Annons

Köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Karuzzell

Aktiv medlem
Hej!
För ung ett år sedan havererade min dator. Med hjälp av sonen köpte vi och installerade vi en ny SSD-disk. Trots det har datorn fortsatt att vara seg, hänga sig och lite annat krångel. Nu vill den nästan inte alls och jag inser, att jag snabbt måste köpa en ny dator och jag behöver råd. Inser, att det säkert finns tidigare trådar i ämnet men med en bara till hälften fungerande dator, är det svårt att leta.

Jag använder framför allt datorn till mina foton och har ett stort bildarkiv. Arbetar till största delen i Lightroom men behöver dessutom några nya program. Bilderna ligger i dagsläget på externa hårddiskar, förutom en del utvalda och färdiga bilder, som finns i mappar på en av datorns tre diskar.
Jag använder datorn åtskilliga timmar per dag.

Det jag vill ha tips på, är vad jag behöver i prestanda för lagring av bilder, bildbehandling och skapande av bildspel.
Processor, storlek på hårddisk, RAM-minne, grafikkort mm.
Jag är helt okunnig men kan se, att jag för tillfället har en Intel(R)Core (TM) i7 2600 3.40 GH
Ramminnet är 12 GB, vilket jag tänkt öka till det dubbla. Räcker det?
Den nya SSD disken är på 500GB och där har jag i stort sett bara program.
Jag vill definitivt inte ha en sämre dator prestandamässigt.

Är det något jag bör titta på när det gäller överföringshastigheten till och från mina befintliga diskar. Tyckte mig läsa något om olika usb-portar men missförstod kanske.

Vad är önskvärt/nödvändigt att se till att få på en ny dator?
Är något märke mer prisvärt än andra utan att pruta på kvalitén? Tar gärna mot tips på både märke och modell.
Operativsystem, som funkar ihop med bildbehandlingsprogrammen? Valde, kanske lite dumt, att installera Windows 7 på den nya SSD-disken. Är det Windows 10 som gäller? När det kom läste jag, att den inte tycktes vara fullt kompatibel med Lightroom. Hur funkar det nu?

Hoppas, att någon vill svara och gärna snabbt.
Tack på förhand
Eva

PS Jag tänker mig en stationär dator/PC
 

HenryB

Aktiv medlem
Om jag skulle sälja en dator till dig baserat på dina krav så skulle jag valt följande delar: https://www.inet.se/kundvagn/bild/11739636/

* 16GB minne räcker oftast långt. Vill du lägga 2100:- till så byt då till 2x16gb ist.

* Skippa 8TB-disken om du inte vill ha mer lagringsutrymme eller byta ut dina övriga diskar.

* Skippa M2-disken om du vill återanvända din SSD-disk. M2-disken är dock toksnabb.

* Skärm, mus & tbord förutsätter jag att du redan har.

Du kan få datorn byggd av Inet mot en kostnad. Även andra företag kan lösa detta åt dig.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Om jag skulle sälja en dator till dig baserat på dina krav så skulle jag valt följande delar: https://www.inet.se/kundvagn/bild/11739636/

* 16GB minne räcker oftast långt. Vill du lägga 2100:- till så byt då till 2x16gb ist.

* Skippa 8TB-disken om du inte vill ha mer lagringsutrymme eller byta ut dina övriga diskar.

* Skippa M2-disken om du vill återanvända din SSD-disk. M2-disken är dock toksnabb.

* Skärm, mus & tbord förutsätter jag att du redan har.

