Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes G

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett antal tusen osorterade bilder på min externa hårddisk, de ligger i månadsmappar men inte mer än så. Jag testade på några bilder att lägga in en kommentar typ: "blommor Nattviol" men detta känns jobbigt att göra på så många bilder. Men efter som jag inte har någon erfarenhet om hur man sorterar bilder frågar jag här. Om ni tipsar om program vill jag att det är gratis. De program jag har på datorn är Nikon ViewNX 2 och gimp.
Jag kör för tillfället Windows 7, men tänker byta till någon Mac book pro när jag får råd, så jag vill att kategorierna ska hänga med även när man helt byter dator och operativsystem.
Skriv utförligt, som sagt jag är väldigt ny på den här fronten.

tack på förhand
MVH: Johannes G
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag har ett antal tusen osorterade bilder på min externa hårddisk, de ligger i månadsmappar men inte mer än så. Jag testade på några bilder att lägga in en kommentar typ: "blommor Nattviol" men detta känns jobbigt att göra på så många bilder. Men efter som jag inte har någon erfarenhet om hur man sorterar bilder frågar jag här. Om ni tipsar om program vill jag att det är gratis. De program jag har på datorn är Nikon ViewNX 2 och gimp.
Jag kör för tillfället Windows 7, men tänker byta till någon Mac book pro när jag får råd, så jag vill att kategorierna ska hänga med även när man helt byter dator och operativsystem.
Skriv utförligt, som sagt jag är väldigt ny på den här fronten.

tack på förhand
MVH: Johannes G
Lägg in nyckelord i bilden precis som du tänkt. Antingen direkt i windows eller med hälp av något program. Jag tycker det är viktigt att inte använda någon separat databas eftersom då blir det framtidssäkert, ingen databas som kan bli för stor eller korrupt eller skadas vid uppgradering av datorn. En annan fördel med nyckelorden är att de då blir sökbara med ett vanligt "windows-f" kommando samt att nyckelorden kommer med när du kopierar bilderna, mailar dem till vänner eller laddar upp den till olika sajter.
 

erro.se

Aktiv medlem
Med tusentals otaggade bilder spridda på ett antal mappar så kanske nyckelord direkt i Windows utforskare inte är så hållbart i längden? Man får ju jobba med en bild i taget, och en mapp i taget?

Detta är bl.a. anledningen till att det finns program som t.ex. Lightroom. Där kan du jobba med alla bilder samtidigt. Bara att markera alla bilder som innehåller en vitsippa (oavsett vilken mapp de finns i) och lägga till nyckelordet "vitsippa". Kanske även ett överliggande nyckelord "blomma" så att du sen även kan sortera fram alla blombilder med ett musklick.

Lightroom finns som gratis 30-dagars fullt fungerande testversion på Adobes hemsida.
 

iSolen.se

Guest
Med tusentals otaggade bilder spridda på ett antal mappar så kanske nyckelord direkt i Windows utforskare inte är så hållbart i längden? Man får ju jobba med en bild i taget, och en mapp i taget?

Detta är bl.a. anledningen till att det finns program som t.ex. Lightroom. Där kan du jobba med alla bilder samtidigt. Bara att markera alla bilder som innehåller en vitsippa (oavsett vilken mapp de finns i) och lägga till nyckelordet "vitsippa". Kanske även ett överliggande nyckelord "blomma" så att du sen även kan sortera fram alla blombilder med ett musklick.

Lightroom finns som gratis 30-dagars fullt fungerande testversion på Adobes hemsida.
Just lightroom har jag haft en databaskrasch i. Dessutom är det problematiskt när man flyttar bilderna, då tappar Lightroom kontakten med bilderna. Tex när man flyttar en del bilder till en ny hårddisk.

Men iden är just att man kan använda något program för att tex kopiera nyckelord mellan bilder eller tex lägga på en beskrivning "Studenten 2011 hos Maja" på alla bilder i samma mapp.

Och sen spelar det ingen roll vad du gör med bilderna, nyckelorden kommer med i backupper osv.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Med tusentals otaggade bilder spridda på ett antal mappar så kanske nyckelord direkt i Windows utforskare inte är så hållbart i längden? Man får ju jobba med en bild i taget, och en mapp i taget?

