Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
LR finns nog kvar men jag menar om du tror din egen databas klarar några uppgraderingar av program, dator och hårddiskar.

10 000 är ingenting. Jag har långt över 100 000 bilder. Jag fotar rätt mycket och jag tar 50 000 bilder per år. Den kompis som jag just besökt tar flerdubbelt. Att hantera mycket bilder är inte trivialt. Han hotswappar hårddiskar för att få plats.
Jag hade ju lovat mig själv att inte skriva mer i denna tråd, men.....

Bara som information så har jag som av en slump ägnat helgen åt att byta dator. Och därmed att installera om LR på ny dator och flytta över bilder, katalog och previews till nya hårddiskar. Allt fungerade naturligtvis utan problem, precis som jag tänkt. Och varför skulle det ha strulat?

Att 100.000-tals bilder tar plats är ju heller inte särskilt konstigt, och har ingenting med LR att göra. Filer tar plats helt enkelt. Att hantera stora mängder bilder är som du säger inte trivialt, och LR är väl snarare ganska bra på att hantera offline-filer. Till skillnad från Windows utforskare som ju bara ser de bilder som den ser.
 

iSolen.se

Guest
Jag hade ju lovat mig själv att inte skriva mer i denna tråd, men.....

Bara som information så har jag som av en slump ägnat helgen åt att byta dator. Och därmed att installera om LR på ny dator och flytta över bilder, katalog och previews till nya hårddiskar. Allt fungerade naturligtvis utan problem, precis som jag tänkt. Och varför skulle det ha strulat?

Att 100.000-tals bilder tar plats är ju heller inte särskilt konstigt, och har ingenting med LR att göra. Filer tar plats helt enkelt. Att hantera stora mängder bilder är som du säger inte trivialt, och LR är väl snarare ganska bra på att hantera offline-filer. Till skillnad från Windows utforskare som ju bara ser de bilder som den ser.
Åh, en zombie-tråd :)

Kul att det gick bra. Grattis! Klart det inte strular eftersom du är 1 medveten om vad som ska kopieras 2. Gör det planerat och inte i samband med datorkrasch. (3 skriver om det. Hade det gått åt skogen tror jag inte ditt senaste inlägg skulle skrivits :) )

Det är inte att bilderna tar plats som är problemet, det är antalet. Databasen blir helt enkelt långsam med många bilder. Inte konstigt. De kanske fixar det en vacker dag. Windows har ju inga problem med många filer så det borde gå.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Sluta diskutera Lr!

Svara på min fråga om Mac / Windows: Hur ser mac ut jämfört med Windows vad det gäller utforskaren i funktioner?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Själv använder jag den helmanuella metoden (och gratis) före det filnamn som ges från kameran sätter jag en egen kod på motiv o vecka (vill man kan man lägga till år också men jag sorterar mina bilder i årsmappar) dvs

en naturbild i vecka 22 blir då 1022 före filnamnet
en blomma i vecka 23 blir då 2023
en insekt i vecka 24 blir då 3024
en familjebild i veckan 24 blir 6024
osv.

alla årets insektsbilder blir då sorterade i ordning efter vecka inom varje kategori

jag använder 9 huvudkatergorier 10-90, men jag kan tex för en speciellt tillfälle lämna systemet och lägga alla dessa tex familefest under 62 och vecka 24 dvs 6224

med denna metod så kan jag utan databaser mm ha med filerna på ett USB stick och visa dessa i rätt ordning utan risk för framtida kompabilitetsproblem
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur gör du då med en bild där din mamma håller en blomma i ena handen och en myra i den andra? Alltså: hur gör du med bilder som passar i flera genrer samtidigt?

Hur många bilder har du? Orkar du hålla detta system igång med 10-20-50-100.000 bilder?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Hur gör du då med en bild där din mamma håller en blomma i ena handen och en myra i den andra? Alltså: hur gör du med bilder som passar i flera genrer samtidigt?

