Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Jag upplever foto som hetare än någonsin. Det produceras och konsumeras mycket mer bilder än tex 2010, och av mycket bredare grupper.

"Alla är fotografer" har aldrig varit så sant.
Och om alla är fotografer är ingen fotograf. I och med mobilkamerorna har fotografi normaliserats till den grad att det tas för givet av många. "Alla" kan fotografera, på samma sätt som att "alla" kan skriva, men de flesta som kan skriva identifierar sig inte som författare, eller reflekterar ens över att de kan skriva.
 

bildsten

Aktiv medlem
Och om alla är fotografer är ingen fotograf. I och med mobilkamerorna har fotografi normaliserats till den grad att det tas för givet av många. "Alla" kan fotografera, på samma sätt som att "alla" kan skriva, men de flesta som kan skriva identifierar sig inte som författare, eller reflekterar ens över att de kan skriva.
Jag instämmer.
Precis som med det som skrivs finns det en kvalitetsaspekt och hur budskapet framförs.
Det finns sämre och bättre romaner, sämre och bättre episka berättelser och mer eller mindre lättläst och lättförståelig poesi och prosa, liksom strikt dokumentära berättelser och mera fantsibetonade. Det svåra är att få fram nyanserna i det som skivs och det gäller rimligtvis även inom fotografin. Alla är fotografer precis som alla i någon mening är författare. Det som skiljer utövarna åt i de olika verksamheterna är hantverket och kreativiteten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och om alla är fotografer är ingen fotograf. I och med mobilkamerorna har fotografi normaliserats till den grad att det tas för givet av många. "Alla" kan fotografera, på samma sätt som att "alla" kan skriva, men de flesta som kan skriva identifierar sig inte som författare, eller reflekterar ens över att de kan skriva.
Den som har fotograferat är fotograf till sin bild.
Den som har skrivit en rapport (eller bok, eller annat) är författare till det verket.

Men det betyder inte att fotografen är fotograf till yrket, eller att författaren är författare till yrket.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och om alla är fotografer är ingen fotograf. I och med mobilkamerorna har fotografi normaliserats till den grad att det tas för givet av många. "Alla" kan fotografera, på samma sätt som att "alla" kan skriva, men de flesta som kan skriva identifierar sig inte som författare, eller reflekterar ens över att de kan skriva.
När George Eastman 1888 tog fram Kodakkameran med en filmrulle som lämnades in för framkallning kunde plötsligt vem som helst fotografera.

http://www.100innovationer.com/svensk/innovationerna/innovationer/kameran.229.html
 

iSolen.se

Guest
Inte alls, det iSolen.se skrev var att de (kvinnorna) förutom att ha bättre saker för sig än att försöka vinna alla forumdiskussioner, även hade bättre saker för sig än att klaga på förutnämda diskussioner. Det finns nämligen en grupp av den senare sorten också...
Jag syftade på fd forumadmin som gärna pratar om forumdeltagare, vad de gör och vad de har gjort. Vet inte hur kvinnor dök upp men om du målar på .ig någon annan åsikt än den jag just uttryckt måste du tillåta mig att protestera.
 

iSolen.se

Guest
Den som har fotograferat är fotograf till sin bild.
Den som har skrivit en rapport (eller bok, eller annat) är författare till det verket.

Men det betyder inte att fotografen är fotograf till yrket, eller att författaren är författare till yrket.
Precis. Bägge exemplen nämns också juridiskt och då angående upphovsrätt och inte yrke.
 

iSolen.se

Guest
Ola har sedan flera år en privat vendetta med en annan medlem, och han tar alla chanser att föra fram det i trådarna. (Och nej, Risedal är inte inblandad.)

Risedal fick flera varningar ATT han skulle bli permanent avstängd om han inte ändrade beteende, vilket inte skedde. Alltså är han permanent avstängd och lär så förbli.
Jo jag hade svårt att komma över saken då jag kände mig rejält lurad och när personen kom tillbaka med nytt konto blev jag mycket förvånad då jag trodde att man inte fick göra så.

Sen gillar jag att diskuttera, mer med de vanliga misstänkta faktiskt, inte bara R ovan där R inte står för risedal.
 

iSolen.se

Guest
Inte alls, det iSolen.se skrev var att de (kvinnorna) förutom att ha bättre saker för sig än att försöka vinna alla forumdiskussioner, även hade bättre saker för sig än att klaga på förutnämda diskussioner. Det finns nämligen en grupp av den senare sorten också...
Bra feltolkning som blev rätt.

Det var inte vad jag avsåg men det skulle jag ha kunnat skriva.
 

nonno

Aktiv medlem
Det är ingen tystnad från min sida utan för att jag är offline på italienska sepentinvägar och även offline när jag flyger drönare. Något mer du vill veta?
Dina förehavanden har jag inget intresse för alls, utan bara att få en förklaring till ditt svar till afe:s inlägg: "De har bättre saker för sig än att försöka vinna alla diskussioner i forumen ..." som du besvarade med citat, vilket torde tolkas som att du ger ytterligare en förklaring till varför tjejer är frånvarande i de långa trådarna.
Ditt svar var "Eller att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."
 

iSolen.se

Guest
Dina förehavanden har jag inget intresse för alls, utan bara att få en förklaring till ditt svar till afe:s inlägg: "De har bättre saker för sig än att försöka vinna alla diskussioner i forumen ..." som du besvarade med citat, vilket torde tolkas som att du ger ytterligare en förklaring till varför tjejer är frånvarande i de långa trådarna.
Ditt svar var "Eller att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."
...som alltså var riktat till afe redan förklarat ovan men fråga gärna på om något mer jag skrivit är oklart.
 