Detta är bl.a. anledningen till att det finns program som t.ex. Lightroom. Där kan du jobba med alla bilder samtidigt. Bara att markera alla bilder som innehåller en vitsippa (oavsett vilken mapp de finns i) och lägga till nyckelordet "vitsippa". Kanske även ett överliggande nyckelord "blomma" så att du sen även kan sortera fram alla blombilder med ett musklick.

Lightroom finns som gratis 30-dagars fullt fungerande testversion på Adobes hemsida.
Som jag skrev innan så är jag ute efter något som är gratis och som fortsätter vara gratis, och som hänger kvar även när man går över till mac. Men om mac får fram all information som jag får fram i utforskaren och att man kan söka på de orden och få fram bilderna även i mac så kanske det endå inte är så dumt att göra som jag testat, man kan ju markera flera bilder åt gången.
Hur fungerar mac på den här fronten? Jag är oerfaren av mac än så länge.
 

jaan v

Aktiv medlem
Imgseek är ett program som ska kunna 'plocka ut' bilder utifrån en grov skiss av motivet. Detta urval torde man sen kunna batchprocessa med t ex att lägga till en exiftag som karakteriserar bilden.
Kanske skulle kunna underlätta hanteringen av stora bildmängder.
 

erro.se

Aktiv medlem
Just lightroom har jag haft en databaskrasch i. Dessutom är det problematiskt när man flyttar bilderna, då tappar Lightroom kontakten med bilderna. Tex när man flyttar en del bilder till en ny hårddisk.

Men iden är just att man kan använda något program för att tex kopiera nyckelord mellan bilder eller tex lägga på en beskrivning "Studenten 2011 hos Maja" på alla bilder i samma mapp.

Och sen spelar det ingen roll vad du gör med bilderna, nyckelorden kommer med i backupper osv.
Allting kan krascha, det är därför man har backup. Bilder som sådana kan bli korrupta eller raderas. Det är därför man har backup.

Att flytta bilder är inget problem. Det bästa är att göra det inne i Lightroom, då tappas ingen kontakt. Gör man det utanför Lightroom så får man säga till LR var bildernas nya plats är.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag skrev innan så är jag ute efter något som är gratis och som fortsätter vara gratis, och som hänger kvar även när man går över till mac. Men om mac får fram all information som jag får fram i utforskaren och att man kan söka på de orden och få fram bilderna även i mac så kanske det endå inte är så dumt att göra som jag testat, man kan ju markera flera bilder åt gången.
Hur fungerar mac på den här fronten? Jag är oerfaren av mac än så länge.
Jag förstår att du gärna vill ha något gratis. Tyvärr har jag dålig koll på gratisalternativen. Men en sak so många inser när de börjar få tusentas bilder är att det stora problemet är inte bildredigering utan bildhantering, d.v.s. sortera, hitta, märka o.s.v. Precis den situation du befinner dig i alltså. Och den lösning många landar i är Lightroom. Eller kanske Elements. Visst kostar det nån tusenlapp men det är det värt för många. Hur mycket pengar lägger man inte på sin fotohobby under åren?

Själv har jag gått från mapphantering och filnamn i Windows utforskare, via piratversion av Photoshop och Bridge, för att till slut landa i köpt version av Lightroom.

Men visst, finns det gratisalternativ som ger mig i princip allt det som Lightroom innehåller så är även jag idel öra.
 

iSolen.se

Guest
Allting kan krascha, det är därför man har backup. Bilder som sådana kan bli korrupta eller raderas. Det är därför man har backup.

Att flytta bilder är inget problem. Det bästa är att göra det inne i Lightroom, då tappas ingen kontakt. Gör man det utanför Lightroom så får man säga till LR var bildernas nya plats är.
Om bilden är korrupt spelar nyckelorden ingen roll :)

Det fina med att ha nyckelorden i bilderna själva är ju att nyckelorden kommer med i både backup, återläggning av backup, vid kopieringar och flyttar. Tycker det är väldigt naturligt att beskrivningen av bilden sitter på bilden själv. Ingen databas att hålla i sync. Tror du att din LR-databas kommer finnas kvar om 5 år?

LR blir väldigt långsamt när man har många bilder och är knappast ett bra alternativ till windows explorer när bilder ska flyttas.
 

erro.se

Aktiv medlem
LR finns i studentversioner också. Jag köpte min för ca 800:- som studerande på högskolan. Dock vet jag inte om det även gäller grundskola och/eller gymnasium?

