Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Hej
Har lekt lite med min nya kamera men hittat ett problem som jag inte vet om det är fel på kamera eller inställning jag missat.
Körde lite med vanlig blixt och manuellt läge
Ibland så blev sökaren eller skärm bara helt svart, ibland kom bilden fram efter någon sekund men ibland hände inget alls och ibland så hade jag bild direkt
Provade med mina porträtt blixtar liggande på ett akvarium och kamera på stativ med 2 sekunders fördröjning, 200 dels sekund och bländare18 och sökare o skärm kolsvart, fick ta bländare 2.8 för att se och ställa in skärpan manuellt och sedan ändra bländaren till 18 och ta bilden
Någon som vet varför det blir svart?
Gör jag samma sak med min 5dmlll eller Sony nex6 så funkar allt som det skall
Hoppas att ni fattar vad jag menar
Exponeringssimulering är vad du ska leta efter i menyn. Snabbast kanske det går om du letar fram manualen och söker i den efter simu...
Jag tog en skärmbild från min 7D.
 

Bilagor

Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Hej
Har lekt lite med min nya kamera men hittat ett problem som jag inte vet om det är fel på kamera eller inställning jag missat.
Körde lite med vanlig blixt och manuellt läge
Ibland så blev sökaren eller skärm bara helt svart, ibland kom bilden fram efter någon sekund men ibland hände inget alls och ibland så hade jag bild direkt
Provade med mina porträtt blixtar liggande på ett akvarium och kamera på stativ med 2 sekunders fördröjning, 200 dels sekund och bländare18 och sökare o skärm kolsvart, fick ta bländare 2.8 för att se och ställa in skärpan manuellt och sedan ändra bländaren till 18 och ta bilden
Någon som vet varför det blir svart?
Gör jag samma sak med min 5dmlll eller Sony nex6 så funkar allt som det skall
Hoppas att ni fattar vad jag menar
Vet inte om jag är med på första delen då du säger bilden kommer ibland och ibland inte. Möjligen är det att du råkar blockera sensorn vid okularet med handen. Då försvinner bilden på displayen och visas istället i evf:n.

För att förtydliga om du inte är med på vad som händer. Peter visar rätt ställe att ändra inställning till ej möjlig. Då får du en ljus sökare oavsett hur mycket ljus du har i rummet och fokus kan sättas. Har du exponeringssimulering möjlig så ser du det sensorn ser. Med dina inställningar 1/200s och bländare 18 så blir det kolsvart innan blixten fyras av. När du däremot öppnar upp till 2.8 kommer mer ljus in och bilden av rummet blir synlig.
Din 5dmkiii har ovf-sökare dvs du får det ljus som finns i rummet in genom linsen som sedan speglas upp till sökaren. Du ser det ljus som finns i rummet oavsett vilka inställningar du har.

Kanske slår in öppna dörrar här men då hjälper det kanske någon annan som inte använt evf tidigare.
 

mac60

Aktiv medlem
Det var precis vad jag letade efter
På min 5dmlll finns det en knapp för att se vad sökaren ser vilket jag var van vid att använda.
Kommer säkert att vara fler grejor som jag kommer att fråga om senare

Stort tack för hjälpen till er alla som svaret så här i juletid 😁 det uppskattades väldigt mycket
 

