Annons

Vill inte fastna i prylbegäret

Produkter
(logga in för att koppla)

iFlash

Aktiv medlem
Det har vart några vändor fram och tillbaka, testat nikon, canon. Älskar och fota, arbeta med bilderna. Gjort lite små jobb (porträtt). Mitt problem är att jag aldrig känner mig nöjd med utrustningen, mycket vill ha mer, men så kanske det är med oss alla.

Varför skriver jag det här?! Jo, även fast jag älskar att fota blev jagandet efter ny, bättre, dyrare utrustning för mycket, det tog mer tid än själva fotandet och arbetet med bilderna, vad gjorde jag? Jag sålde (!) utrustningen strax innan jul och släppte allt tänk på prylar. Istället satte jag mig ner och tittade igenom mina bilder, började jobba med de som jag kände mig insprierad av. Jag började tänka "vad vill jag med mitt fotande". Jag vill utrycka mig och få människor att känna sig berörda av dem. Det som intresserar mig är porträtt, människor. Fotar endel konsertsamanhang, i en snar framtid kanske även lite repotage.

Nu känner jag att det är tid att införskaffa en ny kamera och utrustning, tiden utan kamera har fått igång passionen att faktiskt ta bilder, inte jaga prylar. Har kollat in mig på Fujifilms X serie, jag undrar om det är rätt val för mig? (x-e1 alt x-pro 1) En fördel är ju att det inte finns så mycket gluggar och extra utrusting till dem än, med andra ord så fastnar man inte i träsket igen (kanske)

Hoppas ni förstår min fråga, om någon har tips, vart i samma sitts, im all ears!

/mvh Joel
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag skulle titta på begagnad kvalitativ utrustning.
Många säljer av sina fina grejor så fort det dyker upp nya prylar, det kan man utnyttja om man vill.
Det är fotografen som gör bilderna, inte kameran som tar dem.
 

frwe

Aktiv medlem
Litet kul frågeställning men visst kan det väl vara så att man vill ha bara för att det finns. Det kan ju också vara ett misstag att köpa kamera som plötsligt inte har det objektivet eller annan utrustning man tycker sig behöva.

För din typ av fotografering, jag är Nikonägare, skulle jag t ex titta på en begagnad D700, en fantastisk kamera som har allt du behöver, inte så många pixlar men fullt tillräckligt så länge du inte behöver beskära bilderna hårt.

Till Nikon finns idag billiga och mycket bra fasta objektiv, det finns också ganska mycket ute på begagnatmarknaden.

D700 + AF-S 28/1,8 G, AF-S 50/1,8 G och AF-S 85/1,8 G
Alla håller mycket hör klass och har bra ljusstyrka

Själv har jag några äldre varianter AF 35/2 och AF 50/1,8 som man kan hitta riktigt billigt som funkar över förväntan på D700. De äldre 85orna är också mycket bra och går att hitta billigt men de har jag ingen egen erfarenhet av.

Med den utrustningen tror jag du täcker in det du behöver och så mycket bättre går inte att få och det finns ett hav av saker när du känner behov av det men å andra sidan, om det är just det som är problemet så kanske det inte är någon bra idé i alla fall.

/Frode
 

TTgH

Aktiv medlem
Köp en nikon D600/D800 + 50mm 1,8G

och här kommer sen mitt tips:

Du får inte köpa nåt fotorelaterat på 365 dagar.
När 1 år gått så köper du de prylar (kameror, objektiv, blixtar etc) du verkligen saknat.
Sedan får du inte köpa nåt på 365 dagar igen.

Kan kalla det avgiftning...
Är själv inne på månad 2 av nåt liknande och min NAS (Nikon Acquisition Syndrome) börjar helt klar lägga sig i o m att jag vet att oavsett vad jag hittar så får jag inte köpa det förrän 2014
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
X-E1 plus: Liten och lätt, större chans att du tar med oftare. Snygg. Känns lite back to basics, väcker äkta fotoinspiration/kreativitet om man vill fokusera på foto och inte teknik, prylar.
X-E1 minus: Extremt långsam autofokus jämfört med en DSLR, vilket gör den närapå oanvändbar där du behöver verkliga arbetsredskap för att lyckas med ett jobb som fotograf där du behöver veta att du kan leverera. Lyckas du jobba runt det, vilket kan vara möligt så ger den väldigt bra bilder men har en del raw-problem som du kan läsa om. Det gäller även X-pro1-filer.

