Annons

Motsvarande: Canon EOS 5 Mark 2 + Canon 100mm 2.8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hej på er

Jag har fotograferat i många år även om jag för ett par år sedan tröttnade och sålde allt jag ägde.

Efter att ha testat mig igenom en stor mängt objektiv och fotograferat olika situationer hittade jag nog hem med den senaste kameran jag ägde: Canon EOS 5 Mark 2 + Canon 100mm 2.8 IS Macro.

Nu börjar intresset sakta växa igen och jag skulle gärna köpa en nya kamera oavsett fabrikat.

Den senaste kombination med EOS 5 och Macro är helt enkelt för kostsam så den köper jag inte igen. Dessutom har jag egentligen inget behov av alla finesser den kameran hade och inte heller objektivets macrofunktion. Det var helt enkelt bildkvaliteten som var fantastisk och omöjligt att misslyckas med en bild eller fotouppdrag.

Kan någon ge mig tips på kamera som finns idag och motsvarar de krav jag har?

* Hög bildkvalitet
* 85-100mm objektiv med bra närgräns (makro ej nödvändigt). Gillar inte vidvinkel.
* Ok ljusstarkt
* Gärna enkel systemkamera och ingen proffsmodell framför lite kompaktkamera.

Skulle typ Canon D2000 med Canon 85 1,8 eller 100 2,0 funka tror ni? Det borde väl hänt en del senaste åren med utvecklingen och bildsensorer? Eller gärna Sony, Nikon, Fujifilm eller annat fabrikat.

Har kollat lite på Fujifilm X100 men har lite svårt för den typen av kamera då jag fördrar ett större kamerahus och inte så små knappar och liten sökare. Gärna spegelreflex alltså eller liknande.

Hoppas på goda råd!

Ha det fint alla
 

apersson850

Aktiv medlem
Du menar nog Canon 2000D, för någon D2000 finns inte.
I så fall ska du nog hellre titta på EF 85 mm f/1,8 USM än EF 100 mm f/2 USM. Inte för att 85 mm är bättre, men den är mycket vanligare. Det är fler än jag som kan sälja en sån begagnad 85:a i bra skick än vad du hittar begagnade 100 mm. Om du nu vill försöka begränsa kostnaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast på en 2000D som är en cropkamera så får man liknande bildvinkel med ca 50mm som med 80mm på FF som 5D II. 85mm och ännu mer 100mm kan bli för långt på en cropkamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man går från en 5D till 2000D tror jag man blir mycket besviken ... Skulle nog rekommendera att titta på något helt annat, typ Fuji X-T3 med utmärkta 18-55.
 

Erik X

Aktiv medlem
Du har förstås sett att beg-priserna på 5D mk3 börjar bli riktigt rimliga..?
Och Sigma:s makroobjektiv är inte alls dumma!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En 5DII beg får man för under 5000kr och en beg 6D för under 6000kr. En beg Canon 85/1,8 kostar 2000kr.

Efterdom du inte är bunden till något system kan du även titta på Nikon D800/800E för ca 7500kr beg med AF-S 85/1,8 för kanske 3000kr
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En av de mest prisvärda kamerorna på marknaden just nu, tycker jag är Nikon D750. Den har verkligen åldrats med grace.

Du kan kombinera den med ett 85/1.8G objektiv, vilket är en äv de mest prisvärda linserna bland de brännvidder du söker.

Jag vet inte vad priset är i Sverige, men här kan du få den kombon för ungefär $1750 usd. Begagnat borde du komma undan med 10.000:-

Nikon D610 är i princip samma kamera med lite mindre finesser och D800/D810 är lite nyare och vassare. D600 är jättebilliga på begmarknaden för de är ökända för oljestänk på sensorn. Om sensor är ok så är det inga problem. Fota en grå himmel och scanna bilden för fläckar.
 

pobe77

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Vad jag menar med 2000D är om det finns en enklare kamera än 5D Mark II idag med typ samma sensor/bildkvalitet? Vad skulle det vara i så fall? Det behöver nödvändigtvis inte vara fullformat.

Min 5D hade inte mer än 10000 exponeringar så det blir nog svårt att hitta någon som inte används mycket nu så här några år senare. Tittar hellre därför på nya kamerahus. Hade för övrigt första varianten av 5D en gång i tiden också och den var trevligt den med!

Har även ägt en 7D och det var en fantastisk kamera. Fotograferade då mest med 50mm 1,4. Har även haft Canon 135mm en gång i tiden och den brännvidden är också trevlig så en 85mm 1,8 på en kamera med brännviddsförlängning funkar!

Jag har numera helt tappat intresset för teknik och vill därför hitta en så enkel (men bra) kamera som möjligt för att kunna fokusera på bilderna. Därför exemplet 2000D och om den är duglig.

Budget typ helst nytt kamerahus av valfritt fabrikat som inte är i proffsklassen men "duglig". Behöver inte fullformat eller 6 bilder i sekunden. Sedan en begagnad 50mm, 85mm eller 100 macro (utan IS).

