Annons

Köpa kamera och objektiv utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag kommer att åka till Malaysia i vinter och jag undrar om det är en bra affär att köpa en Canon EOS 5D Mark III där och räkna med att den är billigare? Gäller garantin så att man kan kan lämna in den här hemma om det blir fel på den? Hur är det med objektiv, är dom billigare i Malaysia?

Finns det annars någon bra internetbutik utomlands som ni rekommenderar, så man kan beställa direkt härifrån via nätet och där det är billigare än här i Sverige?
Tacksam för synpunkter och tips på bra länkar.
//Roland
 

noyfb

Aktiv medlem
Det är antingen kameran eller objektiv som Canon inte har worldwide garanti på.

Ok, det hjälpte väl inte så mycket men jag bumpade tråden iaf. ;-)
 

Go4it

Medlem
Jag kommer att åka till Malaysia i vinter och jag undrar om det är en bra affär att köpa en Canon EOS 5D Mark III där och räkna med att den är billigare? Gäller garantin så att man kan kan lämna in den här hemma om det blir fel på den? Hur är det med objektiv, är dom billigare i Malaysia?

Finns det annars någon bra internetbutik utomlands som ni rekommenderar, så man kan beställa direkt härifrån via nätet och där det är billigare än här i Sverige?
Tacksam för synpunkter och tips på bra länkar.
//Roland
Köpte min 6D i Kota Kinabalu, Malaysia för 6000 Ringit på Center point mall, hos en Canon dealer på 1:a våningen ............ tror om jag inte missminner mig att 5D iii gick på ca 10 000 Ringit, efter prutning.
 

Rolandsk

Aktiv medlem
Köpte min 6D i Kota Kinabalu, Malaysia för 6000 Ringit på Center point mall, hos en Canon dealer på 1:a våningen ............ tror om jag inte missminner mig att 5D iii gick på ca 10 000 Ringit, efter prutning.

Tack :) Hur är det med garantin om man köper grejerna i Malaysia t ex? Kan man lämna in sakerna för reparation här hemma inom garantitiden?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Kamerorna har inte världsgaranti, men tror att de ändrat så att inte heller objektiven har det längre, bara världsdel för världsdel. Ganska säker på det faktiskt.
 

Go4it

Medlem
Tack :) Hur är det med garantin om man köper grejerna i Malaysia t ex? Kan man lämna in sakerna för reparation här hemma inom garantitiden?
Va det gäller garantin, så tvivlar jag på att ett så stort företag som Canon som finns globalt inte har världsgaranti .......... men vet tyvärr inte. I mitt fall så tvekade jag inte på köpet av 6D´n med tanke på prisskillnaden, och det är den som har WiFi ( finns 2 versioner, med och utan WiFi ) ....... sen kan jag även nämna att Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye som ligger på dryga 12 000 kr här hemma, kostar 4050 Ringit efter prutning där. Namnet på butiken är Fotomat Service System SDN BHD. telefon +60 88 256 778 och deras engelska är okej ...... fisheyeén köper jag nästa gång jag är där :)
 
Hej,
Canons garanti för hus gäller inte i hela världen blev jag upplyst om. Hade själv tänkt köpa utomlands nyligen när säljaren var vänlig nog att upplysa om detta. I lådan ligger också en lapp där det står t.ex. US and Canada only o.s.v.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Bara att googla lite så hittar ni svaret, dvs INTE garanti mellan världsdelar, men kolla det som skrivits sista året, inte hur det var förr som sagt.
 

Go4it

Medlem
Va det gäller garantin, så tvivlar jag på att ett så stort företag som Canon som finns globalt inte har världsgaranti .......... men vet tyvärr inte. I mitt fall så tvekade jag inte på köpet av 6D´n med tanke på prisskillnaden, och det är den som har WiFi ( finns 2 versioner, med och utan WiFi ) ....... sen kan jag även nämna att Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye som ligger på dryga 12 000 kr här hemma, kostar 4050 Ringit efter prutning där. Namnet på butiken är Fotomat Service System SDN BHD. telefon +60 88 256 778 och deras engelska är okej ...... fisheyeén köper jag nästa gång jag är där :)
Tilläggas skall att det är även Svenska språket i 6D kameran som jag köpte i Malaysia, sen köpte jag även en 650D i Syd Afrika och även den har det Svenska språket .......... så kamror som köps globalt är exakt dom samma ............ så varför har inte Canon om så, världsgaranti, kan jag ej förstå.

När jag var i Kina, så är om jag förstått allt rätt med språk annat än Kinesiska och Engelska svårt att hitta, och samma gäller nog Hong Kong.
 

Richard Roe

Medlem
Jag skulle inte köpa utrustningen i Asien bara för att spara några få kronor jämfört med att köpa den i Europa.

Känner man sig helt säker på att man aldrig kommer behöva utnyttja vare sig den 2-3 år långa reklamationsrätten eller europeiska tillverkargaranti som vi får vid köp av utrustning i Europa så kan man ju spara några kronor men för mig är denna trygghet värd en hel del.

Enligt Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155598&c=all kostar en 5D mk3 som billigast 24016 kr. Köper man den i Europa får man europeisk garanti. Fotokungen säljer den för 25 498:- och då får du även med en svensk manual och eventuellt något högre andrahandsvärde.