Du kan få datorn byggd av Inet mot en kostnad. Även andra företag kan lösa detta åt dig.
Tack snälla du för input. Nu är ju det mesta av det, som finns i kundvagnen mest tekniskt mumbo-jumbo för mig och tar en stund att googla fram vad det innebär. Får väga av mot sonen, som jag tror har gjort ett utkast mot "itel". Dessvärre har han ingen större koll på vad som krävs för bildbehandling, så jag är tacksam för all info. Skärmen behövs nog också bytas ut men det får bli lite senare. Viktigast, att det alls fungerar.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Vad har du för budget?
Utan att ha obegränsade tillgångar, så har jag inte satt några gränser. Att fotografera är mitt liv. Jag har dyr utrustning men om jag inte kan ta hand om mitt bildmaterial, så är ju inget värt något.
Jag prioriterar just nu ett fungerande koncept och får ta ställning till om jag kan klara ekonomin i det. Annars kan jag ju kasta all min dyra kamerautrustning. Vilket vore ett öde värre än döden. Hoppas bara, att ekvationen går ihop. Efter att ha tittat lite i andra fora tänker jag mig, att allt mellan 10 och 20 000 är vad som krävs. Huga.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack snälla du för input. Nu är ju det mesta av det, som finns i kundvagnen mest tekniskt mumbo-jumbo för mig och tar en stund att googla fram vad det innebär. Får väga av mot sonen, som jag tror har gjort ett utkast mot "itel". Dessvärre har han ingen större koll på vad som krävs för bildbehandling, så jag är tacksam för all info. Skärmen behövs nog också bytas ut men det får bli lite senare. Viktigast, att det alls fungerar.
Förstår att det tekniska inte intresserar alla. Paketet jag satte ihop är väl ungefär så bra man kan få för dom pengarna just nu. Processorn är prestandamässigt väldigt lik en motsvarande från Intel men är överlägsen när det kommer till flerkärniga beräkningar. Detta är något som blir vanligare och vanligare då utvecklingen hela tiden rör sig åt det hållet. Alltså, bara en fördel ;-)

Förslag på skärm:
https://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Om jag skulle sälja en dator till dig baserat på dina krav så skulle jag valt följande delar: https://www.inet.se/kundvagn/bild/11739636/

* 16GB minne räcker oftast långt. Vill du lägga 2100:- till så byt då till 2x16gb ist.

* Skippa 8TB-disken om du inte vill ha mer lagringsutrymme eller byta ut dina övriga diskar.

* Skippa M2-disken om du vill återanvända din SSD-disk. M2-disken är dock toksnabb.

* Skärm, mus & tbord förutsätter jag att du redan har.

Du kan få datorn byggd av Inet mot en kostnad. Även andra företag kan lösa detta åt dig.


Sonen har gjort ett förslag, som är lite billigare än ditt men enligt honom tämligen likt ditt förslag. Eftersom han inte kan så mycket om bildbehandling eller vad bildbehandlingsprogram kräver, undrar jag om du skulle vilja titta på förslaget. Har han tagit till i underkant på något? Räcker t ex instegsgrafikkortet? Är det valda RAM-minnet snabbt nog. (Kan i och för sig kompletteras.
Vi har vidare utgått från att jag även fortsättningsvis har mitt bildarkiv på externa usb-anslutna diskar. Vore det bättre, att de ligger direkt på datorn?
Något vi helt missat?

https://www.inet.se/produkt/b1023244/evas


PS
Jag fick bryta inlägget ovan innan jag var riktigt klar. Vill också påpeka, att jag förutom Lightroom och Photoshop också tänker mig att försöka göra bildspel, som väl lär kräva en hel del.
Tackar på förhand.
 

lonian

Aktiv medlem
Kommer du använda DVD läsaren ofta?
Personligen har jag bara använt min dvd läsare en gång på 3 år.
Ramminnena som du och sonen valt ut är på 2133Mhz men om jag läser rätt så är standarden på moderkortet Minneshastighet (Standard)
2 666 MHz. Vet inte om det gör något men jag hade inte chansat. Någon annan får tala om det fungerar bra.

Förövrigt så har Inet riktigt duktig kundsupport om ni ringer en tidig morgon så checkar de allt som passar i datorn innan de bygger den och kommer med förslag om förbättringar.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Kommer du använda DVD läsaren ofta?
Personligen har jag bara använt min dvd läsare en gång på 3 år.
Ramminnena som du och sonen valt ut är på 2133Mhz men om jag läser rätt så är standarden på moderkortet Minneshastighet (Standard)
2 666 MHz. Vet inte om det gör något men jag hade inte chansat. Någon annan får tala om det fungerar bra.