Det var enklare på den analoga tiden :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det var ju en annan tråd här där någon frågade om råd och landade i en begagnad 70D från Rajala för 3000. Det r jäkligt myclet kamera för pengarna.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Canon till Fuji

Jag har gjort i princip samma resa som du och sålt min Canon 5D MkII med en massa objektiv. Den blev helt enkelt liggande hemma i väskan för många gånger. Jag köpte en X100T och har inte ångrat det en sekund, den är sjukt smidig och bra. Nu var min favorit glugg min 35 1.4L så för min passade X100an perfekt. Det jag gillar med Fuji är det sjukt bra bildkvalitet och möjligheten att få riktigt bra jpg bilder.

Grabben köpte precis en X-T20 med en 18-55 som är riktigt vass, mer eller mindre är objektivet helt i metall vilket jag uppskattar. I ditt fall skulle jag kika på Fujis modeller, det finns flera olika men samma "årgång" har samma sensor och därmed samma bildkvalitet medan några funktioner och vädertätningar skiljer. Jag kommer troligen byta till en X-E3 inom kort, för jag saknar lite att kunna byta objektiv, samtidigt är det otroligt skönt att inte kunna det och slippa tänka på vilket objektiv som ska vara på.

Lycka till med köpet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej P-O

Ditt gamla EF 100mm/2 har tjänat ut efter många år men jag hittade ett begagnat i nyskick för 2500 kr.
Mitt råd är att kika på 6D eller 5D Mark III i första hand. Eller varför inte en 5D Mark II igen om man kan hitta ett fint exemplar.
En cropkamera blir väl något billigare men jag tror att du kan dra nytta av en fullformatare.
(Väljer man Canon el. Nikon så finns det väldigt många olika glas att välja på i skiftande priser)

"Buse" 5D Mark III EF 100mm/2
 

Bilagor

befl

Aktiv medlem
Någon har sagt att fundera på Fuji och även tagit det steget. Personligen skulle jag gå den vägen om jag inte hade någon ryggsäck. Mitt mål var en gång att sälja mitt Canon system och gå över på Fuji. Tyvärr var inte mitt Canon system intressant på marknaden så jag fortsätter med det. Lycka till
 

vadintor

Medlem
Jag kikade i dxomark och vad gäller antal pixel och dynamisk omfång är mindre kameror/sensorer förbi 5d ii men inte riktigt ännu vad gäller lågljusegenskapaper. Den som låg var närmast var Sony a6300/6500 och Nikon D5500/D7500.

Så min rekommendation blir någon av dessa alt om du kan leva med sämre lågljusegenskaper kan du i stort sätt välja vilken som helst av dagens APS-C eller 4/3 kameror.

/Torbjörn
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I ärlighetens namn skall man köpa en billig kamera och ha motsv 85-100mm med maximal sensorprestanda och lägsta pris och inte är systembunden tycker jag man bör titta på begagnat och Nikon D7000 (<3000kr) eller D7100 (4000kr) och en Nikkor AF-S 50/1,8. Detta motsvarar 75/2,8 på FF och ger närmast det utsnitt som 85mm ger på FF. Dätter man en 100mm på en APS-C kamera motsvarar det 150mm (Nikon) och 160mm (Canon) på FF. Detta är mer tele än som önskades.

Givetvis kan man köpa Canon (och själv föredrar jag deras fattning och kör objektiv till EF) men om man inte går upp rejält i pris och köper en kamera i senaste generationen är sensorerna sämre, där man kan lyfta skuggorna upp till 5EV hos Nikon blir resultatet samma vid kanske 2 EV hos Canon vid basISO. Om man aldrig lättare upp skuggor eller alltid kör på högre ISO (över säg ISO 800) spelar detta ingen roll förstås.

Personligen tror jag att 2000D blir lite tråkig att fota med om man fotat en del förr: plastig och mycket grävande i menyer men sensorn är modern förstås. För samma pengar får man en beg Nikon D7000 som har mycket fler inställningar och sensor med sannolikt liknande prestanda trots sin ålder.

Och ja, jag tycker om Canon, men inte i de lägsta prisklasserna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hoppas på goda råd!
Du beskriver att du "hittat hem" med din gamla 5Dmk2 och ditt 100 2.8 IS och att du var nöjd med bildkvalitén. Det kan jag förstå, det objektivet är väldigt bra!

Varför då inte gå tillbaka till det som funkade? Jag förstår att en 5Dmk4 är för dyr men på begagnat marknaden bör du kunna hitta ditt gamla hus för inga pengar alls. En 6D eller 5D mk3 bör också kunna fås för rimlig peng.

Jag ser ingen anledning att köpa något som "motsvarar" det du var så nöjd med när du kan få samma utrustning för en liten budget - om du nu kan acceptera begagnat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förresten, skall man ha exakt equivalens till 100/2,8 makro på en cropkamera som r ex Canon 2000D finns Tamron 60/2,0 macro för APS-C. Denna motsvarar 96/3,2 på FF. Väldigt nära i varje fall.
 

pobe77

Aktiv medlem
Stort tack för alla synpunkter och kommentarer!

Jag läser med stort intresse och ska försöka fundera på vad som passar bäst. Det är många bra förslag!

På begagnatmarknaden finns nog en hel del. Skulle nog helst köpa ett nytt kamerahus men gärna begagnat objektiv.

Återkommer mer aktivt i tråden när jag hinner summera och ställa fler frågor utifrån vad jag kommit fram till!
 
ANNONS