Jag har både X-E1 och numera en D800 och proffsoptik. Jag använder X-E1 till spontan mer privat foto där jag inte orkar bära på en stor klump/DSLR.

Jag vet några som använder X-E1 i studio till och med och gör pengar på att fota porträtt. Men fotar du high fashion och behöver verkligt bra kvalitet för high end retuschering så gör raw-problemen i X-E1 att kvaliteten på pixelnivå inte riktigt duger.
 

easyrider

Aktiv medlem
Intressant och för mig även relevant frågeställning. Ett tips för att begränsa utrustning och förhoppningsvis habegär är att bestämma sig för att endast fota i B-ljus. Jag vet inte hur mycket extraprylar jag skaffat mig för att jag håller på med ljussättning. Ett ytterligare sätt är att tävla med sig själv om att vara så minimalistisk som möjligt. Tex vem behöver en reflektor när du kan ta en vitt kudde eller använda en vägg? För att ta bort ljus använder du en svart t-shirt osv....
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Intressant och för mig även relevant frågeställning. Ett tips för att begränsa utrustning och förhoppningsvis habegär är att bestämma sig för att endast fota i B-ljus. Jag vet inte hur mycket extraprylar jag skaffat mig för att jag håller på med ljussättning. Ett ytterligare sätt är att tävla med sig själv om att vara så minimalistisk som möjligt. Tex vem behöver en reflektor när du kan ta en vitt kudde eller använda en vägg? För att ta bort ljus använder du en svart t-shirt osv....
Hahah japp problemet blir bara hur du uppfattas av kunder om du kommer med en vit kudde till en plåtning ;)
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag känner igen mig i det som TS skriver även om jag faktiskt tycker det är kul att vada igenom recensioner och tester för att hitta nästa sak att köpa.

Har läst en del om hur många dumpat sina fullformatare och satsat på en M43 kamera.
Lusten har återkommit och de har utvecklat nya sidor i sitt fotograferande.
Här är en kul blog om detta...
http://www.thephoblographer.com/2012/06/21/op-ed-why-i-sold-everything-for-the-olympus-om-d-e-m5/

Funderar själv starkt på en OM-D. Väntar bara på en prisjustering nedåt. :)
 

iFlash

Aktiv medlem
Hallå igen! Har läst alla era kommentarer och det är kul att det inte bara är jag som tänkt samma tanke, dock kanske bara jag som gjort den galna saken att sälja utrustningen, men jag behövde det och haft en super härlig jul och början på det nya året med att arbeta igenom bilder. Det har fått en att tänka på komposition, speciellt när man sitter och ska "trolla" bort alla störande saker etc, ni vet hur det är!

Bloggen om killen som gått över från ff till m4/3 var intressant, fråga på den. Det är så att jag helt och fullt älskar korta skärpedjup! Det är verkligen en av sakerna som jag vill känneteckna mina bilder (kanske inte alla bilder jag tar men många). Hur pass kort skärpedjup kan man åstakomma med m4/3?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag lider av samma sjukdom och har insett att det enda som kan få mig till något som liknar bot är följande:

– Köp en kamera som är såpass bra att du inte i dagsläget förlorar bildkvalitet mot den utrustning du är van vid.

– Köp en kamera med väldigt begränsat objektivutbud eller helst fast objektiv.

– Sluta kolla fotonyheter. Radera dina länkar till objektivtester och teknikinriktade forum. Skit i att det kommit något bättre sen du köpte den rätta kameran.

Mitt nuvarande val är Sony RX1, efter att ha ägt diverse kameror med mindre sensor. De var bra, men jag kunde inte släppa att fullformat gav mer av det jag vill ha.
Jag säger inte att det är rätt kamera för dig (priset är ju avskräckande om något!), men att jag tror att du inte ska snåla. För då trillar du dit igen, direkt.

Utifrån din beskrivning undrar jag om du inte ska kika lite på Leica M8 med ett (!) bra objektiv. Den är omodern och härligt ”analog” i hanteringskänslan, samt har tillräckligt stor sensor för att även den kräsne kan vara nöjd. Med ett bra 35/2 har du ett kort normalobjektiv (motsvarande 47 mm på FF) som kan ge kort skärpedjup och skapliga prestanda även vid lågt ljus. Jag har haft två stycken M8 och sålde den sista endast i vanmakt över att de ruttna batterierna (som säkert borde ha bytts ut med tanke på åldern) inte klarade kyla. I övrigt är det den i särklass roligaste digitala kamera jag fotograferat med.

