Annons

Fujifilm X-Pro 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jag har haft X-PRO1 och där var man tvungen att skaffa en speciell lins att skruva i för att ändra dioptri. Det var helt kass de fanns ju knappt att köpa.
X-PRO2 som jag nu har fungerar det perfekt. Har jag skärpa för EVF har jag det också för OVF.

Nu har man ju ändrat OVF sökaren på X-PRO3. Troligen förenklat den som det låter.
Jag har inte testat X-PRO3 och kommer inte göra det. Fast om du nu säger att dioptri infällningen ändrar sig mellan EFV och OVF är det ju en irriterande svaghet.
Sedan är det den där djäkla skärmen. Att vara chimpans eller inte chimpans vill jag bestämma själv jag själv:)



Det här att det skall vara en fördel att inte se LCD skärmen normalt måste vara något någon idiot på marknadsavdelningen eller en reklambyrå hittat på.
Sedan ser jag konsumenter som också säger det är en fördel. Är så många så lättledda.
De kunde använt samma lösning som man redan har på X-T2, X-T3 och X-H1 m.fl.
Det fungerar mycket bra och är en väldigt stabil utfällbara skärm.
Det enda det inte fungerar för är att filma sig själv och se bilden när man står framför kameran.
Fast då kan man sätta på en extern skärm så har man löst den delen.
Marknaden för V-loggare är säkert väldigt mycket mindre.

Ordet chimpa har också blivit negativt tolkat. Vad är det för fel med att checka en bild rent tekniskt efter exponeringen. Själva använder jag det väldigt ofta för att se hur RGB histogrammet ser ut för att veta om jag bränner ut någon speciell färg.[/QUOT

Skaffa en speciell lins för att justera dioptern, var något nytt för mig, är du den första att nämna det, linsen följde då inte eller med i kamera paketet.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Älskar hur smidigt alla neggon här och på övriga ställen duckar för det faktum att skärmen är vikbar och att jäkligt många tycker det är smidigt för låga vinklar. Men det är väl bara "idioter" som gör det.. Huvudet i sanden..

Sedan garvar jag ihjäl mig när jag ser folk repa sina kameror med nycklar i tron att dura någonsin påståtts vara reptåligt jämfört med en vanlig kamera. Dura har man för att de den repkänsliga ytan av titan ska bli "nästan" lika tåligt som en vanlig kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Vikbar skärm för låga vinklar är jättebra, men det finns ju vikbara skärmar som dessutom fungerar för höga vinklar. Det tycker jag är lite bättre.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Så är det säkert, jag kommenterade bara alla neggon som låtsas som att den inte har vikbar skärm för att bekräfta hur förträffligt smarta de är och att alla som gör olikt dem är idioter.


(PS. Om vi nu ska dela vad vi själva tycker om olika typer av vikbara skärmar. Jag tycker de andra typerna som på tex X-T3 är klart sämre och mindre användbara. Och så kallade "fully articulating" avskyr jag helhjärtat. Men till skillnad från neggon låtsas jag inte att de inte har fördelar ellee konstant gnäller om det. Jag tycker heller inte folk som gillar sådana är "idioter".)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag gillade på gamla A77 att man kunde vända in skärmen mot kameran, då kom många kommentarer om att det kunde finnas skräp där som repade skärmen, flera tyckte också att det var ovant att vinkla ut mot sidan, man ville ha skärmen nära centrum, så det är många olika viljor, att bloggar skall tycka det är bra att se sig själv med kameran undrar jag över när telefonen verkar smidigare för sånt, och går snabbare att skicka bilder, närbilder överlag med telefonen är den väl extra bra på.