Är man lite tekniskt lagd kan man ju förstås också installera en virtuall maskin i sin dator och köra LR där. Efter 30 dagar när LR gått ut så gör man en ny virtuell maskin och installerar om LR. Rimligen helt lagligt, men ens egen moral får väl avgöra om det är OK eller inte.

Annars får någon gärna fylla på med bra gratisalternativ.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om bilden är korrupt spelar nyckelorden ingen roll :)

Det fina med att ha nyckelorden i bilderna själva är ju att nyckelorden kommer med i både backup, återläggning av backup, vid kopieringar och flyttar. Tycker det är väldigt naturligt att beskrivningen av bilden sitter på bilden själv. Ingen databas att hålla i sync. Tror du att din LR-databas kommer finnas kvar om 5 år?

LR blir väldigt långsamt när man har många bilder och är knappast ett bra alternativ till windows explorer när bilder ska flyttas.
Nu ska väl denna tråd inte behöva bli en LR-tråd men jag anser att du har fel.

Till att börja med så kan man välja att låta LR även skriva nyckelord och annan metadata direkt till bildfilen.

Om LR finns kvar om 5 år? Ja det tror jag. Varför inte? Skulle det mot förmodan försvinna så innebär ju inte det att det slutar fungera över en natt, så jag har isåfall gott om tid att förändra min bildhantering till något annat system.

Att LR blir långsamt håller jag heller inte med om. LR's hastighet skiljer sig inte nämnvärt om man har 100 bilder eller 10.000 bilder. Det finns många användare som har hundratusentals bilder. Det bygger på en databas, med dess för- och nackdelar. LR innehåller inga bilder, det innehåller bara information om bilderna. Eftersom det är en databas så finns all information om mina 25.000 bilder snabbt och enkelt åtkomliga på en enda plats. Det tar mig bara några sekunder att hitta alla bilder tagna under sommaren 2008 som innehåller Nisse eller Göran och som är tagna med bländare 8. Om jag nu vill göra det. Samma sökning i Windows utforskare (eller Mac Finder) är inte lika enkel. Nackdelen med en databas är väl (möjligen) att all information finns i en fil. Händer nåt med den så försvinner allt. men återigen: det är därför man gör backup.

Med en växande bildsamling gäller det att blicka framåt. Hur många bilder kommer jag att ha om några år? Hur kommer mina behov se ut då? Hur kommer min lösning att klara att hantera detta växande?

Vad är problemet med bildflytter? Hur ofta, och varför, gör man såna som blir ett problem? Och på vilket sätt blir det ett problem?

Återigen: även jag är nyfiken på bra och kraftfulla gratisalternativ.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Nu ska väl denna tråd inte behöva bli en LR-tråd men jag anser att du har fel.

Till att börja med så kan man välja att låta LR även skriva nyckelord och annan metadata direkt till bildfilen.

Om LR finns kvar om 5 år? Ja det tror jag. Varför inte? Skulle det mot förmodan försvinna så innebär ju inte det att det slutar fungera över en natt, så jag har isåfall gott om tid att förändra min bildhantering till något annat system.

Att LR blir långsamt håller jag heller inte med om. LR's hastighet skiljer sig inte nämnvärt om man har 100 bilder eller 10.000 bilder. Det finns många användare som har hundratusentals bilder. Det bygger på en databas, med dess för- och nackdelar. LR innehåller inga bilder, det innehåller bara information om bilderna. Eftersom det är en databas så finns all information om mina 25.000 bilder snabbt och enkelt åtkomliga på en enda plats. Det tar mig bara några sekunder att hitta alla bilder tagna under sommaren 2008 som innehåller Nisse eller Göran och som är tagna med bländare 8. Om jag nu vill göra det. Samma sökning i Windows utforskare (eller Mac Finder) är inte lika enkel. Nackdelen med en databas är väl (möjligen) att all information finns i en fil. Händer nåt med den så försvinner allt. men återigen: det är därför man gör backup.

Med en växande bildsamling gäller det att blicka framåt. Hur många bilder kommer jag att ha om några år? Hur kommer mina behov se ut då? Hur kommer min lösning att klara att hantera detta växande?