Hur många bilder har du? Orkar du hålla detta system igång med 10-20-50-100.000 bilder?
Jag skulle skriva samtliga kategorier som den ingår i. Och även skriva "mamma håller i blommor" i taggarna på filen.

Angående hur många bilder, vet inte, men jag tror inte det är mer än 10000 än, men fler blir det!
 

iSolen.se

Guest
Själv använder jag den helmanuella metoden (och gratis) före det filnamn som ges från kameran sätter jag en egen kod på motiv o vecka (vill man kan man lägga till år också men jag sorterar mina bilder i årsmappar) dvs

en naturbild i vecka 22 blir då 1022 före filnamnet
en blomma i vecka 23 blir då 2023
en insekt i vecka 24 blir då 3024
en familjebild i veckan 24 blir 6024
osv.

alla årets insektsbilder blir då sorterade i ordning efter vecka inom varje kategori

jag använder 9 huvudkatergorier 10-90, men jag kan tex för en speciellt tillfälle lämna systemet och lägga alla dessa tex familefest under 62 och vecka 24 dvs 6224

med denna metod så kan jag utan databaser mm ha med filerna på ett USB stick och visa dessa i rätt ordning utan risk för framtida kompabilitetsproblem
Bra tänk att slippa databaser.

Varför tycker du det bättre att använda filnamnet istället för att använda taggar för kategorier, keywords, titel och beskrivning som redan finns inbyggt? Och som ger sökmöjlighet, sorterbarhet, visas direkt i windows samt kan förstås av alla andra? Flickr lär ju inte kunna lägga på rätt nyckelord tex. :)
 

j2^

Aktiv medlem
Dessutom är det problematiskt när man flyttar bilderna, då tappar Lightroom kontakten med bilderna. Tex när man flyttar en del bilder till en ny hårddisk.QUOTE]

Just DET problemet löser man ju med två (eller tre?) musklick (Under förutsättning att mappstrukturen inte har förändrats).

Men jag rekommenderar ju starkt att man låter LR flytta bilderna, då behöver man inte göra något alls.
 

j2^

Aktiv medlem
Sluta diskutera Lr!

Svara på min fråga om Mac / Windows: Hur ser mac ut jämfört med Windows vad det gäller utforskaren i funktioner?
Jag tillhör de som kör såväl OS X som Windows på skapligt seriös nivå.

Windows är långt mer avancerat vad gäller sökfunktioner. Men, det förutsätter att användaren faktiskt SÄTTER SIG IN i vad man kan göra med det, och inte bara kör på "så gjorde man i Windows 95".

Kombinerar man dessutom Windows 7 med Server 2008 så blir sökfunktionerna riktigt riktigt roliga.
 

cakon

Aktiv medlem
Bra tänk att slippa databaser.

Varför tycker du det bättre att använda filnamnet istället för att använda taggar för kategorier, keywords, titel och beskrivning som redan finns inbyggt? Och som ger sökmöjlighet, sorterbarhet, visas direkt i windows samt kan förstås av alla andra? Flickr lär ju inte kunna lägga på rätt nyckelord tex. :)
Det vore intressant att höra hur du gör för att lägga in nyckelord m.m. i bildfilerna direkt i Windows? Om det funkar smidigt så kommer jag nog att börja med det. Tipsa gärna också om hur man sedan kan sortera fram bilder utifrån nyckelorden i Windows. Verkar vara en kanonlösning om det funkar så som jag hoppas :)
 

iSolen.se

Guest
Det vore intressant att höra hur du gör för att lägga in nyckelord m.m. i bildfilerna direkt i Windows? Om det funkar smidigt så kommer jag nog att börja med det. Tipsa gärna också om hur man sedan kan sortera fram bilder utifrån nyckelorden i Windows. Verkar vara en kanonlösning om det funkar så som jag hoppas :)
Kan inte vara enklare. Högerklicka på filen, välj properties. På Details-fliken kan du skriva direkt under Title osv. Kan tom ändra data som sparats vid fototillfället. Tex flash, Iso och lite annat som borde vara låst.

