Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ryktena som brukar vara rätt träffsäkra sa:

•28MP full frame sensor
•Dual Pixel Auto Focus
•IBIS (In Body Image Stabilisation)
•10fps shooting
•4k@30fps
•1080p@60fps

Om jag fattat saken rätt blir det:

- 5bps följande AF (8 utan AF)
- Ingen IBIS
- En kortplats, får se om det blir samma liv om detta som för Z7
- 4K, 29.97 fps
- 560 bilder per laddning, ej CIPA utan Canonuppgift. Som jämförelse Z7 klarar 1000-1200 för 330 CIPA.
- Basiso: 100
- 30MP upplösning
 

Astroscapist

Aktiv medlem
- 560 bilder per laddning, ej CIPA utan Canonuppgift. Som jämförelse Z7 klarar 1000-1200 för 330 CIPA.
- Basiso: 100
- 30MP upplösning
Nikon eller användare? Mest för att få en direkt jämförelse alltså då Canons kameras officiella batteritid är från Canon och Nikons är CIPA.
Som man brukar fråga. Källa på det.

Jag la upp en video på min A7R2 a som CIPA specade ca 300 bilder men min extrapolering visar 19.000.


/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Funderar lite på den nya fattningen och objektiven.

Normalzoom med f2 låter ju häftigt. Tyvärr är pris och vikt också häftigt och fortfarande ingen IS. Dessutom börjar den på 28 istället för 24 vilket gör den mindre allround.

Det är ju kul att adaptern gör att man kan använda EF-S objektiv och inte bara EF.

Lite synd dock att M-objektiven inte går att använda på RF.

Jag har hela tiden hoppats på att Canon skall utveckla lite fler ljusstarka kvalitetsobjektiv till M-serien, men nu är väl risken att det blir RF som kommer få de roliga gluggarna.

Personligen är jag ännu inte övertygad om fördelarna med det spegellösa. Det besparingar man gör i vikt och format är av begränsad nytta när man ändå måste ha riktigt glas.
 

nillenn

Medlem
Funderar lite på den nya fattningen och objektiven.

Normalzoom med f2 låter ju häftigt. Tyvärr är pris och vikt också häftigt och fortfarande ingen IS. Dessutom börjar den på 28 istället för 24 vilket gör den mindre allround.

Det är ju kul att adaptern gör att man kan använda EF-S objektiv och inte bara EF.

Lite synd dock att M-objektiven inte går att använda på RF.

Jag har hela tiden hoppats på att Canon skall utveckla lite fler ljusstarka kvalitetsobjektiv till M-serien, men nu är väl risken att det blir RF som kommer få de roliga gluggarna.

Personligen är jag ännu inte övertygad om fördelarna med det spegellösa. Det besparingar man gör i vikt och format är av begränsad nytta när man ändå måste ha riktigt glas.
Samtidigt idag släppte de ett ljustarkt 32 mm objektiv till M-serien.
Enligt info samma glaskvalitet och prestanda som Canon EF 35mm f/1.4L II USM.

https://www.canon.co.uk/lenses/ef-m-32mm-f-1-4-stm-lens/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag får inte riktigt kläm på Canons nya R kamera. Objektiven verkar i de flesta fall vara pro-klass.
Fast kamerahuset klassas av DPR som "consumer grade. Alltså en amatör kamera och kanske en försöksballong. Fast priset skulle mer passa en prosumer kamera.


Sedan har man också ändrat mycket när det gäller hanteringen av kameran. Deras interface är väldigt annorlunda än hur det har varit länge på dSLR.
Det lär inte underlätta om man vill köra den nya kameran som andra kamera tillsammans med en dSLR.

Jag ger inte mycket för vad deras egna ambassadörer säger. De får betalt för att ställa upp.

Förmodligen kommer vi inte få svar på hur bra denna kamera och objektiven är förrän den normala fotografen på gatan har fått leverans.

