Annons

att blanda 24 och 25 fps

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är ny på film och redigering, och har en fråga som jag inte riktigt får klarhet i vid googling. Jag har en hackad GH1 som gör 23,97 fps, och en hackad GF2 som gör 25. Jag hade tänkt använda GF2an som andrahus men gissar att det blir problem med olika framerates. Någon som vet om man kan lösa det på något sätt. Enklaste lösningen är väl att sätta båda på 25, då GH1:an tillåter det...men finns det en bra metod i Final Cut Pro X, så vore det ju toppen.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig jobbat i FCX.
Men väl i Premier Pro 6.
I det senare så går det att ange vilken framrate som den slutgiltiga filmen skall ha.
Använder du klipp med olika framrates, så kommer dessa anpassas till en och samma framrate vid renderingen av den slutgiltiga filmen.
Jag utgår från att exakt samma sak går att göra i FCX.
Men av kvalitetsskäl är det att rekommendera att köra samma framrate på båda kamerorna.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack! Jo, i FCX bestämmer man när man startar ett nytt projekt vad det ska ha för framerate, så det är nog ungefär samma procedur. Undrar just om man kan hacka sig till 23,97 på GF2:an också...
 

favvomannen

Aktiv medlem
jag hade kört allt på 24 då 24 ser mer proffsit ut.
kan hända att nått litet ryck uppstår i det konverterade 25 materialet dock
 

Lok

Aktiv medlem
Något sent svar kanske, men en tanke:

Det borde kunna fungera att beroende på situation (är det ljudsynk kan det bli lite märkligt) helt enkelt sänka hastigheten på ditt 25fps-material med 4% så du får 24fps.
 
ANNONS