Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

ztenlund

Aktiv medlem
Den där annonsen anmälde jag vid kl 15, men inget har hänt. Uppenbarligen går den tillagda funktionen in i FS supportsystem och det är ju inte direkt omvittnat snabb respons där... Vad är då poängen med en anmälningsfunktion?

"Din förfrågan (XXXX) har tagits emot och granskas nu av vår supportpersonal."

Granskas nu? Dra den om Rödlöken och sargen...
 

Kwanit

Medlem
Varning för Daniel Sunebrink

Har en köp annons uppe och blev kontaktad av Daniel Sunebrink. Hans namn har dygt upp ett antal gånger redan, så varnar för er som inte känner till honom. Han heter Daniel Sune på fotosidan.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har en köp annons uppe och blev kontaktad av Daniel Sunebrink. Hans namn har dygt upp ett antal gånger redan, så varnar för er som inte känner till honom. Han heter Daniel Sune på fotosidan.
Fick också mail från honom, men använder han verkligen sitt riktiga namn? Finns ju bara en i Sverige enligt Ratsit och det namnet har figurerat på andra ställen också:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1498167-gigabyte-gtx-1080-ti-blower-style?p=2

Han har ju till och med lagt ut kopior på kvitton med sin gamla address på… https://www.sweclockers.com/marknad/147700-gigabyte-gtx-1080-ti-blower-style
 

JesperY

Medlem
Blev kontaktad igår av en användare här på FS (kontot skapades samma dag) som påstod att hen är intresserad av att köpa ett av objektiven jag säljer. Personen vill att vi skulle fortsätta maila via en annan mailadress, sedan kom det även fram att personen vill att jag ska skicka objektivet till Frankrike och köper åt en vän. Det hela känns bara skumt.

Får man länkar till personens medlemssida här?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Blev kontaktad igår av en användare här på FS (kontot skapades samma dag) som påstod att hen är intresserad av att köpa ett av objektiven jag säljer. Personen vill att vi skulle fortsätta maila via en annan mailadress, sedan kom det även fram att personen vill att jag ska skicka objektivet till Frankrike och köper åt en vän. Det hela känns bara skumt.

Får man länkar till personens medlemssida här?
Spontant låter det som att personen har googlat efter sälj-annonser på produkten, hittat din annons Fotosidan, skapat ett konto för att få kontakt och därefter vill fortsätta kontakten via sitt vanliga mejlkonto. Är det verkligen så konstigt?
Om det är ovanliga grejor du säljer så finns det viss logik i att personen är i Frankrike. Har hänt mig när jag sålt ovanligare analoga prylar t.ex.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Skippa det annars kommer det betalning som efter 5 dagar din bank inte kan verifiera och pengarna dras tillbaka. Känt bedragarstil...
 

cowboy

Aktiv medlem
Skumt!

Blev kontaktad igår av en användare här på FS (kontot skapades samma dag) som påstod att hen är intresserad av att köpa ett av objektiven jag säljer. Personen vill att vi skulle fortsätta maila via en annan mailadress, sedan kom det även fram att personen vill att jag ska skicka objektivet till Frankrike och köper åt en vän. Det hela känns bara skumt.
Känt bedragarupplägg.
Jag har nog fått minst tre - fyra sådana förslag (från sprillans nyupplagda Fotosidanmedlemmar med tafflig googleöversatt svenska) hittills i år. Alla med leverans till en "vän" i Finland, Polen, England, etc.
Alla är rapporterade och deras konton spärrade.
 

PMD

Aktiv medlem
Spontant låter det som att personen har googlat efter sälj-annonser på produkten, hittat din annons Fotosidan, skapat ett konto för att få kontakt och därefter vill fortsätta kontakten via sitt vanliga mejlkonto. Är det verkligen så konstigt?
Men varför skapa en ny emailadress bara för att få kontakt med någon här på Fotosidan? Det går utmärkt att ange sin vanliga emailadress när man skapar en profil för inloggning på Fotosidan.
 

equa

Aktiv medlem
Fått ett antal mail med begäran att skicka till England, Frankrike. Googleöversätta mail och direkt en känsla att de inte har en aning om vad det är de ger sig ut för att köpa. En begäran också om IBAN-nummer eller PayPal-request. Sedan skall pengarna sättas in med portot betalt också. Det är alltid för någon annans räkning dotter/god vän t ex. Skumma typer som vill man skickar prylarna innan pengarna går in. De brukar tystna när jag svarar att försäljningen endast sker med personligt överlämnande, inte skickas alltså. Fy sjutton vilken trist utveckling!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men varför skapa en ny emailadress bara för att få kontakt med någon här på Fotosidan? Det går utmärkt att ange sin vanliga emailadress när man skapar en profil för inloggning på Fotosidan.
Misstänker en av två saker:
Via FS och blocket skickas mejl via tjänsten. Man vill kanske inte ha något sparat där utan vill hålla sig utanför. Sedan kanske via FS vill man inte ha sin huvusakliga epostadress spärrad utan vill kunna fortsätta genom att de nyskapade adresserna blir spärrade men jag vet inte. Finns någon annan som vet varför bedragare inte vill mejla via FS eller via blockets mejl (får sms med önskemål att man mejlar istället för att bara mejla så man svarar på mejlet men via blocket).
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, för en skummis kan det finnas anledning att trixa sådär, men nu handlade det ju om en tes om varför en helt normalt ärlig människa skulle göra så. En tes som jag ifrågasatte.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Men varför skapa en ny emailadress bara för att få kontakt med någon här på Fotosidan? Det går utmärkt att ange sin vanliga emailadress när man skapar en profil för inloggning på Fotosidan.
Jag tolkar det inte som att personen skapade en ny adress, utan ville flytta konversationen från Fotosidans meddelandefuntkion till vanlig emailkommunikation.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har emellanåt erbjudit mig eller bett den andra parten mejla från sin arbetsplats bara för att få en tydlig bild av vem de är och att de ser mig som trovärdig.
Det har fungerat ypperligt. Sist fick jag från en blåljusmyndighet.

De gånger jag blivit lurad har inte berott på att jag fått mejl utan för att jag har ansett mig inte behöva eller ha tid.
Swish är också alltid en del av bluffarna nu för tiden bara för att det går så otroligt snabbt för dem att få pengarna. Snabbare än SMS-lån.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur kan pengarna dras tillbaka från ett konto?
De dras inte tillbaka. De har aldrig funnits där.
När du handlar på ICA med kort så reserveras pengar på ditt konto.
Men det är inte förrän det dras som pengarna verkligen går till ICA.
Ungefär samma sak fast tvärtom.
De aviserar en betalning men betalar aldrig.
 

Goooran

Aktiv medlem
De dras inte tillbaka. De har aldrig funnits där.
När du handlar på ICA med kort så reserveras pengar på ditt konto.
Men det är inte förrän det dras som pengarna verkligen går till ICA.
Ungefär samma sak fast tvärtom.
De aviserar en betalning men betalar aldrig.
Så "köparen" betalar in pengar som jag därmed kan se i kontoutdraget. Därefter ångras köpet, men det finns fortfarande registrerat i banken en tid?
 
Senast ändrad:
ANNONS