Vad är problemet med bildflytter? Hur ofta, och varför, gör man såna som blir ett problem? Och på vilket sätt blir det ett problem?

Återigen: även jag är nyfiken på bra och kraftfulla gratisalternativ.
Nu tycker jag att vi lämnar LR, om ni vill diskutera det så får ni skapa en egen tråd!
Visst LR är ett bra program, men dyrt.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Hur ser mac ut jämfört med Windows vad det gäller utforskaren i funktioner?

Någon som vet hur man kan "packa upp" filer ur flera mappar och få dem till en mapp? Jag upptäckte att de bilder jag tog precis när jag börjat fotografera är lagda i datummappar. (2009_05_17, 2009_05_18 osv...) och det tar tid om jag ska kopiera bilderna ur varje mapp till en mapp
 

iSolen.se

Guest
Nu ska väl denna tråd inte behöva bli en LR-tråd men jag anser att du har fel.

Till att börja med så kan man välja att låta LR även skriva nyckelord och annan metadata direkt till bildfilen.

Om LR finns kvar om 5 år? Ja det tror jag. Varför inte? Skulle det mot förmodan försvinna så innebär ju inte det att det slutar fungera över en natt, så jag har isåfall gott om tid att förändra min bildhantering till något annat system.
LR finns nog kvar men jag menar om du tror din egen databas klarar några uppgraderingar av program, dator och hårddiskar.
Att LR blir långsamt håller jag heller inte med om. LR's hastighet skiljer sig inte nämnvärt om man har 100 bilder eller 10.000 bilder.
10 000 är ingenting. Jag har långt över 100 000 bilder. Jag fotar rätt mycket och jag tar 50 000 bilder per år. Den kompis som jag just besökt tar flerdubbelt. Att hantera mycket bilder är inte trivialt. Han hotswappar hårddiskar för att få plats.
Det finns många användare som har hundratusentals bilder. Det bygger på en databas, med dess för- och nackdelar. LR innehåller inga bilder, det innehåller bara information om bilderna. Eftersom det är en databas så finns all information om mina 25.000 bilder snabbt och enkelt åtkomliga på en enda plats. Det tar mig bara några sekunder att hitta alla bilder tagna under sommaren 2008 som innehåller Nisse eller Göran och som är tagna med bländare 8. Om jag nu vill göra det. Samma sökning i Windows utforskare (eller Mac Finder) är inte lika enkel.
Windows-F, år 2008 och Nisse eler Göran. Bländare 8 vet jag inte om det går att söka efter. Så här kan man söka:
http://tenmov.es/2009/11/07/how-to-search-in-windows-seven/
Nackdelen med en databas är väl (möjligen) att all information finns i en fil. Händer nåt med den så försvinner allt. men återigen: det är därför man gör backup.

Med en växande bildsamling gäller det att blicka framåt. Hur många bilder kommer jag att ha om några år? Hur kommer mina behov se ut då? Hur kommer min lösning att klara att hantera detta växande?
Verkligen. Jag har kört flera databaser genom åren, inklusive alla versioner av LR, skrev tom en egen. Windows markup är det enda som överlevt i längden. LR i all ära men det är viktigt att skriva ner all bildinfo till bilderna.
Vad är problemet med bildflytter? Hur ofta, och varför, gör man såna som blir ett problem? Och på vilket sätt blir det ett problem?
Att du får bilder som inte finns i LR eller tvärt om. Då tappar du ju ditt nedlagda arbete. Hur gör du med externa hårddiskar? Som kanske används av flera datorer? Dubbla LR-kataloger? Nätdiskar?
Återigen: även jag är nyfiken på bra och kraftfulla gratisalternativ.
 

erro.se

Aktiv medlem
Vi har uppenbarligen helt olika syn på hur LR fungerar och hur man bäst använder det. OK, vi kommer inte längre här så vi lägger ner diskussionen som Johannes önskar.
 

iSolen.se

Guest
Vi har uppenbarligen helt olika syn på hur LR fungerar och hur man bäst använder det. OK, vi kommer inte längre här så vi lägger ner diskussionen som Johannes önskar.
Inte mig emot. LR-nackdelarna gäller förstås alla program som har en egen separat beskrivnings/nyckelordsdatabas, inte bara LR. Och för de som använder LR, glöm inte bort att skriva ner alla nyckelord i bildens metadata.
 
ANNONS