Förövrigt så har Inet riktigt duktig kundsupport om ni ringer en tidig morgon så checkar de allt som passar i datorn innan de bygger den och kommer med förslag om förbättringar.
Tack John för snabbt svar!
Nej, jag använder nog dvd-läsaren lika sällan som du men utgick från att man borde ha en ändå. Tänkte, att man får en del info på skiva exempelvis när man köper nya kameraprylar. Dessutom använder jag köpta några köpta program som jag installerar från skiva. Jag funderade själv över behovet, eftersom jag läste, att den valda lät rätt mycket. Även när den inte användes. (När datorn startade?) Betyder det, att den också stjäl arbetskapacitet?
Angående ramminne hade jag själv tänkt mig mer än 16 GB. Vet inte om jag drar rätt slutsats men innebär din kommentar, att ramminne och moderkort bör vara lika stora?
Om du läst mitt första inlägg har du nog insett, att jag inte kan något om datorer men har försökt sätta mig in i åtminstone några komponenter. Alla svar här ger mig mer att gå på. Även om jag litar på sonen, så är alla synpunkter värdefulla. Jag vill ju, att det ska funka ett bra tag utan att jag överdriver. Men att köpa en dator, som inte motsvarar mina behov är precis lika illa.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Trots det har datorn fortsatt att vara seg, hänga sig och lite annat krångel. Nu vill den nästan inte alls och jag inser, att jag snabbt måste köpa en ny dator
... kan se, att jag för tillfället har en Intel(R)Core (TM) i7 2600 3.40 GH
Ramminnet är 12 GB, vilket jag tänkt öka till det dubbla. Räcker det?
Den nya SSD disken är på 500GB och där har jag i stort sett bara program.
Jag tycker det låter som om din dator borde vara alldeles utmärkt till de uppgifter som du beskriver. Om jag var du skulle jag, innan jag kastade ut tusentals kronor på ny hårdvara, formatera om hårddisken och göra en helt ny installation av de nyaste varianterna av operativsystem och Lightroom.

Jag skulle också försöka använda något slags diagnosprogram för att kolla att alla delar av datorn fungerar som de ska. Dina problem skulle ju kunna bero på att t ex en del av arbetsminnet slutat att fungera - det vore i så fall enkelt och billigt att åtgärda.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som om din dator borde vara alldeles utmärkt till de uppgifter som du beskriver. Om jag var du skulle jag, innan jag kastade ut tusentals kronor på ny hårdvara, formatera om hårddisken och göra en helt ny installation av de nyaste varianterna av operativsystem och Lightroom.

Jag skulle också försöka använda något slags diagnosprogram för att kolla att alla delar av datorn fungerar som de ska. Dina problem skulle ju kunna bero på att t ex en del av arbetsminnet slutat att fungera - det vore i så fall enkelt och billigt att åtgärda.


Det är vad sonen sagt hela tiden men de facto fungerar den inte.

Det vi gjorde var, att ersätta den befintliga C-disken med den nämnda SSD-disken. Den innehåller bara operativsystem och program, som nyinstallerades och uppdaterades så långt mina köpta varianter tillät. Troligen gjorde jag en dumhet, när jag ville ha kvar Windows7 istället för 10:an, som jag läst mycket negativt om. Mina bilder ligger på externa hårddiskar förutom en del, som jag samlat ihop för olika ändamål. De ligger på en av de tre andra diskar (förutom C) som finns i datorn.

Det som händer är att datorn ibland inte ens vill starta. Ibland startar den men sen svarar den inte. Internet har varit kört ett bra tag. Lightroom är när/om jag fått igång det, segt och hänger sig nästan omgående. Flera verktyg går inte alls att använda. Bilderna i en mapp eller sökt grupp bläddrar fram till den sista osv. Det senare händer även om jag bara öppnar en mapp med bilder i Windows fotovisare. Ibland släcks bilder ner. Dessutom fungerar inte musen många minuter.

Givetvis skulle jag hellre fixa till datorn än att lägga ner både tid och pengar på en ny.
Kan du förtydliga det där med diagnosprogram? Det har inte känts frestande ,att börja byta ut komponenter på måfå för att testa. Jag fick ett tips om att det kunde vara processorn, som höll på att gå sönder. Men om vi byter ut den måste tydligen även annat bytas ut. Så att få besked om vad som inte mår bra, vore en välgärning.

Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du kan ge ett tips på diagnosprogram.
 

lonian

Aktiv medlem
Det finns DVD läsare som är externa som man kan koppla in via USB om man ska använda den tillfälligt och kan sedan ligga i en låda resten av tiden. Men att ha en intern dvd läsare gör ingen skada alls och tar ingen kapacitet, så det är ju valfritt hur du än gör.

