Annons

När kommer global slutare?Centralslutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hss-tekniken i all ära men vore skönt att slippa. Som rubriken skvallrar om så undrar jag om någon har en kvalificerad gissning gällande när vi kan tänkas se en global slutare i en konsumentkamera? Eller har det lite prio för tillverkarna? Samtidigt borde det inte ha det då problem med rolling shutter också skulle lösas med en global slutare, eller?

En annan fråga är om objektiv med centralslutare är väldigt dyra att ta fram. Ligger den globala slutaren en bit fram kunde ett objektiv med centralslutare fungera så länge. Hade gärna sett ett 50mm från tex Canon med sådan. Eller blir det för mycket med tre olika slutare, central, elektronisk och ridåslutare? Går det ens att kombinera ridåslutare med ett objektiv som har centralslutare?

Skulle säkert kunna googla fram svar på flera av frågorna men väljer en enklare väg denna gången :).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du blixtfotografera med den på korta slutartider runt 1/2000sek med vanlig blixt utan hss, hs? Slutaren är väl bara nästan global i A9?
Den är inte ens nästan global, den är bara snabbare än andra elektroniska slutare. I övrigt ger även den mer problem med bandning från belysning o dyl än en vanlig mekanisk ridåslutare och fungerar inte med blixt. Därför har Sony också tagit sitt förnuft till fånga och satt i en vettig mekanisk slutare i version 2. I den första versionen verkade det vara någon gammal överbliven lagervara från gamla slöa modeller.

Tittar man på kameror med fast objektiv så förekommer bladslutare på sådana kameror som Ricoh GR och Fuji X100-serien.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den är inte ens nästan global, den är bara snabbare än andra elektroniska slutare. I övrigt ger även den mer problem med bandning från belysning o dyl än en vanlig mekanisk ridåslutare och fungerar inte med blixt. Därför har Sony också tagit sitt förnuft till fånga och satt i en vettig mekanisk slutare i version 2. I den första versionen verkade det vara någon gammal överbliven lagervara från gamla slöa modeller.

Tittar man på kameror med fast objektiv så förekommer bladslutare på sådana kameror som Ricoh GR och Fuji X100-serien.
Tack då har jag uppfattat det rätt om än något optimistiskt. Det låter som global slutare kan dröja ett bra tag än. Suck.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Central slutare finns i konsument. Typ alla kompakter men även i system som Pentax Q där vissa objektiv har det, de har inbyggda ND i objektiven också.

Hasselblad XD1 har ju dykt upp på blocket då och då för priser som nog kan kallas konsument, även om det är i det övre skiktet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Central slutare finns i konsument. Typ alla kompakter men även i system som Pentax Q där vissa objektiv har det, de har inbyggda ND i objektiven också.

Hasselblad XD1 har ju dykt upp på blocket då och då för priser som nog kan kallas konsument, även om det är i det övre skiktet.
En XD1 kan kanske bli en lösning när den ytterligare sjunkit i pris. Hade dock varit skönt om det gått att lösa i mitt befintliga system. Jag klarar mig förvisso ganska bra med mina blixtar. Har några med hs-lösning och ett lätt Godoxpaket med hss. Med hs klarar jag det mesta men då saknas ttl och med hss saknas kraften ibland. Det skulle vara så skönt att kunna få ut den effekt blixten har vid snabba tider samt kunna köra ttl. Får väl lugna mig typ 10år :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, Hasselblad har gjort sådana kameror och objektiv med början för cirka 40 år sen.
Ok tack. Hur gör kameran, dvs hur samverkar de olika slutarna? Är det så att ridåslutaren öppnar upp helt dvs under max synktid medan centralslutaren avgör exponeringstiden. Eller är ridån öppen hela tiden när ett sådant objektiv sitter på?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du får tag på ett gammalt objektiv med inbyggd centralslutare och avtryckare som du lyckas montera på kameran så borde de funka fint att köra kameran i B-läge (öppen ridå) och sedan styra exponeringen med slutaren på objektivet.

Blixtsynk ska då vara med sladd från objektivets slutare, inte från kameran.


