Annons

Konkret fråga om - Skärpedjup fx vs dx.

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har läst en del nu o blir inte klok på detta.
Försöker göra det enkelt för mig (er experter) med 3 frågor.

Scenario 1:
Denna fjäril är fotad från 79cm med:
-d90 + sigma 150mm macroobjektiv. Dvs 225mm.
-bländare 7.1
-exponering 1/200
(4288x2848 blir den med d90+150sigma)

Scenario 2:
Om jag fotar denna fjäril från 79cm med:
-d600 + sigma 150mm macroobjektiv. Dvs 150mm.
-bländare 7.1
-exponering 1/200

1. Blir mer av bakgrunden tydligare vid scen 1 eller scen 2? Dvs större skärpedjup.
2. Blir bilden skarpare vid scen 1 eller scen 2 om man förstorar upp fjärilen till samma storlek på skärmen?
3. Om jag ställer in min d90 med 18/105-objektivet på 70 resp 105mm får jag då svar på mina frågor ovan?
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Om du har samma avstånd och samma objektiv, men olika stora sensorer, så får du till att börja med inte "samma bild". FX-kameran kommer ge dig en större bildvinkel, så mer kommer med i bild, d.v.s. fjärilen upptar en mindre del av bilden.

För att få fjärilen att uppta lika mycket av den slutliga bildens yta så måste du med FX-kameran flytta dig närmare, men då ändrar du också perspektivet. Eller så använder du längre brännvidd på FX (eller kortare på DX) för att få samma bildutsnitt. Men då får du olika skärpedjup vid samma bländare (eftersom det är olika brännvidder).
 

xlxl67

Aktiv medlem
Om du har samma avstånd och samma objektiv, men olika stora sensorer, så får du till att börja med inte "samma bild". FX-kameran kommer ge dig en större bildvinkel, så mer kommer med i bild, d.v.s. fjärilen upptar en mindre del av bilden.

För att få fjärilen att uppta lika mycket av den slutliga bildens yta så måste du med FX-kameran flytta dig närmare, men då ändrar du också perspektivet. Eller så använder du längre brännvidd på FX (eller kortare på DX) för att få samma bildutsnitt. Men då får du olika skärpedjup vid samma bländare (eftersom det är olika brännvidder).
Stort tack för svar - vad innebär det för svar på mina frågor?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
1. Blir mer av bakgrunden tydligare vid scen 1 eller scen 2? Dvs större skärpedjup.
Skärpedjup på fjärilen:
D90 = 1,43 cm
D600 = 2,08 cm
Men tack vare helt olika sensor får du även olika bildvinkel:
D90 = 15,2 grader
D600 = 23,1 grader
vilket gör att du får med väldigt olika mycket bakgrund och får "mer" bakgrundsoskärpa med D600.

2. Blir bilden skarpare vid scen 1 eller scen 2 om man förstorar upp fjärilen till samma storlek på skärmen?
D600 vinner, men knappt, då mycket av den utökade pixelmassan hamnar utanför det du fick med D90:an.

3. Om jag ställer in min d90 med 18/105-objektivet på 70 resp 105mm får jag då svar på mina frågor ovan?
Ja nästan, du får svar på bildvinkel, vilket ger dig en uppfattning om hur mycket bakgrund du får med.

Söker du argument för inköp av D600 så skall du även beakta att du får möjlighet att använda dubbla mängden pixlar. Du får även bättre brushantering vilket kan användas för att fotografera med snabbare slutartider, dvs fjärilen hinner inte röra sig lika mycket och bilden blir då "bättre".
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte helt rätt

Med större bildvinkel från samma avstånd får du MINDRE bakgrundsoskärpa! Om du däremot gå närmare så att du får fjärilen lika stor på bilderna så ger förmodligen D600, vad du skulle tycka, en snyggare bakgrundoskärpa.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Stort tack för svar - vad innebär det för svar på mina frågor?
Om jag förstår din uppställning rätt så tänker jag mig att du har objektivet fastsatt på ett stativ och byter kamera vid de olika bilderna. Du kommer få exakt samma skärpedjup i bilderna men fjärilen kommer vara 1,5 gånger större på D90.
Det är samma sak som att fota med D600 och klippa ut mittendelen (motsvarande APS-C) ur fullformatsbilden.

Fråga 2: Nej, se sista meningen ovan.
fråga 3: Förstår ej

Om du tar en bild med D600 och vill ta en nästan exakt lika dan bild med D90 så måste du backa bort från motivet för att få med lika mycket av omgivningen. Då kommer du längre ifrån och kommer få ett större skärpedjup.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag vill:
-ha bättre kvalitet på bilderna än man får med d90.
-en kamera som klarar molnigt väder, blåst så slutartider kan sättas snabbare, ison kan skruvas upp utan för mycket kornighet i bilderna.
-ha mer skärpedjup i bilderna än min exempelbild.
-fota på ca 50cm-1,5 meters håll på blommor, insekter så att jag får såpad skärpedjup att hela djuret/organismen blir skarpt samt att en del av miljön kommer med.

Det känns nästan som om det vore nackdel att ha fullformat 600d när man fotar som jag har tänkt?! ....
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svår ekvation

Det var en svår ekvation. Många väljer fullformat för att få möjlighet till kortare skärpedjup - Inte tvärtom. Dock så har ju en nyare kamera bättre isoegenskaper så att man kan blända ner och samtidigt höja isot. Nu kan jag inte Nikon men jag har gjort en jämförelse mellan canon 7D och 5D mark III. Där kan jag köra 1000-1600 iso och få bättre skärpa och lika mycket eller mindre brus än med 7D och 400 ISO. Jag vinner mao ca 1,5 - 2 steg. 1 Steg går åt för att blända ner och få samma skärpedjup. Vinsten är mao ord bara 1/2 - 1 steg i ditt fall. Kan användas antingen till ytterligare nedbländning eller snabbare slutartid. I ditt fall skulle jag vänta till nästa generation kamera med samma sensorstorlek du har idag. Men som sagt, jag vet inte hur de två kamerorna du jämför mellan presterar. Kanske är det ännu större skillnad där än mellan mina kameror. Svår nöt!
 

cango

Avslutat medlemskap
Tack för svar.
Jag vill:
-ha bättre kvalitet på bilderna än man får med d90.
-en kamera som klarar molnigt väder, blåst så slutartider kan sättas snabbare, ison kan skruvas upp utan för mycket kornighet i bilderna.
-ha mer skärpedjup i bilderna än min exempelbild.
-fota på ca 50cm-1,5 meters håll på blommor, insekter så att jag får såpad skärpedjup att hela djuret/organismen blir skarpt samt att en del av miljön kommer med.

Det känns nästan som om det vore nackdel att ha fullformat 600d när man fotar som jag har tänkt?! ....
en E-M5 (Om-D) med en zuikon 75-300 (för stor"macro" fjärilar/blommor) samt den nya 60mm macro för resten.
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Fast har du en D800 och ställer in den på DX-mode så har man ju samma skärpedjup som en D7000 om man fotar makro, eller?
 
ANNONS