Angående ramminnena så kan du ju själv välja hur många GB du känner för, kör själv på 16GB (2x8) men minneshastigheten på minnena menar jag att de bör stämma överens med vad moderbordet har som standard. Som jag förstår det om man kör i detta fall långsammare minneshastighet som du valt enligt din lista och försöka att få upp dem i rätt minneshastighet så överklockar man dem. Jag kan faktiskt inte något om sådant här utan drar bara egna slutsatser om att det kan bli instabilt. Så jag hade valt ramminnen som har 2 666 MHz eller högre. Moderkortet har stöd för upp till 3200 Mhz.

https://www.inet.se/produkt/1900468/asus-prime-b350-plus Titta under specifikationer och ner till minneshastighet så ser du standard och (OC = overclocked) .
 

Zebulah

Aktiv medlem
Det finns DVD läsare som är externa som man kan koppla in via USB om man ska använda den tillfälligt och kan sedan ligga i en låda resten av tiden. Men att ha en intern dvd läsare gör ingen skada alls och tar ingen kapacitet, så det är ju valfritt hur du än gör.

Angående ramminnena så kan du ju själv välja hur många GB du känner för, kör själv på 16GB (2x8) men minneshastigheten på minnena menar jag att de bör stämma överens med vad moderbordet har som standard. Som jag förstår det om man kör i detta fall långsammare minneshastighet som du valt enligt din lista och försöka att få upp dem i rätt minneshastighet så överklockar man dem. Jag kan faktiskt inte något om sådant här utan drar bara egna slutsatser om att det kan bli instabilt. Så jag hade valt ramminnen som har 2 666 MHz eller högre. Moderkortet har stöd för upp till 3200 Mhz.

https://www.inet.se/produkt/1900468/asus-prime-b350-plus Titta under specifikationer och ner till minneshastighet så ser du standard och (OC = overclocked) .

Om man stoppar in 2133 MHz minnen så körs minnena med den nominella hastigheten dvs det blir ingen automatisk överklockning så länge man kör med standardinställningar.


Från tillverkarens hemsida. Och läs gärna sista raden angående vilka minnen som ASUS rekommenderar.

4 x DIMM, max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz ECC and non-ECC, obuffrat minne
AMD Ryzen™ Processors
Tvåkanals Minnesarkitektur
AMD 7th Generation A-series/Athlon™ Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2400/2133 MHz icke-ECC, obuffrat Memory
* Stöd för hyper-DIMM beror på de enskilda processorerna.
* Listan med rekommenderade minnesleverantörer finns på www.asus.com och i användarhandboken.
 

Zebulah

Aktiv medlem
.....

* Skippa M2-disken om du vill återanvända din SSD-disk. M2-disken är dock toksnabb.
...
Ja occh nej

M2-SATA är inte snabbare än en vanlig SATA-disk

M2-PCIe är betydligt snabbare och den föreslagna är troligen mitt eget val

Men tänk på att M2 är två olika i fråga om hastighet

Och inte riktat till HenryB utan mer till trådskaparen.
 

HenryB

Aktiv medlem
Sonen har gjort ett förslag, som är lite billigare än ditt men enligt honom tämligen likt ditt förslag. Eftersom han inte kan så mycket om bildbehandling eller vad bildbehandlingsprogram kräver, undrar jag om du skulle vilja titta på förslaget. Har han tagit till i underkant på något? Räcker t ex instegsgrafikkortet? Är det valda RAM-minnet snabbt nog. (Kan i och för sig kompletteras.
Vi har vidare utgått från att jag även fortsättningsvis har mitt bildarkiv på externa usb-anslutna diskar. Vore det bättre, att de ligger direkt på datorn?
Något vi helt missat?

https://www.inet.se/produkt/b1023244/evas


PS
Jag fick bryta inlägget ovan innan jag var riktigt klar. Vill också påpeka, att jag förutom Lightroom och Photoshop också tänker mig att försöka göra bildspel, som väl lär kräva en hel del.
Tackar på förhand.
Tog en liten titt på din sons "kundvagn".

