Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Kson

Aktiv medlem
Hej
Jag ska fota på en väns bröllop nästa helg, klarar jag mig med mitt Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM? eller har ni nå tips på nån annan glugg?

Huset är en 50D

obs jag har aldrig fotat bröllop inomhus förut
 

Niklas89

Medlem
För att lättare kunna svara på din fråga så behövs svar på några frågor:

Du ska fota en väns bröllop, är det bara att du ska göra det för att vara snäll, eller är du bröllopsfotografen som ska ta alla bröllopets foton?

Ska du fota inomhus i kyrkan eller inomhus i en väl upplyst festlokal?

Har du tillgång till några andra objektiv, i så fall, vilka?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skaffa iaf (om du inte har) ett 50/1,8 så du får något ljusstarkare och kan få lite finare bokeh. Jag fotade mitt första bröllop i höstas och det var en nervpers fastän jag ändå hade en hel del i huvudet (inte för att skrämma upp dig). Det visade sig att det var jag som var fotografen (fick jag reda på några timmar innan).

Jag fotade med 50/1,8 och 105/2,8 (nu med Nikon DX men det är ingen större skillnad mot Canon).

Använd ditt 15-85 till allmän fotografering och kanske med blixt på kvällen, men blanda med bilder med ett 50/1,8 i större öppningar.

Tänk på att komma ihåg att följa med med ISO, jag använder inte auto-ISO så jag hade 800 i kyrkan så glömde jag förståss att ställa om när brudparet kom ut, så det blev lite överexponerat i starten. Blanda vanliga bilder med andra som ger lite konstnärliga anda. Moderskeppet har tex en DVD-kurs.

Så mitt råd, är 50/1,8, en extern blixt som du kan rikta mot tak etc eller kanske fjärrstyra och ev ett längre objektiv 85/1,8-100/2,8
 

J-Kson

Aktiv medlem
För att lättare kunna svara på din fråga så behövs svar på några frågor:

Du ska fota en väns bröllop, är det bara att du ska göra det för att vara snäll, eller är du bröllopsfotografen som ska ta alla bröllopets foton?

Ska du fota inomhus i kyrkan eller inomhus i en väl upplyst festlokal?

Har du tillgång till några andra objektiv, i så fall, vilka?
Det är bara jag som kommer fota och jag har förklarat tydligt för dom att jag är amatör. Bröllopet är i en kyrka med dålig belysning, men ganska stora fönster.

Jag har även ett Tamron af 55-200mm f/4-5 6 di ii ld macro.
Tanken är att jag ska köpa ett till innan bröllopet
 

J-Kson

Aktiv medlem
Skaffa iaf (om du inte har) ett 50/1,8 så du får något ljusstarkare och kan få lite finare bokeh. Jag fotade mitt första bröllop i höstas och det var en nervpers fastän jag ändå hade en hel del i huvudet (inte för att skrämma upp dig). Det visade sig att det var jag som var fotografen (fick jag reda på några timmar innan).

Jag fotade med 50/1,8 och 105/2,8 (nu med Nikon DX men det är ingen större skillnad mot Canon).

Använd ditt 15-85 till allmän fotografering och kanske med blixt på kvällen, men blanda med bilder med ett 50/1,8 i större öppningar.

Tänk på att komma ihåg att följa med med ISO, jag använder inte auto-ISO så jag hade 800 i kyrkan så glömde jag förståss att ställa om när brudparet kom ut, så det blev lite överexponerat i starten. Blanda vanliga bilder med andra som ger lite konstnärliga anda. Moderskeppet har tex en DVD-kurs.