Nu har vi bara att se fram emot vad Panasonic och kanske Olympus kommer med när det gäller FF.
Det kommer bli trångt på marknaden.

Samtidigt släpper Fuji snart en MF 50 R med ett pris som åtminstone matchar Nikon Z7.
De senaste siffrorna från CIPA är inte heller uppmuntrande.
Utveckligen på mobilkamera fronten borde också oroa. Man börjar kunna ha workarounds för att komma runt mobilkamerans begränsningar.

Det skall bli intressant att följa hur allt detta utvecklas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack, missade detta - låter skönt att man fortsätter satsa på M-serien!
Vet inte. Samma dag man släpper R som inte kan köra med EF-M så släppar man detta som det första objektivet av högre klass till EF-M. Tror kanske att Canon släpper detta för att hålla försäljningen av EOS-M vid liv. Efter alla dessa år var finns EF-M 16-50/2,8 eller 50-135/2,8?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vet inte. Samma dag man släpper R som inte kan köra med EF-M så släppar man detta som det första objektivet av högre klass till EF-M. Tror kanske att Canon släpper detta för att hålla försäljningen av EOS-M vid liv. Efter alla dessa år var finns EF-M 16-50/2,8 eller 50-135/2,8?
Håller inte med om att det är det första i högra klass till M-serien. 22:an är riktigt, riktigt bra men visst är det ont om bra gluggar.

Försäljningen av EOS-M kameror tror jag inte är hotad av RF - det verkar ju vara två helt olika prisnivåer och de flesta köpare tycker nog att kit-gluggarna är tillräckligt bra. Det är väl vi entusiaster som kanske ser brister.

Jag tycker det är imponerande av Canon att släppa så många nyheter på en gång så låt oss hoppas att de lyckas utveckla bra optik parallellt till båda serierna!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag får inte riktigt kläm på Canons nya R kamera. Objektiven verkar i de flesta fall vara pro-klass.
Fast kamerahuset klassas av DPR som "consumer grade. Alltså en amatör kamera och kanske en försöksballong.
Det är precis vad man kan vänta sig av Canon.

Fast priset skulle mer passa en prosumer kamera.
Alla nya kameror är rätt mycket dyrare nu än för några år sen. Jag undrar om det är en bra strategi.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Det är precis vad man kan vänta sig av Canon.


Alla nya kameror är rätt mycket dyrare nu än för några år sen. Jag undrar om det är en bra strategi.
Ja jag såg just att Alpha 7 började på 1300 USD för huset och 1600 USD med kit zoomen 2013.
Hoppas verkligen att Canons zoomar är bättre. De kostar ju betydligt mer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tacknämligt nog är det när man behöver batterikapaciteten som bäst, dvs. när man vill ta många bilder i rask följd, och det därför inte finns tid att ladda batterierna, som de som bäst överskrider specifikationerna. Kollade en av mina Canonkameror nu. I bruksanvisningen står det att den förväntas klara 1210 bilder på en laddning. I juli tog jag ca 1400 batterier på några timmar. När jag kollade batteristatus visade den på att jag totalt tagit 1541 bilder sen batteriet var nyladdat, och det var 52% av laddningen kvar.
Men under en sådan session finns det inte mycket tid till att glo på bilder och bläddra i menyer, så det blir bara rent fotograferande som batteriet ska försörja.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag får inte riktigt kläm på Canons nya R kamera. Objektiven verkar i de flesta fall vara pro-klass.
Fast kamerahuset klassas av DPR som "consumer grade. Alltså en amatör kamera och kanske en försöksballong. Fast priset skulle mer passa en prosumer kamera..
Canon säger att det är en modell mellan 6D Mark II och 5D Mark IV. Det stämmer väl bra både när det gäller pris och funktion.

