Annons

Vilka böner?

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
Köpt en bönpåse som nu ligger och väntar på att fyllas. Vilka böner använder ni?
För mig står det mellan ris och gula ärtor. Är det skillnad på typ av ris? Polerat eller jasmin. Eller köpa det billigaste?
Fundrade ett tag på plastkulor. Men då blir kanske bönpåsen inte tillräckligt tung. Och sen var det de där med för mycket plast i haven.
Appropå plast. Läst någonstans att man ska ha bönerna i mindre plastpåsar inuti bönpåsen. Är det för att det inte ska bli så geggit om bönorna blir blöta. För jag misstänker att man inte ska koka bönerna innan man fyller påsen.
Någon som har ekologiska böner i påsen?
//Lars

PS
Är inte särskilt religiös så jag tänker inte på Ave Marior och andra böner.
 

karisa

Aktiv medlem
Köpt en bönpåse som nu ligger och väntar på att fyllas. Vilka böner använder ni?
För mig står det mellan ris och gula ärtor. Är det skillnad på typ av ris? Polerat eller jasmin. Eller köpa det billigaste?
Fundrade ett tag på plastkulor. Men då blir kanske bönpåsen inte tillräckligt tung. Och sen var det de där med för mycket plast i haven.
Appropå plast. Läst någonstans att man ska ha bönerna i mindre plastpåsar inuti bönpåsen. Är det för att det inte ska bli så geggit om bönorna blir blöta. För jag misstänker att man inte ska koka bönerna innan man fyller påsen.
Någon som har ekologiska böner i påsen?
//Lars

PS
Är inte särskilt religiös så jag tänker inte på Ave Marior och andra böner.
Solrosfrö med skal. Har själv en egentillverkad med solrosfrö.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag har gula ärtor i min stora Bean bag 5 kg, används i bilen . Den vikten skulle bli ruggigt dyr med indianpärlor. Solros och bruna bönor funkar bra också.
Lilla mobila beanbaggen innehåller frigolitkulor från en kudde, lite knepigt att fylla bara, blir statiska och far omkring för minsta lilla pust.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har mest använt bean bags på Safaris i Jeep. Brukar har den tom på resan till slutmålet.
Sedan ber jag guiden att köra oss till en marknad på vägen. Där brukar jag köpa cirka 5-6 kilo torkade bönor och låter dem fylla min bean bag.
Det kostar inte särskilt mycket.
En Ben bag är perfekt för en safari i Jeep. Oftast fotar man genom takluckan . Nu gäller det att inte sitta i en fullsatt Jeep.
Sedan att föraren stänger av motorn. En Land Crusiers vibrationer kan få alla bilder oskarpa.
När guiden lämnar av oss på flygplatsen brukar jag tömma min bean bag i en plastpåse och ge guiden. Det brukar vara väldigt uppskattat.
Jag kör oftast med bruna bönor.
 
ANNONS