PMD

Aktiv medlem
Dina förehavanden har jag inget intresse för alls, utan bara att få en förklaring till ditt svar till afe:s inlägg: "De har bättre saker för sig än att försöka vinna alla diskussioner i forumen ..." som du besvarade med citat, vilket torde tolkas som att du ger ytterligare en förklaring till varför tjejer är frånvarande i de långa trådarna.
Ditt svar var "Eller att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."
Det här måste ju utredas ordentligt. :-]

Om man sätter ihop de båda citerade meningarna till en, vilket är rimligt eftersom Olas kommentar är en slags fortsättning på Anders mening, så får man:

"De har bättre saker för sig än att försöka vinna alla diskussioner i forumen eller att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."

Nu ser man (förhoppnigsvis) att det står helt klart vad Ola syftade på.

Om inte så kan man förtydliga syftningen lite:

"De har bättre saker för sig än följande två saker: 1) att försöka vinna alla diskussioner i forumen, 2) att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."
 

iSolen.se

Guest
Det här måste ju utredas ordentligt. :-]

Om man sätter ihop de båda citerade meningarna till en, vilket är rimligt eftersom Olas kommentar är en slags fortsättning på Anders mening, så får man:

"De har bättre saker för sig än att försöka vinna alla diskussioner i forumen eller att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."

Nu ser man (förhoppnigsvis) att det står helt klart vad Ola syftade på.

Om inte så kan man förtydliga syftningen lite:

"De har bättre saker för sig än följande två saker: 1) att försöka vinna alla diskussioner i forumen, 2) att klaga på vad andra skriver istället för att delta i trådarna."
Jag har redan förtydligat vad jag syftar på. Varför läser du inte fortsättningen? Det är som du vill tolka fel avsiktligt. Inte undra på att tjejer inte vill delta i de långa trådarna när hälften av inläggen är inlägg om syftningar och formuleringar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har varit på semester i två veckor och hittade denna roliga tråden! Alltid kul läsa om det som var förr, gamla namn, vad ni gillar eller inte gillar etc! Det är sånt som gör att vi kämpar på :)

Kort reflektion - ansiktsbokens grupper är dit vi tappat diskussioner. Inget snack om det. Vi har såklart oerhört svårt att möta FB:s dominans eftersom de har oerhört med trafik och obegränsat med resurser. Vi tror dock att grupperna på Facebook kommer att tappa fart med tiden. Under tiden håller vi ställningarna.

Däremot är jag oändligt trött på småtjafs om tolkningar som dessa sista inlägg. Kan vi inte bara lägga ner det där att försöka vinna forumdiskussioner? Det tog mig kanske 5-10 år att inse det själv så jag skall inte säga jag är särskilt klartänkt men många av er är rutinerade och borde kommit vidare. Låt diskussionerna vara kreativa och inspirerande. Där man lyfter varandra med egna underbyggda påstående snarare än tyckande. :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Däremot är jag oändligt trött på småtjafs om tolkningar som dessa sista inlägg. Kan vi inte bara lägga ner det där att försöka vinna forumdiskussioner?
Huvudet på spiken!
Detta var skälet till att jag tappade intresset för FS-forum redan för många år sedan. Var och varannan tråd spårade ur efter ett antal inlägg. Det slutade nästan alltid med att 2-3 personer tjafsade om något helt annat än vad tråden ursprungligen handlade om. Sida upp och sida ner.

För mig var och är ett forum en plats där man utbyter kunskap och erfarenheter under städade former. I ett forum håller man sig till ämnet. Chatta kan man göra på andra ställen.
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller helt med om att trådarna nästan alltid spårar ur, och då oftast från de samma personerna. Vilket är synd då nästan alla ämnen avslutas med de samma personers åsikter (när en tråd spårar ur kan det vara för att tråden av vissa anses vara mindre intressant).

För att kunna botanisera ännu mer i tidigare trådar här i forumen så har jag ett konkret förslag till redaktionen: Kan man få till en sökfunktion där man söker på datum? Det kanske finns, men har inte hittat det.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Huvudet på spiken!
Detta var skälet till att jag tappade intresset för FS-forum redan för många år sedan. Var och varannan tråd spårade ur efter ett antal inlägg. Det slutade nästan alltid med att 2-3 personer tjafsade om något helt annat än vad tråden ursprungligen handlade om. Sida upp och sida ner.

För mig var och är ett forum en plats där man utbyter kunskap och erfarenheter under städade former. I ett forum håller man sig till ämnet. Chatta kan man göra på andra ställen.
Håller med till 100 %.

/Terje
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Håller helt med om att trådarna nästan alltid spårar ur, och då oftast från de samma personerna. Vilket är synd då nästan alla ämnen avslutas med de samma personers åsikter (när en tråd spårar ur kan det vara för att tråden av vissa anses vara mindre intressant).

För att kunna botanisera ännu mer i tidigare trådar här i forumen så har jag ett konkret förslag till redaktionen: Kan man få till en sökfunktion där man söker på datum? Det kanske finns, men har inte hittat det.

/Terje
Jag håller inte alls med om att "trådar nästan alltid spårar ur". Tvärtom så är merparten intressanta trådar där medlemmar får svar på frågor.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag håller inte alls med om att "trådar nästan alltid spårar ur". Tvärtom så är merparten intressanta trådar där medlemmar får svar på frågor.
Det är mitt intryck, helt utifrån de trådar jag läser. Kanske ett vanligt fenomen där man diskuterar de mer mjuka delarna - hur det är i de mer prylinriktade vet jag inte, då jag inte läser dessa.
 
ANNONS