Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon/Nikon vs Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

shead

Medlem
Fick frågan på ett fotoevent från både Nikon oc h Canon användare:- När ska du börja satsa på fotograferingen? resp. - När ska du börja fotografera "på riktigt?" (d.v.s. Köpa Canon eller Nikon). (Hade Nikon på den analoga tiden men nu blev det Pentax när jag återupptod intresset digitalt efter många år) Ska försöka sälja Pentaxsystemet och hitta ett annat intresse.(Man blir tydligen inte tagen på allvar, med något som någon kallade "leksakskamera"). Men mobiltelefonkameror är tydligen OK.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det går utmärkt att fotografera på riktigt även med Pentax. De har enastående ergonomi och byggkvalitet. Enda nackdelen är utbudet av begagnad optik är mindre p.g.a. mindre marknadsandel.

Om jag hade varit som du hade jag väntat något år eller två med att byta system.
Det är helt klart att framtiden är spegellös och här har för närvarande både Canon och Nikon bara "leksakskameror"(*) att erbjuda. Ska du byta nu välj Fujifilm eller Sony.
Inom snar framtid kommer vi även att se intressanta modeller från Panasonic.

Vilken modell du väljer beror förstås på vad du ska använda kameran till.

*) leksakskamera = kamera med enbart en kortplats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så länge man är nöjd med kameran och de objektiv man vill ha eller har finns till rätt pris finns väl ingen anledning att byta system? Alla väljer system efter egen prioritering och är man nöjd spelar det väl faktiskt ingen roll vad andra tycker. Det jag påpekar till de som väljer Pentax är enbart att kolla att de objektiv man vill ha finns till rätt pris och att man jämför pris/prestanda på hela det tänkta systemet och ser förbi kameran i sig då objektivuppsättningen ofta kostar flera gånger mer än kamerahusen. Pentax har sina fördelar och andra system sina.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fick frågan på ett fotoevent från både Nikon oc h Canon användare:- När ska du börja satsa på fotograferingen? resp. - När ska du börja fotografera "på riktigt?" (d.v.s. Köpa Canon eller Nikon). (Hade Nikon på den analoga tiden men nu blev det Pentax när jag återupptod intresset digitalt efter många år) Ska försöka sälja Pentaxsystemet och hitta ett annat intresse.(Man blir tydligen inte tagen på allvar, med något som någon kallade "leksakskamera"). Men mobiltelefonkameror är tydligen OK.
Jag har väldigt svårt att tänka mig varför någon vuxen människa skulle ta den typen av kommentarer på allvar.

Luktar som fiske efter märkeskrig :)
 

shead

Medlem
Jag är nöjd men undrar ju lite. Begriper inte hur en Nikon för några tusen är mindre leksak än en Pentax. Objektiv och tillbehör hos Pentax är ingen begränsning för mig. Hade ju Nikon innan (F3) och funderade aldrig över detta. Alla hade ju Nikon F3, på TV såg man ju bara denna kamera. Så det är klart man funderar lite,konstiga frågor och inte en Pentax någon stans. (För mig är fotoutrustning djävligt dyrt, så man funderar ju lite ifall man köpt ”fel”.) Tack för svaren.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är nöjd men undrar ju lite. Begriper inte hur en Nikon för några tusen är mindre leksak än en Pentax. Objektiv och tillbehör hos Pentax är ingen begränsning för mig. Hade ju Nikon innan (F3) och funderade aldrig över detta. Alla hade ju Nikon F3, på TV såg man ju bara denna kamera. Så det är klart man funderar lite,konstiga frågor och inte en Pentax någon stans. (För mig är fotoutrustning djävligt dyrt, så man funderar ju lite ifall man köpt ”fel”.) Tack för svaren.
Är man nöjd med de bilder man får så har man ju en bra utrustning.

Kommentarer som de du beskrev i första inlägget är inget att ta på allvar :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inom fotboll kan man spela fotboll eller vara ett fan av en viss klubb. De som spelar verkar inte bry sig särskilt mycket om färgen på tröjan så länge de har bra lagkamrater och får mycket speltid. För supportrarna är det dock närmast på liv och död vilket lag man håller på.

Undrar om det inte är lite lika i vår värld.
Om du huvudsakligen fotograferar är du nöjd med den utrustning som blir en bra kamrat och ger dig tid till bildskapande.
För märkessupportrarna är däremot valet av märke en kamp där de vill ha över alla på sin sida och resten är fiender.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inom fotboll kan man spela fotboll eller vara ett fan av en viss klubb. De som spelar verkar inte bry sig särskilt mycket om färgen på tröjan så länge de har bra lagkamrater och får mycket speltid. För supportrarna är det dock närmast på liv och död vilket lag man håller på.