Linmajon

Aktiv medlem
Massor av självutnämnda "experter" spydde galla över både EOS R och RP när de släpptes. Canon var så otroligt långt efter Sony att de lika gärna kunde klappa igen butiken.
Om man scannar av omdömen på forum, youtube etc. verkar det som många fått krypa till korset. De verkar båda helt fantastiskt kompetenta. Med tanke på att RP kostar 12Kkr nu i mellandagarna är väl just den modellen extra attraktiv?
RF-objektiven verkar vara bland de bästa som tillverkats men dessvärre också bland de dyraste för vaniga konsumenter/proffs.
Man undrar hur många som vill köpa enbart objektiv för 50-70kkr och sedan knalla runt med dem i väskan på resor och i allmänhet.
Själv är jag riktigt sugen på en RP men det kan lanseras nya modeller inom kort och jag har redan en 5D som jag kan leva med ett tag till.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det jag saknar hittills är möjligheten att flytta fokuspunkter på skärmen med ett finger när man samtidigt tittar i sökaren. Lumix GH5 har den funktionen samt en dedikerad knapp för val av skärm, sökare, autoväxling eller bägge aktiverade.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Massor av självutnämnda "experter" spydde galla över både EOS R och RP när de släpptes. Canon var så otroligt långt efter Sony att de lika gärna kunde klappa igen butiken.
Om man scannar av omdömen på forum, youtube etc. verkar det som många fått krypa till korset. De verkar båda helt fantastiskt kompetenta. Med tanke på att RP kostar 12Kkr nu i mellandagarna är väl just den modellen extra attraktiv?
RF-objektiven verkar vara bland de bästa som tillverkats men dessvärre också bland de dyraste för vaniga konsumenter/proffs.
Man undrar hur många som vill köpa enbart objektiv för 50-70kkr och sedan knalla runt med dem i väskan på resor och i allmänhet.
Själv är jag riktigt sugen på en RP men det kan lanseras nya modeller inom kort och jag har redan en 5D som jag kan leva med ett tag till.
Jag hade nog också väntat och sett om de nya husen bidrar med saker som är plånboksöppnande :). Annars är priserna trevliga på R och RP för tillfället. Kanske kan bli ännu bättre när de högre rankade husen släpps.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det jag saknar hittills är möjligheten att flytta fokuspunkter på skärmen med ett finger när man samtidigt tittar i sökaren. Lumix GH5 har den funktionen samt en dedikerad knapp för val av skärm, sökare, autoväxling eller bägge aktiverade.
Jag flyttar fokus med tummen på skärmen samtidigt som jag ser vad som händer genom evf:en. Borde funka för dig också eller missförstår jag?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Bra!
När jag ändrar lite inställningar på AF-menyn så fungerar det.

Touch och dra AF:
Aktiv touchyta: Hela disp
Minns nu att det fungerade mediokert tills jag hittade samma inställning som du har. Valde relativ istället för absolut. Tycker af-punkten följer mjukare och det får bli på bekostnad av att den inte kan placeras utan drag.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Minns nu att det fungerade mediokert tills jag hittade samma inställning som du har. Valde relativ istället för absolut. Tycker af-punkten följer mjukare och det får bli på bekostnad av att den inte kan placeras utan drag.
Det blev ju en helt annan kamera nu. Det tar några rundor med en ny kamera innan alla funktioner hittas och parkerar i huvudet.
Vad jag förstår, särskilt efter firmware 1.0.6 så så har kameran blivit riktigt vass.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det blev ju en helt annan kamera nu. Det tar några rundor med en ny kamera innan alla funktioner hittas och parkerar i huvudet.
Vad jag förstår, särskilt efter firmware 1.0.6 så så har kameran blivit riktigt vass.
Ja så är det verkligen. Det gäller att testa för bruksanvisning och funktionsförklaringar i kameran kan ibland vara lite missledande.

1.0.4 var den stora uppdateringen som prisas. Jag är lite osäker på hur mycket den gav förutom att det nu syns i sökaren hur bra af jobbar. 1.0.2 känner jag gav den funktion som behövdes, dvs att ansikts/ögonfokus gick att använda i servo. Redan då var resultatet strålande även om det inte framgick av sökaren att af-träffade perfekt. De har säkert skruvat på det lite till men jag som bara hade f2.8 som största bländare märkte ingen jätteskillnad i antal bilder med perfekt skärpa på ögonen. Möjligen är det stor skillnad för de som kör linser med f1.2.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det där hur bra en kamera är att ta fokus i mörker om det nu är -3ev eller -5ev, så brukar det stå att en viss bländare gäller, ofta f/2,0 eller större, det kan det väl finnas skillnad också vid kontinuerlig autofokus där stor bländare blir viktigare än vid singelfokus.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Canons menyer