* Processorn är av första generationens Ryzen7 och är numera ersatt av andra generationen med ökad prestanda som skillnad. Lägg till 400:- och välj Ryzen7 2700 ist. Viktigt är att ett moderkort med B350-kretsar måste BIOS-uppgraderas för att kunna köra med andra generationens Ryzen7. Den butik som bygger datorn är väl medvetna om detta och löser den biten.

* Moderkortet har en äldre styrkrets. En uppdaterad styrkrets har precis släppts (B450) med en del förbättringar samt med stöd för andra generationens Ryzen processorer direkt ur kartong. Inga stora pengar så välj ett kort med B450-kretsen.

* Minnena skall minst ha samma hastighet som moderkortstillverkaren anget som lägsta standard. Valda minnen är för långsamma. Ditt moderkort skall ha minnen som kör i 2666Mhz eller högre.

* Vald SSD-disk arbetar mot SATA-bussen vilket är en mkt långsamare "motorväg" för alla ettor och nollor än om disken istället får jobba mot PCI-E-bussen som sväljer mkt mer trafik samtidigt.

Sen räcker grafikkortet för bildarbete. Photoshop och Lightroom älskar mkt minne och snabb processor. Grafikkorten har dom dock inte lärt sig att nyttja så bra.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
https://www.inet.se/produkt/b1023746/forslag-till-foto

Det här är mitt förslag:

SSD: Behåll din befintliga. Osäker på hur detta val påverkar tjänsten där Inet bygger ihop datorn
HDD: Lagt till 2 TB intern lagring
PSU: Bytt till ett dyrare nätaggregat med bättre kvalitet
CPU-kylare: Billig men bättre än det första alternativet (processorn kan gå varmt)
Chassi: Fractal Design gör stilrena chassin som är enkla att hantera
DVD-läsare: Har jag utelämnat helt och hållet. Det mesta går att hitta online.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det är vad sonen sagt hela tiden men de facto fungerar den inte.

Det vi gjorde var, att ersätta den befintliga C-disken med den nämnda SSD-disken. Den innehåller bara operativsystem och program, som nyinstallerades och uppdaterades så långt mina köpta varianter tillät. Troligen gjorde jag en dumhet, när jag ville ha kvar Windows7 istället för 10:an, som jag läst mycket negativt om. Mina bilder ligger på externa hårddiskar förutom en del, som jag samlat ihop för olika ändamål. De ligger på en av de tre andra diskar (förutom C) som finns i datorn.

Det som händer är att datorn ibland inte ens vill starta. Ibland startar den men sen svarar den inte. Internet har varit kört ett bra tag. Lightroom är när/om jag fått igång det, segt och hänger sig nästan omgående. Flera verktyg går inte alls att använda. Bilderna i en mapp eller sökt grupp bläddrar fram till den sista osv. Det senare händer även om jag bara öppnar en mapp med bilder i Windows fotovisare. Ibland släcks bilder ner. Dessutom fungerar inte musen många minuter.

Givetvis skulle jag hellre fixa till datorn än att lägga ner både tid och pengar på en ny.
Kan du förtydliga det där med diagnosprogram? Det har inte känts frestande ,att börja byta ut komponenter på måfå för att testa. Jag fick ett tips om att det kunde vara processorn, som höll på att gå sönder. Men om vi byter ut den måste tydligen även annat bytas ut. Så att få besked om vad som inte mår bra, vore en välgärning.

Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du kan ge ett tips på diagnosprogram.
Din dators beteende kan bero på många saker. Det kan vara allt från hårdvara, överhettning och dåliga drivrutiner. När det gäller diagnostikprogram så är det i princip bara minne och disk du kan testa. Om någon av dessa är kass så kommer windows krascha i tid och otid. Om man testat dessa och dom är OK så är första åtgärd att ominstallera datorn och säkerställa att man använder dom senaste drivrutinerna, nyaste BIOS till moderkortet och ett snyggt installerat operativsystem. Med "snyggt" menar jag att du bara har Windows + drivrutiner och inte en massa annan dynga som tillverkarna "förladdar" burkarna med från fabrik.