Undrar om det inte är lite lika i vår värld.
Om du huvudsakligen fotograferar är du nöjd med den utrustning som blir en bra kamrat och ger dig tid till bildskapande.
För märkessupportrarna är däremot valet av märke en kamp där de vill ha över alla på sin sida och resten är fiender.
Ligger mycket i det.
 

Mesch

Aktiv medlem
Trams

Man köper det som passar känsla, behov och plånbok.
Finns massor med Pentax-fotografer som vida överglänser märkesidioter från alla läger.
Har aldrig ägt en Pentax och kör själv Nikon för hela slanten av flera skäl. Skälen jag har passar mig och kanske någon fler :)
 

Sianin

Aktiv medlem
Ha roligt är det viktigaste

Jag kör med Canon mest för att det råkade bli så då. Jag har nu fått en av mina vänner att börja med foto och när han skulle igång så lästa han på om olika kameror och märken för att hitta något som passade med önskemålen samt budgeten. Jag försökte ju så klart få han att köpa Canon med huvudanledningen att man kan ju låna grejer mellan varan då.

Det slutade med att han köpte en Pentax, K70 tror jag, och han är jätte nöjd med den, Bra ergonomi för honom och de funktioner han ville ha. Han tar jätte fina bilder med den och bildkvaliteten från kameran är inte nå sämre än något annat märke. Alla deras grejer är ju för övrigt vädertätade har jag för mig och det är riktigt bra och värdefullt tycker jag.

Slutsatsen är väll att det spelar ingen roll vilket märke man har eller vilket lag man håller på bara man har roligt.
 

x-country

Aktiv medlem
Kan bara späda på med det som alla säger, ta inte detta på allvar!

De som klankar ned på andra och håller på med liknade dåliga beteenden har ju bara dålig självkänsla. Det behöver man inte ha läst 5 år på universitet för att konstatera. De blottar sig där rakt framför dig när de säger sådana här saker. Stackars dem. Måste vara jobbigt att gå runt med sina kameror och vara rädda för att inte duga till.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tejpa över loggan?

Jag hade Pentax länge, bytte till Nikon F3 (!) för att använda deras shiftobjektiv mm. Utmärkt kamera.

Digitalt var Pentax tidig med bildstabilisering i huset och bra sökare så det blev Pentax igen. Utmärkt kamera. Bildstabilisering i huset gör att jag kan använda urgamla objektiv och ändå bildstabilisering.

Ett tag tejpade jag över kameraloggan med svart tejp. Ville inte skryta med att ha tänkt själv och fått jättebra utrustning med god ekonomi. Övertejpad hade sina fördelar, kameran blev mer anonym och "syntes" inte så mycket.
 

shead

Medlem
Tejpa över logga, ha ha kul idé. Men jag gillar mitt Pentaxsystem och visar det gärna. Kan Nikon/Canon-vurmandet bero på att man vill ha samma märke som proffsen? Som nybörjare i början på 80-talet var kamera det samma som Nikon F3 (som jag förövrigt älskade snygg och hög "ballhetsfaktor") men bilderna hade blivit lika bra/dåliga med vad som helst.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Använda det man har eller...

Man använder väl det man har eller det som passar ens fotograferande bäst. Inte fanken ska man bry sig om vad som flest proffs använder. Själv har jag 3 olika system: Canon fullframe+ aps-c, Nikon aps-c och. hör och häpna, Olympus m43. Numera använder jag ALLTID Olympussystemet när det gäller landskapsfoto, 80% till semimacro och macro och 50% till fåglar och djur. Varför? För att jag helt enkelt får bättre bilder då och det passar MITT fotograferande bättre. Och jag ger fullständigt tusan i alla "Internetproffs" och andra som säger att det ena skulle vara sämre än det andra. Jag kan ju bara göra en jämförelse mellan åtskilliga tiotusentals bilder i arkivet och snabbt konstatera vad som blir bäst utifrån vad jag fotar. På pappret kanske det ena eller andra systemet ger bättre resultat utifrån valda siffror men till syvende och sist är det inte kameran som gör alla bilder, eller de bra bilderna, utan den som hanterar kameran. Jag tror att det är av större vikt om man trivs med systemet och kanske lägger större vikt vid hanterbarhet, tålighet och vikt och dylikt som gör att man tar fler bättre bilder än om det dynamiska omfånget är ett steg högre eller bruskänsligheten en aning bättre. Hur tusan kunde man annars ta bra bilder för 20 år sedan när man höll på med diafilm med grymt mycket lägre prestanda än dagens digitalfiler?
 

