Annons

Går det bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Få av nuvarande pensionärer föddes dom senaste 40 åren och går du mer än 50år tillbaka i tiden var statsskulden i princip 0.
Så vi kan nog fastslå att jag tittar på nyårskonserten och inte cyklar.

Dom som föddes innan 70-talet föddes skuldfria, idag är varje svensk skuldsatt med ca 100.000kr inkl nyfödda via statsskulden.
Sverige var ett av Europas fattigaste länder på 1800 talet, långt in på 1900-talet bodde man fortfarande 5-7 personer i ett rum med kök, även på 70-talet saknade relativt många vattenklosett och badkar, även om Strindberg hade vatten-klosett 1912 i Stockholm så var det annorlunda på landsbygden, långt in på 80-talet så var väl Falukorv fortfarande inom topp fem listan, förmodligen längre än så.

För 15-20 år sedan åt väl Svenskarna minst grönsaker i hela Europa, kanske en kvarleva för att spara på mat pengarna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad jag vet finns det ingen meningsfull beräkning av exakt hur stora Sveriges tillgångar är.
Fast när jag rotar lite till hittar jag någorlunda meningsfull statistik. Mellan 1980 och 2009 ökade nettoförmögenheten från ungefär 750 miljarder kronor till 3500 miljarder. Tillgångar minus skulder, alltså. Både finansiella och reella.

Detta är alltså vad de som Falumas kallar "de största skurkarna" lämnar efter sig till nästa generation. Inte en massa skulder, utan tillgångar värda ungefär 350000 kronor per person. Netto.

Och då ingår förstås inte privata förmögenheter.
 

Bengf

Aktiv medlem
I princip noll och 32 vs 1103 miljarder rättfärdigar väl det. Noll kommer du aldrig ner till eftersom du aldrig kommer ifrån utestående räkningar.




Jag har inte heller sett så många avsnitt av den serien, men den jag såg började med lyxkonsumtion för att få ekonomin helt kass för att sedan övergå till lån för att få betala andra lån och få mat för dagen.

Sverige har massor av lyxkonsumtion, allt från 18mån föräldraledighet till världens dyraste sjukhus. Något man kanske inte skall ha om man lever över sina tillgångar. Men det har väl mer att göra med om man vill ta ansvar eller lämpa över problemen till nästa generation. Statslån är lätta att lämpa över till nästa generation, så att man slipper bekymra sig om dom själv. Annars tycker jag att en extra skatt för pensionärer, öronmärkt för avbetalning av statsskulden hade varit rättvis. 5% av statsskulden utslagen på alla pensionärer t.ex.
Dagens pensionärer betalar redan mer i skatt sedan flera årtionde än vanliga löntagare, det har det talats om många gånger på TV, man har börjat att justera detta. jag har jobbat i 50 år och har aldrig haft stora huslån, däremot billån under kortare tid. Järnverket på bygden hjälpte flera till rimliga huslån på 40-talet, farsan hoppade på detta 1944, huset kostade runt 25000 kr, huset var 72kvm stort 3-rum och kök, vind ock källare med skyddsrum, flera hus byggdes inom området, farsan valde till fattiglappar som man sade då ( eternit-plattor-asbest )- för att spara på trä och målning. Området fick i folkmun det lite skämmiga uttrycket skuldåkra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sverige var ett av Europas fattigaste länder på 1800 talet, ...
Det där är en seglivad myt, som inte är sann. 1870 låg Sveriges BNP i nivå med t ex Schweiz och Italiens, betydligt högre än Tysklands, Portugals och Spaniens. Frankrike var dock lite rikare och Storbritannien betydligt rikare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dagens pensionärer betalar redan mer i skatt sedan flera årtionde än vanliga löntagare,
Det är också en seglivad myt. Pensionsmyndigheten redde ut saken i en rapport för ett par månader sedan: Sveriges pensionärer betalar mindre inkomstskatt än vad de skulle ha gjort om de var löntagare (med motsvarande inkomster).

I första hand är det de med låga pensioner som betalar lägre skatt än löntagare med motsvarande inkomster.