För att söka reda på en bild trycker du bara windows-F och skriver det (nyckel)ord du vill söka på.
 

erro.se

Aktiv medlem
Kan inte vara enklare. Högerklicka på filen, välj properties. På Details-fliken kan du skriva direkt under Title osv. Kan tom ändra data som sparats vid fototillfället. Tex flash, Iso och lite annat som borde vara låst.

För att söka reda på en bild trycker du bara windows-F och skriver det (nyckel)ord du vill söka på.
Fungerar det på flera bilder samtidigt?
Bilder av olika typ? JPG, TIFF, NEF, CR2, DNG.....
Kan man lägga till nya nyckelord samtidigt till flera bilder som redan har andra nyckelord utan att de försvinner?
Kan man använda hierarkiska nyckelord?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Fast det fungerar ju inte med NEF-filer. Därav min fråga.
Jag brukar alltid ha en jpeg-kopia av raw filen som har samma namn som raw-filen, så när jag hittar vad jag sökt som jpeg, letar jag bara upp samma fil fast .nef. Till exempel: Jag söker på "rosor", och hittar en bild som heter DSC_3856.jpg, då är det bara att söka efter DSC_3856.nef. Så tänker jag i alla fall.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Om bilden är korrupt spelar nyckelorden ingen roll :)

Det fina med att ha nyckelorden i bilderna själva är ju att nyckelorden kommer med i både backup, återläggning av backup, vid kopieringar och flyttar. Tycker det är väldigt naturligt att beskrivningen av bilden sitter på bilden själv. Ingen databas att hålla i sync. Tror du att din LR-databas kommer finnas kvar om 5 år?

LR blir väldigt långsamt när man har många bilder och är knappast ett bra alternativ till windows explorer när bilder ska flyttas.
Jag räknar definitivt med att min databas i Lightroom finns kvar om fem år. Finns det något skäl till att den inte skulle göra det?

Backupar man bilder och databas så är det inga problem att återställa den ena, den andra eller båda om det krävs.

Om nyckelorden är skrivna direkt i filen eller i en databas har egentligen ingen större betydelse förrän bilden ska lämna ens system och skickas till ett annat. Då är det inga problem att be Lightroom att göra det.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag brukar alltid ha en jpeg-kopia av raw filen som har samma namn som raw-filen, så när jag hittar vad jag sökt som jpeg, letar jag bara upp samma fil fast .nef. Till exempel: Jag söker på "rosor", och hittar en bild som heter DSC_3856.jpg, då är det bara att söka efter DSC_3856.nef. Så tänker jag i alla fall.
Du försöker lösa ett problem på ett sätt som kommer att ge dig massor av merarbete och ett onödigt svårhanterat bildarkiv.

Jag har förstått att du inte har möjlighet att använda Lightroom ännu, och jag har även förstått att du inte vill att man ska skriva mer om det. Trots det så blir mitt absoluta råd att du väntar med att lägga massor av timmar på att manuellt "märka" bilder. Du kommer att tröttna långt innan du är klar, och sannolikt har råd att köpa Lightroom den dag du kommit halvvägs med din manuella hantering.
 

iSolen.se

Guest
Fungerar det på flera bilder samtidigt?
Bilder av olika typ? JPG, TIFF, NEF, CR2, DNG.....
Kan man lägga till nya nyckelord samtidigt till flera bilder som redan har andra nyckelord utan att de försvinner?
Kan man använda hierarkiska nyckelord?
Det går på allt som windows anser vara bilder. .NEF är det inte default men det går att ändra på, jag vet inte hur på rak arm, du får googla om det är viktigt. Kanske har med previewfunktionen som finns att tanka ner att göra?

Det går bra på att göra på flera samtidigt precis som alla andra egenskaper man assignar på en gång. Skriver du över data så är det för att du aktivt skrivit över data.

Hierariska? Du menar "pipe" grejen? Tror inte Windows bryr sig, det är upp till dig själv och de program som använder det.
 
ANNONS