Räkna inte med att du får samma bemötande som du får i Sverige om du åberopar din garanti i Asien. I Sverige utgår inte en handlare från att du försöker lura dom men i många andra länder kan en handlare gå ganska långt för att slippa kostnader relaterade till att någon vill använda en garanti. Reklamationsrätt har dom inte hört talas om. Valet är ditt.

Själv köper jag gärna utrustning utomlands men då väl medveten om att jag inte bör bli ledsen ifall utrustningen går sönder och vare sig kan reklameras och att det blir både dyrt och svårt att utnyttja garantin.

Tänk på att reklamationsrätten och garantin är 2 helt skilda saker. http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-internet/handla-pa-internet/efter-kop/reklamationfel-pa-varan/
 

Goran.P

Aktiv medlem
Tilläggas skall att det är även Svenska språket i 6D kameran som jag köpte i Malaysia, sen köpte jag även en 650D i Syd Afrika och även den har det Svenska språket .......... så kamror som köps globalt är exakt dom samma ............ så varför har inte Canon om så, världsgaranti, kan jag ej förstå.

När jag var i Kina, så är om jag förstått allt rätt med språk annat än Kinesiska och Engelska svårt att hitta, och samma gäller nog Hong Kong.
Förmodar att Canonåterförsäljare pressat Canon om garantin.Så är det iallafall med andra produkter
 

Go4it

Medlem
... va det gäller garantin, så är det importören som står för den, inte återförsäljaren ........ sen va det gäller produkter köpta utanför gränsen är försummbar, och kommer alltid att ske. I mitt fall va det gäller 6D´n, så sneglade jag bara på den hemma, men impulsen tog över när jag såg priset i Malaysia ......... så med andra ord, hade priset varit detsamma, så har jag nöjt mig med min 650D, som jag dessutom har mer rolig med, tack vare x10 digital zoom :)

Sen tillsist tror jag Canon är rädda om sina kunder, och om så olyckan är framme, ..... då finns dom där, ovasett vart utrustningen är köpt.
 

Goran.P

Aktiv medlem
... va det gäller garantin, så är det importören som står för den, inte återförsäljaren ........ sen va det gäller produkter köpta utanför gränsen är försummbar, och kommer alltid att ske. I mitt fall va det gäller 6D´n, så sneglade jag bara på den hemma, men impulsen tog över när jag såg priset i Malaysia ......... så med andra ord, hade priset varit detsamma, så har jag nöjt mig med min 650D, som jag dessutom har mer rolig med, tack vare x10 digital zoom :)

Sen tillsist tror jag Canon är rädda om sina kunder, och om så olyckan är framme, ..... då finns dom där, ovasett vart utrustningen är köpt.
Jo men tror inte importören vill lägga ner arbete på något en annan importör tjänat pengar på.Sen så har väl olika världsdelar olika inköpspris från Canon och då ligger förmodligen Europa i topp.Inget jag vet men det är så med andra produkter
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
... va det gäller garantin, så är det importören som står för den, inte återförsäljaren ........ sen va det gäller produkter köpta utanför gränsen är försummbar, och kommer alltid att ske. I mitt fall va det gäller 6D´n, så sneglade jag bara på den hemma, men impulsen tog över när jag såg priset i Malaysia ......... så med andra ord, hade priset varit detsamma, så har jag nöjt mig med min 650D, som jag dessutom har mer rolig med, tack vare x10 digital zoom :)

Sen tillsist tror jag Canon är rädda om sina kunder, och om så olyckan är framme, ..... då finns dom där, ovasett vart utrustningen är köpt.
Jag tror inte svenska Canon garantilagar prylar köpta billigt i andra delar av världen, det är ju liksom inte deras kunder då, skulle ju uppmuntra att handla utomlands istället för av dem, men intressant, någon som har sådan positiv erfarenhet?
 

apersson850

Aktiv medlem
I de fall jag har köpt saker utomlands, för att få lägre pris, har jag sett det så att jag kan bekosta en reparation och det bli ändå inte dyrare än att köpa här hemma. När prisskillnaden har varit liten har jag handlat i Sverige. Men när jag får ge mindre än hälften av vad något kostar här hemma, då skiter jag i om det går att få garantilagat eller ej. Kan ju köpa två när jag är igång, så har jag en att ta till om det blir problem med den första.
 

Go4it

Medlem
Jag tror inte svenska Canon garantilagar prylar köpta billigt i andra delar av världen, det är ju liksom inte deras kunder då, skulle ju uppmuntra att handla utomlands istället för av dem, men intressant, någon som har sådan positiv erfarenhet?
Vi är inte ens 10 milj människor i Sverige, och tänk bara på va många av oss som reser ut i vida världen, som nog är, bara en bråkdel av besökare vi har här i vårt land ......... om 10 av oss reser till USA, så är det säkert 300 Amerikanare som besöker oss .......... så näringsidkarna här hemma gnuggar nog händerna.

Hoppas du förstår poängen.

Kan även nämna att jag arbetar globalt, och har besökt 37 länder, och kan säga att priserna runt om i världen, är ganska lika ........ men fynd kan göras.
 
ANNONS