Fortsätter problemen efter detta så kan man ge sig på hårdvaran. Detta kräver dock att man har delar att testa med. Normala användare har i regel inga extra minnen, diskar och strömdelar liggandes. Bättre då att inse fakta och köpa nytt. En dator har ju trots allt en begränsad livslängd.
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag är helt okunnig men kan se, att jag för tillfället har en Intel(R)Core (TM) i7 2600 3.40 GH
Ramminnet är 12 GB, vilket jag tänkt öka till det dubbla. Räcker det?
Den nya SSD disken är på 500GB och där har jag i stort sett bara program.

Valde, kanske lite dumt, att installera Windows 7 på den nya SSD-disken. Är det Windows 10 som gäller?
Även om datorn har några år på nacken bör den inte vara jätteslö. Kan du be din son att prestandatesta hårddisken med Crystaldiskmark eller liknande för att se om disken kommer upp i de läs/skrivhastigheter som den bör? Om ni har haft otur är din SSD installerad i IDE mode istället för ACHI vilket gör prestandan mycket sämre, typ 1/4 av tillgänglig.
Jag tycker att Windows 10 är ett klart lyft från Windows 7. Windows 10 har funnits över 3 år och flera uppdateringspaket har släppts.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Tog en liten titt på din sons "kundvagn".

* Processorn är av första generationens Ryzen7 och är numera ersatt av andra generationen med ökad prestanda som skillnad. Lägg till 400:- och välj Ryzen7 2700 ist. Viktigt är att ett moderkort med B350-kretsar måste BIOS-uppgraderas för att kunna köra med andra generationens Ryzen7. Den butik som bygger datorn är väl medvetna om detta och löser den biten.

* Moderkortet har en äldre styrkrets. En uppdaterad styrkrets har precis släppts (B450) med en del förbättringar samt med stöd för andra generationens Ryzen processorer direkt ur kartong. Inga stora pengar så välj ett kort med B450-kretsen.

* Minnena skall minst ha samma hastighet som moderkortstillverkaren anget som lägsta standard. Valda minnen är för långsamma. Ditt moderkort skall ha minnen som kör i 2666Mhz eller högre.

* Vald SSD-disk arbetar mot SATA-bussen vilket är en mkt långsamare "motorväg" för alla ettor och nollor än om disken istället får jobba mot PCI-E-bussen som sväljer mkt mer trafik samtidigt.

Sen räcker grafikkortet för bildarbete. Photoshop och Lightroom älskar mkt minne och snabb processor. Grafikkorten har dom dock inte lärt sig att nyttja så bra.

Tack igen!
Sonen har modifierat sitt förslag (hade nog gjort det rätt tidigt men jag var inte uppdaterad) och jag tycker, att det till stora delar liknar ditt förslag. Han har försökt hålla nere kostnaden, vilket jag är tacksam för men det är ändå så mycket pengar, att jag är angelägen om att det blir bra.

Hans nya förslag:
https://www.inet.se/produkt/b1023582/eva

Jag begriper fortfarande inte mycket men har försökt läsa på.

Ni har valt olika chassin men i samma prisklass. Varför valde du Fractal....?
För båda gäller, att de bara har 2 usb-portar. Jag använder i dagsläget minst 6 stycken. Fungerar det lika bra/snabbt med en fördelningshubb?

I det sammanhanget vill jag fråga, om det vore en fördel, att ha mina bilder på en lagringsdisk på datorn (som du föreslår) jämfört med att ha dem på externa hårddiskar. Tänker mig, att de kanske är långsammare. Och så slipper jag anslutningssladdarna till både el och dator.


När det gäller processorn har du valt en dyrare.
Du pratade om olika generationen och jag gissar, att eftersom sonens val börjar på en etta denna tillhör den första generationen.

Moderkortet är detsamma som du valt och minnena motsvarar dina val.

Dina resonemang kring val av SSD-disk hänger jag inte riktigt med i förutom, att du valt en större och snabbare (beroende på storlek eller typ?) .

Du har också valt ett annat nätaggregat.

Jag förstår, att om man byter upp sig i en komponent måste andra följa med för att kunna tillgodogöra sig uppgraderingen. Hur hänger det nya paketet ihop? Skillnaden i pris är inte oöverstiglig. Den stora posten i sammanhanget är den extra disken om jag väljer den.

Hoppas, att jag inte är allt för snurrig.
Med vänlig hälsning
Eva
 
ANNONS