Gamla K850i hade ett närbilds läge som gav skarpa bilder av verktyg och mindre siffror mins jag, en dyr telefon på sin tid, med skojfinesser att placera olika huvudbonader på fotade personer fans med också, bra ljud på gamla Eriksson telefoner.
 

martinot

Aktiv medlem
Yup. Se ovan. Har kört en vecka till med den. Inte haft den med på fler jobb men en del blandat hemmavid. Kört mycket på kvällen i kolmörker och måste säga att AF förvånar under sådana förhållanden.
Kul! Kom gärna med lite fler erfarenheter när du kört lite mer med den.

Är själv inte direkt spekulant (har dessutom tillräckligt med kamerahus just för stunden), men roligt att få lite återkoppling från er som börjat att använda den.
 

huricane4

Aktiv medlem
Köpråd

Tror jag ska sälja min X100F å köpa en X-PRO3
Vill kunna monter ett längre objektiv å även ha ljusstarkare vidvinkel

Tänkte köpa kameran och ett objektiv nytt och sen leta upp dom andra begagnade

Vad hadde ni valt?

23 1.4
35 2.0
56 1.2

eller

23 2.0
35 1.4
56 1.2

56 1.2 vill jag ha för att alla bilder jag hittat på flickR ser fantastiska ut med det objektivet och behöver inte lägre brännvidd för då använder jag min Pentax k30 med manuella tele.

Sen vill jag ha ett vädertätat "slit å släng" (23 F2 alt 35 F2) objektiv för rese/street med snabb AF som troligen kommer sitta på mesta av tiden


Och vad får man för en väldigt välanvänd x100f (utan spår av slitage förutom väldigt grunda repor på chassiet) ser att vissa begär 8000:- (dock i nyskick) men det måste ju vara extrema fantasi priser, men är den lättsåld för 6000:-? eller är det 5000:- som gäller?

Och till skärm debatten....
Utan att ha testat den i verkligheten så älskar jag det!
Totalt onödigt å nördigt men väldigt roligt och sånt ska premieras
 

huricane4

Aktiv medlem
X-pro3

En liten bump och en fråga till..

Vad gav ni för era X-pro3?

Missade 2000kr cashback med nån vecka så föreslog att dom skulle bjuda på ett eller 2 minneskort (600kr alt 1200kr) om jag köpte en ny Dura Black och ett objektiv och utan inbyte men det va visst omöjligt...

Är det så små marginaler?

Så kommer nog köpa Kameran på nätet istället och sen köpa objektiv begagnat
 

huricane4

Aktiv medlem
svar

och för å svara på min egna fråga så blir det xf35 F2 och 561.2
Sen behåller jag x100f som backup 23mm bilder
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Hade du varit jag så hade du valt
23 1.4
35 2.0
56 1.2

23 1.4 är ett fantastiskt objektiv. 23 2.0 har jag ingen erfarenhet av utom att det är nästan lika stort som 1.4.

35 2.0 har jag själv i stort sett nästan alltid på min x-pro2. Ett OK objektiv som är kompakt och inte väcker så stor uppmärksamhet. Funkar utmärkt som normalobjektiv i de flesta fall. Zooma får man göra med fötterna. 1.4 har jag ingen erfarenhet av utom att det är större än 2.0.

56 1.2 är också ett fantastiskt objektiv.
 

huricane4

Aktiv medlem
Hade du varit jag så hade du valt
23 1.4
35 2.0
56 1.2

23 1.4 är ett fantastiskt objektiv. 23 2.0 har jag ingen erfarenhet av utom att det är nästan lika stort som 1.4.

35 2.0 har jag själv i stort sett nästan alltid på min x-pro2. Ett OK objektiv som är kompakt och inte väcker så stor uppmärksamhet. Funkar utmärkt som normalobjektiv i de flesta fall. Zooma får man göra med fötterna. 1.4 har jag ingen erfarenhet av utom att det är större än 2.0.

56 1.2 är också ett fantastiskt objektiv.
Tack för svar
35 1.4 va ju även "utvändigt fokuserande" vilket är kasst så den är nu helt ointressant
 
ANNONS