Annons
Gammal 2019-12-11, 05:53
PeterWem

PMD skrev: Höjd över havet är densamma oavsett om man flyger över land eller hav. Flyghöjd anges vanligen som höjd över havet om man inte flyger på s.k. flygnivå (men det är knappast aktuellt för lätta drönare).

(Jag förutsätter fortfarande att de föreslagna reglerna för det kommande reservatet använder gängse flygterminologi).
Vilken del menar du nu eftersom jag inte förstår om du ifrågasätter någonting i mitt resonemang? Transportstyrelsens begränsning på max 120 m ovanför marken drönaren befinner sig eller Kullabergs kommande föreskrift på minst 120 m ovanför havet?
Som jämförelse har man i Skäralids nationalpark valt flygförbud under 300 m ovanför marken.
Gammal 2019-12-11, 14:46
dasa1203

Hej!

Jag har nyss köpt en begagnad drönare, instegsmodell, för att börja flyga och ta bilder. Vintern är väl inte den bästa tiden att flyga och ta bilder, men redan nu har jag upptäckt hur roligt det är och att jag får ett nytt perspektiv på tillvaron. Läste med stort intresse igenom denna tråd. Det som förvånar mig lite är att intresset för drönarfotografering inte verkar särskilt stort här på Fotosidan.

Vänliga hälsningar Dag
Gammal 2019-12-11, 15:00
Third eye

dasa1203 skrev: Hej!

Jag har nyss köpt en begagnad drönare, instegsmodell, för att börja flyga och ta bilder. Vintern är väl inte den bästa tiden att flyga och ta bilder, men redan nu har jag upptäckt hur roligt det är och att jag får ett nytt perspektiv på tillvaron. Läste med stort intresse igenom denna tråd. Det som förvånar mig lite är att intresset för drönarfotografering inte verkar särskilt stort här på Fotosidan.

Vänliga hälsningar Dag
Tror många inte är intresserade av forumet istället :-)
Gissar på flera drönarpiloter som kanske läser forumet, men inte skriver.
Gammal 2019-12-11, 21:27
PMD

PeterWem skrev: Vilken del menar du nu eftersom jag inte förstår om du ifrågasätter någonting i mitt resonemang? Transportstyrelsens begränsning på max 120 m ovanför marken drönaren befinner sig eller Kullabergs kommande föreskrift på minst 120 m ovanför havet?
Som jämförelse har man i Skäralids nationalpark valt flygförbud under 300 m ovanför marken.
Vad jag försöker säga är att Transportstyrelsens regel om att man måste flyga på en höjd lägre än 120m inte går att kombinera med reservatregeln om att man inte får flyga lägre än 120m. För reservatet sträcker sig väl ut över havet? Om inte så faller hela mitt resonemang.
Besvara

Bokmärken

Taggar
dji , drönare , mavic , mavic pro , phantom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System