PMD

Aktiv medlem
Fick frågan på ett fotoevent från både Nikon oc h Canon användare:- När ska du börja satsa på fotograferingen? resp. - När ska du börja fotografera "på riktigt?" (d.v.s. Köpa Canon eller Nikon). (Hade Nikon på den analoga tiden men nu blev det Pentax när jag återupptod intresset digitalt efter många år) Ska försöka sälja Pentaxsystemet och hitta ett annat intresse.(Man blir tydligen inte tagen på allvar, med något som någon kallade "leksakskamera"). Men mobiltelefonkameror är tydligen OK.
Om din Pentax inte är äldre än 10-12 år så kan du fråga dina Nikon/Canon-"kompisar" hur bra den inbyggda bildstabiliseringen i deras kameror fungerar. :)
 

Håkan.Bewert

Ny medlem
Varför skall man köpa kamera efter märket. Jag använder Pentax, får ut bra bilder med en hög skärpa och fina färger, Knapparna sitter just där jag vill ha dem och kameran är smidig och inte så tung. Att den dessutom är lite billigare än vissa andra motsvarande kameror är en fördel tycker jag. Den optik som behövs finns, kanske inte alltid som begagnad men köper man ny så skall den bara fungera som den skall. Kan det inte tyda på att pentaxanvändarna är så pass nöjda med sina saker att de inte har behovet att byta ut dem på samma sätt som andra .
Jag har i dagarna ordnat med en svart klisterlapp med mitt efternamn i Guldtext som jag satt över pentaxloggan, tror nog det blir väl så bra som att ha kameramärket i en tydlig vit text mot allt det svarta på kameran, även kameraremmmen är utbytt till en utan något kameramärke på.
Använd den kamera som du trivs med oavsett vad det är för märke på den. trivs inte du med kameran så blir inte dina bilder så som du vill ha dem.
 

urban903

Ny medlem
Man använder väl det man har eller det som passar ens fotograferande bäst. Inte fanken ska man bry sig om vad som flest proffs använder. Själv har jag 3 olika system: Canon fullframe+ aps-c, Nikon aps-c och. hör och häpna, Olympus m43. Numera använder jag ALLTID Olympussystemet när det gäller landskapsfoto, 80% till semimacro och macro och 50% till fåglar och djur. Varför? För att jag helt enkelt får bättre bilder då och det passar MITT fotograferande bättre. Och jag ger fullständigt tusan i alla "Internetproffs" och andra som säger att det ena skulle vara sämre än det andra. Jag kan ju bara göra en jämförelse mellan åtskilliga tiotusentals bilder i arkivet och snabbt konstatera vad som blir bäst utifrån vad jag fotar. På pappret kanske det ena eller andra systemet ger bättre resultat utifrån valda siffror men till syvende och sist är det inte kameran som gör alla bilder, eller de bra bilderna, utan den som hanterar kameran. Jag tror att det är av större vikt om man trivs med systemet och kanske lägger större vikt vid hanterbarhet, tålighet och vikt och dylikt som gör att man tar fler bättre bilder än om det dynamiska omfånget är ett steg högre eller bruskänsligheten en aning bättre. Hur tusan kunde man annars ta bra bilder för 20 år sedan när man höll på med diafilm med grymt mycket lägre prestanda än dagens digitalfiler?
Redan på filmtiden fick jag en lektion av ett fotoprofs ang märkesmystik. Praktiskt nog var han en morbror till min hustru och första gången jag kom till han med min Pentax-kamera så sa han ungefär. "Ja nog är det där en bra kamera.. men har du med dig några bilder?" Kameran i sig är inte intressant utan bilderna som du tar med dem. .. det var en bra lektion man fick. (har fö Pentax KP i dag å är mycket nöjd)
 

shead

Medlem
Helt klart är det bilderna som är viktigast (En duktig fotograf tar säkert "bättre" bilder med en Kodak Instamatic än en dålig fotograf med en Canon för 80000SEK). Men faktum kvarstår ingen som verkar ta fotografi på allvar använder Pentax,Olympus etc. det är Nikon/Canon som gäller.
 
ANNONS