Eller du kanske kan lyckas montera en separat slutare mellan hus och objektiv:
https://skgrimes.com/library/used-obsolete-discontinued-shutters/compur
The latest version of the Synchro Compur began production in the early 1970’s and is still in limited production.
 

martley

Aktiv medlem
Kan det vara så hemskt mycket bättre med centralslutare? En sådan påminner om bländaren i sin konstruktion, med den skillnaden att det inte är någon bländaröppning kvar alls i slutet läge. Det måste innebära att vid extremt korta slutartider blir den centrala delen av bilden, där slutaren först öppnas, mera belyst än ute i kanterna, eftersom man inte kan bortse från hastigheten som slutaren har för att öppna och stänga. Det gäller förstås även vid längre slutartider men då är skillnaden försumbar. Det får då vägas mot att man slipper de effekter av att inte hela bildplanet exponeras samtidigt när ridåslutaren vid korta tider består av en smal spalt som sveper förbi över bildplanet som ger märkliga effekter av liknande typ som vid elektronisk slutare då det är registrering i sensorn som inte sker samtidigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nä!
Med centralslutare blir bilden jämnt belyst!
Eller menar du att bara mitten på bilden blir belyst vid minsta bländare när du fotograferar?

Dock finns det nog inte centralslutare som klarar extremt korta slutartider. En Hasselblad med c-slutare har väl 1/500 s som kortast.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du får tag på ett gammalt objektiv med inbyggd centralslutare och avtryckare som du lyckas montera på kameran så borde de funka fint att köra kameran i B-läge (öppen ridå) och sedan styra exponeringen med slutaren på objektivet.

Blixtsynk ska då vara med sladd från objektivets slutare, inte från kameran.


Eller du kanske kan lyckas montera en separat slutare mellan hus och objektiv:
https://skgrimes.com/library/used-obsolete-discontinued-shutters/compur
The latest version of the Synchro Compur began production in the early 1970’s and is still in limited production.
Tack för tips. Det känns dock mer som ett kul projekt/test än ett alternativ som blir bra för mina ändamål.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Nä!
Med centralslutare blir bilden jämnt belyst!
Eller menar du att bara mitten på bilden blir belyst vid minsta bländare när du fotograferar?

Dock finns det nog inte centralslutare som klarar extremt korta slutartider. En Hasselblad med c-slutare har väl 1/500 s som kortast.
Hasselblad klarar 1/2000. Och det på mellanformat. Kollar vi APSC kompaktare så har jag kört 1/4000 ner på f2.8.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan det vara så hemskt mycket bättre med centralslutare? En sådan påminner om bländaren i sin konstruktion, med den skillnaden att det inte är någon bländaröppning kvar alls i slutet läge. Det måste innebära att vid extremt korta slutartider blir den centrala delen av bilden, där slutaren först öppnas, mera belyst än ute i kanterna, eftersom man inte kan bortse från hastigheten som slutaren har för att öppna och stänga. Det gäller förstås även vid längre slutartider men då är skillnaden försumbar. Det får då vägas mot att man slipper de effekter av att inte hela bildplanet exponeras samtidigt när ridåslutaren vid korta tider består av en smal spalt som sveper förbi över bildplanet som ger märkliga effekter av liknande typ som vid elektronisk slutare då det är registrering i sensorn som inte sker samtidigt.
Det jag tänker är att då skulle även en ridåslutare påverka på liknande sätt upp till max tid för blixtsynk när hela slutaren är öppen. Ridån ska ju öppna upp helt från stängt till öppet läge. Då skulle det ju också bli ojämn exponering över bilden (och på ett fulare sätt). Finns effekten så måste det vara försumbart. Det är ju skillnad om blixtljuset kommer i fel läge när inte ridån/lamellerna hunnit undan, men det är väl inte där det tekniskt skiter sig utan att slutaren ska kunna öppna helt och stänga helt på väldigt kort tid.

Varför lamell-lösningen i ett objektiv blir snabbare än ridålösningen i huset vet jag inte. Skulle en lamell-lösning i huset kunna lösa problemet? eller är det att avståndet från stängd till öppen är kortare i objektivet och därför kan vara snabbare?

Frågorna är inte specifikt till dig utan passade bara ihop med det övriga :).
 

martley

Aktiv medlem
Nä!
Med centralslutare blir bilden jämnt belyst!
Eller menar du att bara mitten på bilden blir belyst vid minsta bländare när du fotograferar?

Dock finns det nog inte centralslutare som klarar extremt korta slutartider. En Hasselblad med c-slutare har väl 1/500 s som kortast.
Det var väl mest kortare slutartider jag tänkte på, men jag tänkte inte på att centralslutare har extremt korta slutartider.. Vid 1/500 s är kanske tiden som krävs för att öppna eller sluta slutaren är försumbar.
 

martley

Aktiv medlem
Det jag tänker är att då skulle även en ridåslutare påverka på liknande sätt upp till max tid för blixtsynk när hela slutaren är öppen. Ridån ska ju öppna upp helt från stängt till öppet läge. Då skulle det ju också bli ojämn exponering över bilden (och på ett fulare sätt). Finns effekten så måste det vara försumbart. Det är ju skillnad om blixtljuset kommer i fel läge när inte ridån/lamellerna hunnit undan, men det är väl inte där det tekniskt skiter sig utan att slutaren ska kunna öppna helt och stänga helt på väldigt kort tid.

