Annons

"Brusig" bild, hur bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Tänkte på det sista i detta inlägg, Kan man inte ha RAW och låg exponerings tid på Canon? På Nikon kan du ha både högt och lågt vid foto med RAW. Kör det själv.
Nja, det jag skrev var att Brusreducering vid långa expo tider inte fungerade enligt bruksen MEN det hade jag läst fel då det bara innefattade multiexponeringar till en jpg.
 

Marteric

Aktiv medlem
TS: då du skriver att du inte vill redigera, söker utmaning & söker efter kunskap är mitt råd att per omgående sluta använda scener (landskap, porträtt m.m.). Anser att du fr.o.m. Omgående börjatr jobba med Av (landskap & porträtt), Tv (djur i rörelse) & M. Lär dig exponeringskompensationen (för att få rätt ljus)...prova och jag är övertygad om att du väldigt snart får bergkoll på detta...Lycka till!
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
TS: då du skriver att du inte vill redigera, söker utmaning & söker efter kunskap är mitt råd att per omgående sluta använda scener (landskap, porträtt m.m.). Anser att du fr.o.m. Omgående börjatr jobba med Av (landskap & porträtt), Tv (djur i rörelse) & M. Lär dig exponeringskompensationen (för att få rätt ljus)...prova och jag är övertygad om att du väldigt snart får bergkoll på detta...Lycka till!
Nu fick jag lära mig något nytt, det tackar jag för. Har trott att A/Av var för att där fick man själv bestämma Exponering värdet och att Tv/S var slutartiden som man själv fick ställa in. Har aldrig tänkt på detta sättet. Åter igen Tack.
 

Marteric

Aktiv medlem
Av: Du bestämmer bländare (styr skärpedjupet) kameran väljer slutartid. TV: du bestämmer slutartid (kontrollerar "rörelsen" hos föremålet, frysa eller inte") kameran väljer bländare. "Summan" av Bländare, slutartid och ISO är exponeringen.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Av läget är det läge jag personligen använder till ca 90% av alla kort jag tar i normalfall, så det är en väldigt bra lärdom :)

Offtopic: Jag gjorde ett "vetenskapligt test" här hemma med iso satt på max och tog två exakt likadana kort med "Brusreducering på för höga iso" på max på ena och inget alls på det andra kortet. Jpeg-filerna visade klart och tydligt att brusreduceringen jobbade hårt men de båda raw-filerna var identiska. Så Brusred gör inte ett skvatt med raw-filerna. Bra att veta :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är bara den brusred för långa exp tider som funkar på rawbilder. Det är en s.k dark frame substraction.
Vanlig brusred funkar bara på jpg precis som de övriga parametrar som skärpa, kontrast etc
 

AFJ

Aktiv medlem
Så Brusred gör inte ett skvatt med raw-filerna. Bra att veta :)
Jag tror det råder lite förvirring om begreppen:

Det finns ju två brusreduceringar:

1) För höga ISO

2) För lång exponerings tid


Den första påverkar inte RAW, den andra gör det - om jag har fattat rätt....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Regel nr 1 för denna typ av bilder: Gå ut! Just do it!
2 stativ. Har man inget lägger man kameran på ngt en påse med makaroner eller ris en sten
3 bildbehandling. O för att maximera resultatet, raw

När det gäller TS hund tycker JAG att det är väl mycket skog o i minsta laget hund.
Färgerna är fina o kanske ngt överdrivna men det är svårt att se på mobilen.
Ett motiv som placeras i centrum skapar ett lugn. Om det är syftet med så är det rätt.
Men i mina ögon är detta en kraftfull hund. O för att understryka det o öka dynamiken i bilden så tycker jag att bilden vinner på beskärning i vänsterkanten.
Himlen är väl inte så kul så den vade jag oxå klippt i.
Kvadratiskt? Ja JAG gillar det formatet men det är en smaksak.

Ps instagram, har inget med kvadrariskt att göra. Kvadrarisk form på foton har funnits lika länge som man har fotograferat o använt sax ds
 
ANNONS