Det finns två matchande objektiv vid lanseringen, 35/1,8 och 24-105/4. Med de andra två försöker nog Canon visa att de kommer att ha fullt professionella objektiv och kamerahus i R-serien så att folk vågar investera från början.
 

iSolen.se

Guest
Nikon eller användare? Mest för att få en direkt jämförelse alltså då Canons kameras officiella batteritid är från Canon och Nikons är CIPA.
Som man brukar fråga. Källa på det.

Jag la upp en video på min A7R2 a som CIPA specade ca 300 bilder men min extrapolering visar 19.000.


/Stefan
Det här har jag redan svarat dig på.

Användare, dessutom tunga som testar, kör video, gimpar osv.

Martin skrev om CIPA och det är väl det närmaste sågning jag har sett honom göra, CIPA duger inte alls som jämförelsetal och på en del kameror kan det vara fel 10 gånger.

Tydligen hade testarna i Tokyo fått ut 1200 bilder för Z7 som är CIPA-klassad 330.

Jag har inte sett någon uppgift från Nikon men de kanske använder CIPA.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är sensorn byggd på den i 5D mark IV? 2 år gammal och kanske inte vad man förväntat sig eller?
Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z6. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z7. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
Sensorn i A7III skiljer sig väsentligt till det bättre än den i föregångaren avseende brus och DR enl tester. Z6 är ännu inte testad.
 

torbeno

Aktiv medlem
Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z7. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
Jag hade nog förväntat mig en ny sensor. A7iii var väl helt ny jmf A7ii? BSI, snabbare, och bättre ISO. Upplösning var väl enda som var samma.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har ni sett de rekommenderade svenska priserna (vilket sannolikt är vad det initialt kommer säljas för): 26 990kr för hus och adapter - för en entusiastmodell! 37 990kr med även 24-105/4. Batterigteppet ligger på 3 390kr! Det var riktigt saftiga priser! För de pengarna med tanke på sannolikt lägre tillverkningskostnader platsar det inte som en spegellös 6DII utan som en 5DIV. 24-105/4 får vi hoppas för det kitpriset är den skarpaste 24-telezoom som någonsin byggts (det är ju d u f/4 och inte f/2,8).

Sedan kan vi ju tro att nypriset dalar med tiden likt 6DII som varit nere i 15000kr efter lansering med det saftiga priset ca 22000kr. Det kommer förstås att sänka begpriset en del.

Tycker att Nikon Z6 med 24-70/4 verkar vid första anblick vara lite mer för pengarna. Givetvis inväntas objektiva professionella reviews och jämförande tester mellan Nikon Z6, Canon R och Sony A7III och kanske Panasonic FF (om ryktena stämmer). Fast med mina objektiv blir det Canon eller Sony som gäller för mig.

För min del blir det inget köp på överskådlig tid. Mina objektiv fungerar ju tillfredsställande på Sony även om jag inte vill köpa Sonyobjektiv utan kör mest med objektiv för EF.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z6. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
De kunde ju i alla fall ha försökt få in 4K från hela sensorn samt 1080p/120 som både Nikon och Sony erbjuder för till och med lägre pris (än så länge, priser kan ju ändras).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tor att kameratillverkarna i jakt på bra kvartalsresultat håller på att skjuta sig själva i benet.
De har lanseringspriser som ofta ligger en bra bit över priset för den förra modellen.
De lanserar bättre objektiv som är bättre men ofta dubbelt så dyra.
Något år efter lanseringen kan vi ofta köpa samma kamera eller objektiv betydligt billigare. Prissänkningar på 30-40 procent är inte ovanliga.

Begagnat priserna sjunker gärna med 50% på ett år.

Jag har den hårda vägen lärt mig att mina bilder inte blir så mycket bättre med en ny kamera.
Långsamt vinner logiken över prylnisse och jag blir allt mindre benägen att störta i väg för att köpa det senaste. Jag tar lika bra bilder med det jag redan har.
Tror det gäller många andra också.
 
ANNONS