Exponeringssimulering är vad du ska leta efter i menyn. Snabbast kanske det går om du letar fram manualen och söker i den efter simu...
Jag tog en skärmbild från min 7D.
Ursäkta om jag som Nikon användare lägger mig i tråden. Jag har haft några Canonkameror som jag numera har sålt. Jag tyckte alltid att Canon hade så konstiga ordval på en del menyer. Den bifogade bilden från PeterWem är ett bra exempel. Varför skriver Canon inte exponeringssimulering på eller av? Möjlig låter ju ungefär som frågeställaren skriver att i bland syns sökarbilden och i bland inte.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ursäkta om jag som Nikon användare lägger mig i tråden. Jag har haft några Canonkameror som jag numera har sålt. Jag tyckte alltid att Canon hade så konstiga ordval på en del menyer. Den bifogade bilden från PeterWem är ett bra exempel. Varför skriver Canon inte exponeringssimulering på eller av? Möjlig låter ju ungefär som frågeställaren skriver att i bland syns sökarbilden och i bland inte.
Kanske för att det finna 3 möjligheter inte bara av eller på.
Man kan aktivera simulering under nedbländning som ett alternativ av 3.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Kanske för att det finna 3 möjligheter inte bara av eller på.
Man kan aktivera simulering under nedbländning som ett alternativ av 3.
OK. Vad betyder i så fall möjlig? Är det alt 2 eller 3? ( jag vill absolut inte starta något märkeskrig. Minns bara att jag tyckte vissa ordval kändes bakvända i menyerna på de Canonkameror som jag hade.)
 

gamleJ

Aktiv medlem
OK. Vad betyder i så fall möjlig? Är det alt 2 eller 3? ( jag vill absolut inte starta något märkeskrig. Minns bara att jag tyckte vissa ordval kändes bakvända i menyerna på de Canonkameror som jag hade.)
Jag säger inte emot dig. Är inne på det i inlägg 292. Menyerna är bra upplagda och det är lätt att hitta var funktionen är placerad. Detta under förutsättning att du förstår beskrivningen/ordvalet för funktionen :). Tex är det inte svårt att hitta fliken för objektivkorrigeringar men valet ”korr av periferbelysning” under den fliken är nog inte självklar för gemene man.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det där hur bra en kamera är att ta fokus i mörker om det nu är -3ev eller -5ev, så brukar det stå att en viss bländare gäller, ofta f/2,0 eller större, det kan det väl finnas skillnad också vid kontinuerlig autofokus där stor bländare blir viktigare än vid singelfokus.
På dslr har ju de bättre husen af-punkter som med ljusstarka objektiv ger bättre funktion. De är överlag bättre utrustade gällande af-punkter så att även mindre ljusstarka objektiv blir vassare på de husen. Hur det är löst gällande spegellöst vet jag inte men funktionen är iallafall bra. Inte minst ser ju lösningarna lite olika ut. Canon har dp-af medan många andra har fasdetekterande af-punkter på sensorn. Inom flera områden har spegellösa af-tekniken gått om dslr men fortfarande kan dslr briljera i vissa fall tydligen. Kanske är det dags för en tråd i ämnet. Jag minns hur många gånger ämnet kring olika stora sensorers påverkan dök upp. Det kändes hopplöst för ibland förstod jag men så i nästa stund ställdes allt på ända igen när utgångsläget var ett annat. Så kom tillslut en tråd där ämnet hade mognat och de tekniskt kunniga klarade att binda ihop alla delar utan att bli för tekniska. Hoppas det kan bli så även gällande olika af-lösningar. Du får gärna starta en sådan tråd :).
 

Bengf

Aktiv medlem
På dslr har ju de bättre husen af-punkter som med ljusstarka objektiv ger bättre funktion. De är överlag bättre utrustade gällande af-punkter så att även mindre ljusstarka objektiv blir vassare på de husen. Hur det är löst gällande spegellöst vet jag inte men funktionen är iallafall bra. Inte minst ser ju lösningarna lite olika ut. Canon har dp-af medan många andra har fasdetekterande af-punkter på sensorn. Inom flera områden har spegellösa af-tekniken gått om dslr men fortfarande kan dslr briljera i vissa fall tydligen. Kanske är det dags för en tråd i ämnet. Jag minns hur många gånger ämnet kring olika stora sensorers påverkan dök upp. Det kändes hopplöst för ibland förstod jag men så i nästa stund ställdes allt på ända igen när utgångsläget var ett annat. Så kom tillslut en tråd där ämnet hade mognat och de tekniskt kunniga klarade att binda ihop alla delar utan att bli för tekniska. Hoppas det kan bli så även gällande olika af-lösningar. Du får gärna starta en sådan tråd :).
Ja vi får se om vi skall öppna en ny tråd, det har rullat ett par trådar i ämnet förut och det handlade mycket om hur stor bländare olika kamera märken använde för att få effektivare fokus, äldre A7 gick aldrig under f/3,5 av olika skäl om jag mins rätt. StenÅke visade på att en A9 klarade sig utmärkt mot en D5 vid mörker test.
 
ANNONS