Annons

Tight ryggsäck för 5D + 24-105 på cykelturen

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag ska åka till Mallorca på cykelträningsläger och skulle vilja avsätta en dag för att ta lite schyssta kort. Bland annat serpentinerna upp från Sa Calobra vore kul att fota med kompisarna.

Finns det någon smart, riktigt tight och smidig ryggsäck till detta ändamål? Ryggan får sitta på hela träningspasset på 6-7 tidmmar så bra passform är viktigt.
 

NLC76

Aktiv medlem
Är det från/på/med cykel du tänker dig ta korten? Isf kolla in en styrväska typ Ortlieb Ultimate 6 Classic och stoppa ner en vadderad väska typ Lowepro Topload Zoom1 så har du snabb åtkomst men ändå regnsäkert och stötskyddat. Slipper onödigt med svett på ryggen dessutom.

Tycker du att originalinfästningen med vajer är knepig finns kompatibelt fäste från Rixen&Kaul KlickFix.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Tack för bra tips. Ska kolla vidare bland dessa ryggsäckar.

Vid lite lugnare turcykling verkar Nils förslag vara ett klockrent alternativ. Jag tror tyvärr att 2 kilo fäst på racerstyret uppför bergen på Mallorca är en dålig kombo.

Undra om det finns ännu tightare ryggsäckar än Lowepro-varianten?
 

NLC76

Aktiv medlem
Tack för bra tips. Ska kolla vidare bland dessa ryggsäckar.

Vid lite lugnare turcykling verkar Nils förslag vara ett klockrent alternativ. Jag tror tyvärr att 2 kilo fäst på racerstyret uppför bergen på Mallorca är en dålig kombo.

Undra om det finns ännu tightare ryggsäckar än Lowepro-varianten?
Prova hemma först, med rätt styrteknik är det inga problem att köra med upp till 5-6 kg i styrväskan även på en racercykel. Men vill du absolut slippa använda ryggfickorna på cykeltröjan så är ju ryggsäck ett perfekt val ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har sett väskor som fästs under ramens överdel. Det borde vara bättre ur viktfördelningssynpunkt än en styrstångsväska. Problemet är kanske att hitta en som rymmer tillräckligt mycket, och då kan den kanske vara ivägen för knäna.
 

AndersLj

Aktiv medlem
Ett alternativ är att titta på en vanlig dagsfärdsryggsäck och stoppa in en lämplig insats i denna. Bl.a. Kaffebrus har insatser i olika storlekar. En fördel med en sådan lösning är att man får plats med mer än kameran i ryggan. De små fotoryggsäckar som jag sett har knappast plats för mer i tygväg än en putsduk, och absolut inte något skyddsplagg. Och matsäcken får inskränka sig till en snickers. Med en vanlig rygga får man dessutom en massa praktiska ytterfickor.

På vandringar har jag t.o.m. provat att stoppa en vanlig fotoväska av medelstort format i botten på en mellanstor ryggsäck. Det kan bli lite trassligt med locket, men det brukar ordna sig. Samma lösning använder jag ofta när jag ska flyga, och använder då en lagom stor rygga som handbagage.
 
ANNONS