Varför lamell-lösningen i ett objektiv blir snabbare än ridålösningen i huset vet jag inte. Skulle en lamell-lösning i huset kunna lösa problemet? eller är det att avståndet från stängd till öppen är kortare i objektivet och därför kan vara snabbare?

Frågorna är inte specifikt till dig utan passade bara ihop med det övriga :).
Om det är en ridåslutare som fungerar som en ridå på teatern, den går upp för att visa vad som finns på scenen, och sen går den ned, så borde exponeringen bli ojämn, såvida inte ridån går att öppna och stänga väldigt fort. Jag tänker mig annars att det liknas vid två skjutdörrar, varav den ena täcker dörrhålet helt och den andra är vid sidan av. Först skjuter man den första dörren åt sidan, varvid ena sidan blir exponerad en något längre tid än den andra. därefter följer den andra skjutdörren efter och stänger, varvid den sida som fått mest exponering nu stängs först, och exponeringen blir därmed lika över hela ytan. Vid extremt korta slutartider skjuts dessa dörrar antingen väldigt snabbt åt sidan, eller så kan de gå lite långsammare, men den andra dörren börjar stängas innan den första är öppnad helt, och i snabbaste läget är det bara en smal springa mellan dörrarna. Exponeringen blir lika över hela ytan, men sker då inte riktigt samtidigt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om det är en ridåslutare som fungerar som en ridå på teatern, den går upp för att visa vad som finns på scenen, och sen går den ned, så borde exponeringen bli ojämn, såvida inte ridån går att öppna och stänga väldigt fort. Jag tänker mig annars att det liknas vid två skjutdörrar, varav den ena täcker dörrhålet helt och den andra är vid sidan av. Först skjuter man den första dörren åt sidan, varvid ena sidan blir exponerad en något längre tid än den andra. därefter följer den andra skjutdörren efter och stänger, varvid den sida som fått mest exponering nu stängs först, och exponeringen blir därmed lika över hela ytan. Vid extremt korta slutartider skjuts dessa dörrar antingen väldigt snabbt åt sidan, eller så kan de gå lite långsammare, men den andra dörren börjar stängas innan den första är öppnad helt, och i snabbaste läget är det bara en smal springa mellan dörrarna. Exponeringen blir lika över hela ytan, men sker då inte riktigt samtidigt.
Som jag förstått det så är det ungefär som du beskriver med skjutdörrarna vid tider som ligger över synktiden. Därav problemet att synka blixt. Små och många jämna ljusstötar behövs då istället med hss-blixt under hela tiden spalten mellan ridåerna förflyttar sig. Däremot fungerar det inte så vid synktid och långsammare. Precis hur ridåslutaren öppnar i dessa lägen vet jag inte men den står iallafall helt öppen ett tag vilket gör att blixtljuset som kan ha extremt korta brinntider lätt kan bli en del av exponeringen. För att slutaren ska kunna öppnas fullt borde motsvarande problem uppstå som du befarar att centralslutaren ger. Med hs blixt ges en stark blixt med lång brinntid som varar under tiden spalten förflyttar sig. Två blixtlösningar med olika för och nackdelar. En global slutare skulle ta bort nackdelarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Ok tack. Hur gör kameran, dvs hur samverkar de olika slutarna? Är det så att ridåslutaren öppnar upp helt dvs under max synktid medan centralslutaren avgör exponeringstiden. Eller är ridån öppen hela tiden när ett sådant objektiv sitter på?
Jag har aldrig använt en sådan Hasselbladskamera och objektiv själv, och kommer inte ihåg allt av vad jag har läst om det, men det finns en särskilt läge på objektivets slutarvred som ställer centralslutaren i objektivet helt öppen.

Ridåslutaren är förmodligen synkad på något vis så att den öppnar helt strax innan centralslutaren stänger innan den ska öppnas igen under exponeringstiden. Centralslutaren måste ju stå helt öppen när man fokuserar.

En Hasselbladkamera utan ridåslutare har en slags enkel extraslutare som blockerar ljuset från att nå filmen när centralslutaren står öppen och spegeln är nerfälld. Enbart spegeln räcker inte till för att hindra ljus att nå filmen.
 
ANNONS