Däremot betalar pensionärer med höga inkomster lite högre skatt än löntagare med motsvarande inkomster. Regeringen har aviserat att man tänker ändra på det under 2020.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där är en seglivad myt, som inte är sann. 1870 låg Sveriges BNP i nivå med t ex Schweiz och Italiens, betydligt högre än Tysklands, Portugals och Spaniens. Frankrike var dock lite rikare och Storbritannien betydligt rikare.
Nu var Schweiz BNP inte så slagkraftig på den tiden. På 1950-1960 var Sverige och Schweiz dock i topp. Sedan svängde det ena landet med stora naturtillgångae vänster och är nu en medelmåtta och det andra utan några större naturtillgångar höger och är fortfarande ett av dom rikaste.
 

ztenlund

Aktiv medlem

Falumas

Aktiv medlem
Och det trots att företagsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten är högre än i Sverige. Men arbete skattas betydligt lägre.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fast när jag rotar lite till hittar jag någorlunda meningsfull statistik. Mellan 1980 och 2009 ökade nettoförmögenheten från ungefär 750 miljarder kronor till 3500 miljarder. Tillgångar minus skulder, alltså. Både finansiella och reella.

Detta är alltså vad de som Falumas kallar "de största skurkarna" lämnar efter sig till nästa generation. Inte en massa skulder, utan tillgångar värda ungefär 350000 kronor per person. Netto.

Och då ingår förstås inte privata förmögenheter.
Har du räknat upp dom 750 miljarderna med ditt index-värde. Eller är det egentligen en halvering?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har du räknat upp dom 750 miljarderna med ditt index-värde. Eller är det egentligen en halvering?
Det är inte jag som har räknat och det är inte "mitt" indexvärde. Siffrorna kommer från Nationalräkenskaperna och SCB och såvitt jag förstår anges alla siffror i samma sorts pengar. Dock har jag inte läst hela ENS 2010-förordningen, som reglerar hur man ska göra. Du kan ju läsa den själv om du har lust att fördjupa dig ytterligare.

Edit: När jag rotar lite till hos SCB ser det ut som om det är löpande priser. 750 miljarder 1980 motsvarar 2500 miljarder kronor i dagens penningvärde. Ökningen i Sveriges förmögenhet är alltså i så fall "bara" 1000 miljarder kronor.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är inte jag som har räknat och det är inte "mitt" indexvärde. Siffrorna kommer från Nationalräkenskaperna och SCB och såvitt jag förstår anges alla siffror i samma sorts pengar. Dock har jag inte läst hela ENS 2010-förordningen, som reglerar hur man ska göra. Du kan ju läsa den själv om du har lust att fördjupa dig ytterligare.
Hur skall du nu ha det? Ena stunden vill du jag skall räkna och andra stunden är det tur att det inte är jag som gör det. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag skrev handlar det om inkomstskatt (och jag tror nog att det var det Bengt avsåg också).
Arbetsgivar-"avgiften" är proportionell mot inkomsten, eller snarare lönen, och fungerar som en inkomstskatt. Att den kallas för en avgift är en politisk fint. Om man räknar med den behöver pensionärernas inkomstskatt höjas rejält (eller lönearbetarnas inkomstskatt sänkas rejält) för att man ska uppnå "rättvisa".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och det trots att företagsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten är högre än i Sverige. Men arbete skattas betydligt lägre.
Arvs- och förmögenhetsskatt har vi ju ingen i Sverige, men är verkligen "företagsskatten" högre i Schweiz än i Sverige?

(Enligt en TT-artikel jag läser, som anger OECD som källa, är bolagsskatten 8,5 procent i Schweiz.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Det där är en seglivad myt, som inte är sann. 1870 låg Sveriges BNP i nivå med t ex Schweiz och Italiens, betydligt högre än Tysklands, Portugals och Spaniens. Frankrike var dock lite rikare och Storbritannien betydligt rikare.
Ja men detta nämndes av historiker ett flertal gånger, var det inte rätt så risigt i dom andra länderna du nämner också, kanske tolkningar från den stora utvandringen mellan 1850-1930, där har läst lite olika siffror som 1,1 miljon till 1,5 genom åren, staden Manchester i England där man körde kolbrytning lade staden i otäckt mörker och folk for ruskigt illa. År 1800 var befolkningen 1 miljard på hela jorden, 1950 var det nära 2,5 miljarder, sedan har det brakat i väg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Arvs- och förmögenhetsskatt har vi ju ingen i Sverige, men är verkligen "företagsskatten" högre i Schweiz än i Sverige?

(Enligt en TT-artikel jag läser, som anger OECD som källa, är bolagsskatten 8,5 procent i Schweiz.)
8.5% låter som den federala skatten, men till den tillkommer den kantonala. Schweiz har väldigt låga skatter och lite att säga till om, eftersom kantonerna är ganska självständiga. Så den stora delen av skatten betalas till kantonen.

Inte ens majoriteten av lagarna ligger på federal nivå i Schweiz.
 
ANNONS