Annons

mycket brus och dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Ohlsson

Medlem
När jag fotograferar pojken min i sporthallar och hemma så kör jag på lägsta f-tal jag har att tillgå..
Senaste innebandy träningen så hade jag ett 70-200 2,8
körde på iso 2000 f-2,8 1/640 då är det en bra upplyst hall med fönster högst upp på ena sidan...

Glöm intekontinuerlig fokus AF-C på Nikon...
För annars kommer du aldrig få någon skarp bild..
dom hinner röra sig innan bilden tas
Testa med enpunkts focus och af-c, högre iso och minst 1/500.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem

monsterb

Avslutat medlemskap
Här är en ny bild med focus på "dotterns" ansikte. Blir inte bra, Hur får man till skärpan på bilderna?

Iso 200 f9, exponering +0,7 exponeringstid 1/100 Detta i p läget.

Många av mina bilder ser ut så här. Vissa närbilder kan vara skarpa o fina men sällan när dem är en bit ifrån. Och absolut inte alltid vid närbilder.


https://www.dropbox.com/s/4dvzlwdr4gcbxf5/DSC_0669.JPG



https://www.dropbox.com/s/zuxx7vwy23wl1po/DSC_0666.JPG
1/100 i slutartid är nog för lång tid. Testa med exempelvis 1/400 och mindre då ljuset tillåter så kommer du se skillnad.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
1/100 i slutartid är nog för lång tid. Testa med exempelvis 1/400 och mindre då ljuset tillåter så kommer du se skillnad.
Har testat kortare slutartid blir samma resultat. Blir tokig. På min gamla olympus fick jag bra resultat på auto.. men icke på denna. Samtidigt vill jag ju utvecklas.

Har skickat ett mail till Nikon och dem bad om mer bilder så vi får se vad dem säger...
 

Parsi

Aktiv medlem
Se upp med fokuset/skärpan, som andra nämnt, så du har rätt på det.

Se i övrigt till att du inte underexponerar. Pojken i hallen ser ju väldigt underexponerad ut.
Ta ett djupt andetag, skit i bruset, öppna bländaren, och skruva upp ISO't tills du får rätt exponering med tillräckligt korta tider.

Låt kameran spara i RAW, och brusreducera i efterbehandlingen, när du gör jpegs av RAW-filen.

Detaljdefinitionen får man ju inte tillbaka (snarare tvärtom), men med bilden reducerad till ett format lämpligt för elektronisk visning (skärm), eller printad i normala kortstorlekar, ser det hur bra ut som helst.
Du kan kolla 'gravvakten' och 'guld 1' på min sida. De är tagna med ISO 6400.
(skamlöst brusreducerade i Adobe Lightroom, color 13, Luminance 60, resp. color 25, luminance 39)
Helt OK för fotosidans begränsning till 1024 pixel sida. Faktum är att de ser bra ut i 2500 också, bättre t.o.m. Och "alla säger" att Nikon/Sony har bättre sensorer än Canon.
 
Senast ändrad:

Parsi

Aktiv medlem
En sak med skärpan, som jag inte sett nämnas, är att man ofta blir lurad om kameran får använda flera fokuspunkter (vilket är default).
Kan du, så stäng av alla utom en centerpunkt, för normal fotografering (för viss följande actionfotografering skall fler fokuspunkter på igen).
 

AFJ

Aktiv medlem
En sak med skärpan, som jag inte sett nämnas, är att man ofta blir lurad om kameran får använda flera fokuspunkter (vilket är default).
Kan du, så stäng av alla utom en centerpunkt, för normal fotografering (för viss följande actionfotografering skall fler fokuspunkter på igen).
Jag tror också att detta kan vara en orsak. På bilden i vagnen ser det i alla fall ut som om fokus ligger på magen istället för i ansiktet.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Jag ser inget direkt fel på var skräpan ligger. Det kan inte vara så att trådskaparen har väldigt låg inställning på mängd uppskärpning i kamerahuset?
I princip alla digitala kameror har ju ett AA filter framför sensorn som smetar ut detaljer vilket gör att efterskärpning oftast krävs.
Mattias, kolla vad du har för inställning under Picture Stiles och kolla vad denna valda stil du använder har för inställning på uppskärpning. Sätt den på runt 4 om den ligger lägre.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Jag ser inget direkt fel på var skräpan ligger. Det kan inte vara så att trådskaparen har väldigt låg inställning på mängd uppskärpning i kamerahuset?
I princip alla digitala kameror har ju ett AA filter framför sensorn som smetar ut detaljer vilket gör att efterskärpning oftast krävs.
Mattias, kolla vad du har för inställning under Picture Stiles och kolla vad denna valda stil du använder har för inställning på uppskärpning. Sätt den på runt 4 om den ligger lägre.
Oh tack för alla svar!

