide så det är rätt svårt att inte få med nånting av omkringliggande terräng (tomter, väg etc) såvida man inte riktar den rakt ner i backen, men det blir ju inte så bra.
Innan GDPR trädde i kraft så fick man sätta upp en övervakningskamera som övervakade ens egen tomt, men det var inte tillåtet (utan tillstånd från länsstyrelsen) att övervaka områden utanför tomten. Förmodligen gäller samma sak nu, men hör gärna efter med Datainspektionen.

Och dennfotar ju, inte filmar. Klassa det ändå som en övervakningskamera?
Huruvida kameran tar stillbilder eller registrerar video spelar ingen roll.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant fråga. Normalt är det fritt fram att sätta upp egna kameror på egen tomt utan att behöva tillstånd. Men en del av det kriteriet är ju att allmänheten inte har tillträde dit. Vad händer då om delar av tomten är en byggarbetsplats? Är tomten fortfarande av privat karaktär?
Allmänheten har inte tillträde till området bara för att markägaren har anlitat en byggentreprenör för att uppföra en byggnad.
 
ANNONS