Så mitt råd, är 50/1,8, en extern blixt som du kan rikta mot tak etc eller kanske fjärrstyra och ev ett längre objektiv 85/1,8-100/2,8

Tack för tipsen.
Lutar åt att jag köper ett 50/1,8.
Men hur stor skillnad är det på ett 50/1,4 och 1,8?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tack för tipsen.
Lutar åt att jag köper ett 50/1,8.
Men hur stor skillnad är det på ett 50/1,4 och 1,8?
Det enda som är bra med 50/1.8 är priset.
Mycket objektiv för pengarna.... MEN

50/1.4 är tystare, snabbare, bättre motljusegenskaper, bättre skärpa, ljustarkare, bättre byggkvalité, mindfre vinjettering, bättre CA egenskaper.

Ska man köpa 50/1.4 så hade jag inte tvekat på att köpa sigmas som optiskt sett är bättre än Canons. Men så kostar den lite till förstås. Dessutom få du motljusskydd som du inte får till Canon och sånt tycker jag är ett måste. Inte enbart för bildkvali´ten medn även som skydd.

/Stefan
 

noyfb

Aktiv medlem
Det är bara jag som kommer fota och jag har förklarat tydligt för dom att jag är amatör. Bröllopet är i en kyrka med dålig belysning, men ganska stora fönster.

Jag har även ett Tamron af 55-200mm f/4-5 6 di ii ld macro.
Tanken är att jag ska köpa ett till innan bröllopet
Ett tips är att de gäster som kan/vill fota även gör det. Sedan ber bröllopsparet om kopior om möjligt. Så inte allt ligger på dig.
När man gifter sig så är iaf tanken just då att det är sista gången. Att då förlita sig på en kompis utan erfarenhet är att riskera att man inte har några foton.
Måste sägas, tyvärr.

Rekommenderar starkt att du åker till kyrkan och provskjuter ett par gånger (samma tid på dagen som när vigseln äger rum). Kolla vinklar och bra ställen att stå på.
Om du är väl förbered så kan det faktiskt hända att du kan ha det kul också. ;-)

Ska du bara fota ceremonin eller även sådana där "hålla handen vid vattnet" foton?
Ska du hänga med brudgummen/bruden innan och fota eller?

Om du kan låna en kamera av någon så slipper du byta objektiv mitt i allt.
 

J-Kson

Aktiv medlem
Ett tips är att de gäster som kan/vill fota även gör det. Sedan ber bröllopsparet om kopior om möjligt. Så inte allt ligger på dig.
När man gifter sig så är iaf tanken just då att det är sista gången. Att då förlita sig på en kompis utan erfarenhet är att riskera att man inte har några foton.
Måste sägas, tyvärr.

Rekommenderar starkt att du åker till kyrkan och provskjuter ett par gånger (samma tid på dagen som när vigseln äger rum). Kolla vinklar och bra ställen att stå på.
Om du är väl förbered så kan det faktiskt hända att du kan ha det kul också. ;-)

Ska du bara fota ceremonin eller även sådana där "hålla handen vid vattnet" foton?
Ska du hänga med brudgummen/bruden innan och fota eller?

Om du kan låna en kamera av någon så slipper du byta objektiv mitt i allt.


okej, jag är nog inte den enda på hela bröllopet med en kamera. :)
Som sagt har jag varit väldigt tydlig med att jag inte är någon proffsfotograf, men jag kanske kan ge dom bättre bilder än en släktings mobilkamera.
Jag ser det här som en chans att lära mig lite.

Jag kommer möta upp paret några timmar innan ceremonin och ta lite bilder på alla förberedelser, ringar blomster paret mm.
Bör jag ta gruppbilder med deras släkt och så innan ceremonin?

Problemet är att bröllopet är nu på lördag kl 14. så jag får försöka reka lite innan ceremonin.

Tack för all hjälp
 

J-Kson

Aktiv medlem
Det enda som är bra med 50/1.8 är priset.
Mycket objektiv för pengarna.... MEN

50/1.4 är tystare, snabbare, bättre motljusegenskaper, bättre skärpa, ljustarkare, bättre byggkvalité, mindfre vinjettering, bättre CA egenskaper.