Picture controll menar du då? Den står på standard. Och går man in där står den på

Skärpa. 3 av 9
Kontrast 0
Ljushet 0
Mättnad 0
Nyans 0

Skall jag ändra skärpa till ca 4?

Om jag kör porträtt från Max en meter så blir det oftare bra skärpa... Längre ifrån så börjar det bli oskärpa.

Någon sa i nåt inlägg att man inte skall vara rädd för brus, men det blir inte fina bilder.
Svårt att redigera ett brusigt ansikte.

Har aldrig fått ett bra kort på 5-10 meter.
Fick ett svar från nikon innan att dem ville ha mer bilder. Och att fokus satt på bakgrunden. Men jag är säker på att jag hade fokus på ansiktet. Då hade jag dock automatiskt servo samt auto fokus område.

Har dock testat enpunkts vid flera tillfällen innan.

Som sagt, jag är väldigt tacksam för all hjälp. Känns inte som att det bara är handhavandefel.

//Mattias
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Vid 38 mm borde 1/100 vara helt OK. Jag tycker inte det ser ut som skakningsoskärpa och motiven verkar ganska still.
Tror inte det är skakningsoskärpa utan rörelseoskärpa. Inte ofta barn är nog stilla för att frysas med 1/100 så min rekommendation är att gå lägre i tider.
 

noyfb

Aktiv medlem
Tror inte det är skakningsoskärpa utan rörelseoskärpa. Inte ofta barn är nog stilla för att frysas med 1/100 så min rekommendation är att gå lägre i tider.
Har två ungar så har läst lite om att fota ungar. Den genomgående rekommendationen är 1/200 och snabbare. Hade själv problem med oskarpa bilder innan jag började skjuta med minimum 1/250.

1/250 (eller snabbare)
ISO 200
ƒ5.6
enpunktsfokus (mittenpunkten) i närmaste öga
...borde ge max skärpa.


Men föreslår att du skriver ut den där testbilden så att du är hundra att kameran inte bak/framfokuserar.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
1/100 i slutartid är nog för lång tid. Testa med exempelvis 1/400 och mindre då ljuset tillåter så kommer du se skillnad.
Seriöst? 1/400 på ett stillaliggande barn i barnvagn?!? Nu får ni väl ändå ta och ge er!!!

Jag börjar bli lite trött på att alla behandlar barnfoto som motorsport. Det som är utmaningen med barn är att ena stunden är de stilla (1/60s) och nästa i full och oförutsägbar rörelse (så snabb slutartid som ljuset tillåter - generell regel omöjlig!).

Ni kan väl åtminstone titta på bilderna innan ni ger stackars Mattias råd. Hur ska han veta varken ut eller in när han blir uppmanad att använda 1/400s på ett stilleben?

Mattias: Jag håller med dig om att det sista lilla fattas. Borde finnas lite mer att krama ur, även ur ett kitobjektiv. Även om du börjar få lite diffraktion vid f/9 tycker jag inte det borde synas fullt så mycket.

Skulle tippa att du får bäst resultat i mycket ljus med ditt objektiv vid f/5,6 vid 18 mm och f/8 vid 55 mm. Detta alltså utomhus i solljus!

Är det lite ljus (läs: allt inomhusfoto!) måste du öppna upp och köra på full glugg (f/3,5). Du kan inte både följa råden om "1/400" och "optimal bländare" inomhus. Det går inte. Punkt. Du måste kompromissa i alla ändar om du inte tillför mer ljus (blixt) eller väsentligt snabbare glas.

Fotar du i RAW eller JPG?

En helt "obehandlad" RAW är ganska platt och behöver både skärpas och tryckas kontrast och färgmässigt för att se likadan ut som en JPG rakt ur kameran.
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Både bilderna hade nog med ljus för så låga tider så jag tyckte det var ett vettigt råd för att utesluta rörelseoskärpa. Självklart så måste man ju inte alltid använda de inställningarna.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Ringde Nikon och han tyckte det blev bra bilder.. Det tycker jäklar inte jag.
Han tyckte dock att focuset hamnade bakom ofta och ville att jag skulle skicka in kamera och objektiv för kalebrering.

hmm

Strängt detta blev :(
 

AFJ

Aktiv medlem
Ringde Nikon och han tyckte det blev bra bilder.. Det tycker jäklar inte jag.
Han tyckte dock att focuset hamnade bakom ofta och ville att jag skulle skicka in kamera och objektiv för kalebrering.

hmm

Strängt detta blev :(
Bilderna du visar här är inte bra och det är nog vettigt att skicka in prylarna för justering. Lyckat till!
 

noyfb

Aktiv medlem
Om en justering går på garantin så finns det bara vinnare.
Du får använda din iPhone så länge. :)

För skoj skull kan du ta en kontrollerad bild nu innan och efter kalibreringen ta en ny med samma motiv, samma plats och samma inställningar. Sedan in i Lightroom och pixelpeepa. :)

Återkoppla gärna.
 
ANNONS