Fujis X-serie ger jag inte så mycket för. Den försöker likna en Leica men är inte i närheten av det. Det skulle vara X100 eller X100s då, som är mindre och inte har utbytbara objektiv. Men efter att ha ägt just X100 och känt att hybridsökaren var en gimmick kan jag inte rekommendera den heller, då jag bara använde EVF:en för att OVF:en var för oprecis och inte i närheten av lika bra som en Leica M-sökare.

Olympus OM-D är en finfin kamera (som jag också ägt). Objektivutbudet är superbt, men jag ruttnade på att sensorn gav trista färger. I övrigt gav den i stort sett allt jag ville ha, inklusive möjligheter till kort skärpedjup.

-----------

Du har nu säkert förstått att jag varit svårt sjuk i prylbegärssyndromet, och det är därför jag kanske har lite pondus bakom mina råd. Ta reda på vad du HELST vill fota. Skit i allt det andra och sen väljer du en kamera som passar för det du brinner för mest. Glöm mångsidighet och flexibilitet.

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte har lika roligt med Sony RX1 som jag haft med Leica M8. Trots att allt med Sonyn är "bättre".
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tycker du skall köpa en bra kamera, riktigt bra. Minst 6D, D600 eller bättre. Köp inte något som direkt får dig att önska massa egenskaper som finns på andra bättre kameror. Om du bara vill ha en glugg. Låt det då bli en 24-70 2,8. Funkar till det mesta och är vansinnigt bra. Dessutom oerhört bra af-egenskaper som aldrig lär bli en källa till irritation.
 

cango

Avslutat medlemskap
en ny kamera kommer inte stilla prylbegäret, lika litet som en ny bärs stillar alkoholbegäret...

Ta hand om den först, köp sen kameran. (då gör du valet efter dina behov, och inte efter prylbegäret)
 

beetle

Aktiv medlem
Köp en nikon D600/D800 + 50mm 1,8G

och här kommer sen mitt tips:

Du får inte köpa nåt fotorelaterat på 365 dagar.
När 1 år gått så köper du de prylar (kameror, objektiv, blixtar etc) du verkligen saknat.
Sedan får du inte köpa nåt på 365 dagar igen.

Kan kalla det avgiftning...
Är själv inne på månad 2 av nåt liknande och min NAS (Nikon Acquisition Syndrome) börjar helt klar lägga sig i o m att jag vet att oavsett vad jag hittar så får jag inte köpa det förrän 2014
Jättebra tips! Får ha det i åtanke vid nästa nyår :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Låt din flickvän/pojkvän/fru/man få reda på hur mycket du lägger på kameraprylar! Brukar ha en 'åtstramande' effekt! :D ;)

Skickat från mobil
Det är inte terapi utan första steget mot en avrättning. Blir iofs en permanent lösning på ett problem, många inte vill erkänna och ännu färre vill bli av med.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Om du inte behöver snabbheten i 1D/D4 (motsv) eller möjligheten att ha en massa kringutrustning såsom blixtar, triggers,... så är det väl ingen idé att gå "tillbaka" till Canon/Nikon för då är du ju tillbaka på ruta ett :)

Annars kan jag väl bara instämma med Martin. Sony RX1 (utan att äga den själv) så gör du väldigt enkelt för dig. Kamera (och kanske sökare) and that's it :)

OM-D E-M5. Grym. En helt ny känsla vid fotandet. m4/3 har ju ett stort utbud av objektiv men med 2-3 stycken så klarar du de flesta situationer. Säg en Olympus 12, Panasonic/Leica 25 och en Olympus 45 (eller kommande Panasonic 42,5 1,2 om den blir så grym som man hoppas ;)

P.S. Kolla in http://www.stevehuffphoto.com/ för en del matnyttigt om bl a RX1 och m4/3 om du inte gjort det D.S.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Sony RX1 är en fin o minimalistisk kamera, men snart är du även med den igång med sökare och troliga framtida konvertrar, blixt osv. Tycker dessutom inte den känns helt förnuftig utifrån dina tankar om konsertfoto. Tror den begränsar de möjligheterna även om det skulle kunna funka om avstånden inte blir för stora.
 
ANNONS