Ska man köpa 50/1.4 så hade jag inte tvekat på att köpa sigmas som optiskt sett är bättre än Canons. Men så kostar den lite till förstås. Dessutom få du motljusskydd som du inte får till Canon och sånt tycker jag är ett måste. Inte enbart för bildkvali´ten medn även som skydd.

/Stefan
Det blev en Canon 50/1,4
 

noyfb

Aktiv medlem
okej, jag är nog inte den enda på hela bröllopet med en kamera. :)
Som sagt har jag varit väldigt tydlig med att jag inte är någon proffsfotograf, men jag kanske kan ge dom bättre bilder än en släktings mobilkamera.
Jag ser det här som en chans att lära mig lite.

Jag kommer möta upp paret några timmar innan ceremonin och ta lite bilder på alla förberedelser, ringar blomster paret mm.
Bör jag ta gruppbilder med deras släkt och så innan ceremonin?

Problemet är att bröllopet är nu på lördag kl 14. så jag får försöka reka lite innan ceremonin.

Tack för all hjälp
Kyrkor brukar vara öppna vardagar. Då kan du i lugn och ro reka och sedan kolla bilderna hemma. Upp till dig. :)

Hmm, gruppbilder. Att samla alla och ställa upp dem. Suck. Försök undvika det om det går alternativt ta best man eller toastmaster till hjälp att samla alla.
Gruppbilder är inte nödvändiga om inte brudparet specifikt efterfrågar det.

Oftast får man bäst bilder efter ceremonin då alla är avslappnade och inställda på fest. Men det är inte alltid det finns tid till det.

Ta inte bara bilder på brudparet utan även detaljbilder på smyckningen i kyrkan, närbilder på församlingen, på sånghäftet, etc.


Slutligen, bara så du kan värdera mina tips. Jag är amatör, har aldrig fotat ett bröllop och har bara gift mig en gång. ;-)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kyrkor brukar vara öppna vardagar. Då kan du i lugn och ro reka och sedan kolla bilderna hemma. Upp till dig. :))
Håller definitivt med!

Hmm, gruppbilder. Att samla alla och ställa upp dem. Suck. Försök undvika det om det går alternativt ta best man eller toastmaster till hjälp att samla alla.
Gruppbilder är inte nödvändiga om inte brudparet specifikt efterfrågar det.
)
Tvärtom. Det är du som fotografen som vet vilka bilder som behövs och uppskattas. Visst är det kanske jobbigt att samla alla och japp. Be toastmaster om hjälp. Samla dom när de är naturligt samlade, ex efter vigsel eller precis vid receptionen.
Gruppbilderna är uppskattat av alla! Jag lovar!

Oftast får man bäst bilder efter ceremonin då alla är avslappnade och inställda på fest. Men det är inte alltid det finns tid till det.
På brudparet bör man ta innan vigsel. De har mer tid och är mer avsappnade innan vigsel. De har endast en tid att passa och det är till vigsel. Efter är stressigt och solen börjar gå ner. Men om det går så passa på att ta nån enstaka bild vid solnedgången.
När det gäller gästerna så är det ingen vits att fota dom innan. Du kan ändå inte göra det om du ska fota brudparet innan.

Slutligen, bara så du kan värdera mina tips. Jag är amatör, har aldrig fotat ett bröllop och har bara gift mig en gång. ;-)
Då har du ju massor av erfaren. Vad du vill ha fotat, vad du saknade för bilder, hur det stressigt det är och när allt sker.

/stefan
 

J-Kson

Aktiv medlem
Efter 12 timmars fotograferande och några timmar vid datorn så är äntligen denna fotografering klar.
Brudparet var mycket nöjda med bilderna och jag är väl ganska nöjd för att vara mitt typ första bröllop.
(Det första var ett dop som som tog en oväntad vändning då prästen tog fram ringar)

Gå gärna in och kolla och kommentera. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=343419

Tack för alla tips
MvH Jonas
 
ANNONS