Annons

ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

tumlaren

Aktiv medlem
ND filter

Hej om man ska fota landskap vilket ND filter ska man använda tacksam för tipps

MVH Tarragona
Varför skall du använda ND-filter vid landskapsfotografering, använder själv bara pol-filter vid landskapsfoto.
Pol-filter kan framhäva färgerna bättre, framför allt på himmeln. Ibland använder jag ett tonat ND-filter för att inte överexponera himmeln eller för att framhäva molnen om det är jämgrått.
ND-fiter använder jag bara när det behövs långa slutartider t.ex. vid fotografering av vatten.
 

tarragona

Aktiv medlem
Varför skall du använda ND-filter vid landskapsfotografering, använder själv bara pol-filter vid landskapsfoto.
Pol-filter kan framhäva färgerna bättre, framför allt på himmeln. Ibland använder jag ett tonat ND-filter för att inte överexponera himmeln eller för att framhäva molnen om det är jämgrått.
ND-fiter använder jag bara när det behövs långa slutartider t.ex. vid fotografering av vatten.
Hej fel av mig det var det jag menade om man fotar vatten vilket ska man ha finns ju olika ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag fick just hem ett ND32 från aliexpress för 17$, de första testerna idag var utan märkbart färgstick så det verkar riktigt lovande. Sedan tidigare har jag ett ND8. Skillnaden är att det behöver vara lite mörkar ute med ND8 än ND32 för att uppnå de längre tiderna.

Men jag skulle rekommendera ND8 eller ND32 att börja med. Variabla filter verkar ger olika dämpningar i bilden och ND1000 är lite svårjobbat pga väldigt långa tider samt mörkt i sökaren med filtret på. Är det i solnedgångar man ska fotografera så kan ett tonat filter vara bra också, har ett tonat ND8, för att dämpa ut himlen lite extra. Man kan kombinera dessa båda filter
 

RickErik

Aktiv medlem
Du får anpassa filter efter hur ljust det är samt vilken slutartid du vill ha, har själv tre olika ND 2, ND 4 och ND 8 för att kunna välja rätt filter.
Tycker du skall investera i ett Lee filtersystem. Kostar lite men är värt det. En Bigstopper, en Littlestopper och ett tonat filter t.ex Lee ND grad 0.9 soft. Oslagbar kvallitet för pengarna. Är det lite fart på himmelen och fullt dagsljus får du en bra effekt med bigstoppern på ca 30 sek-2min beroende på ljusförhållanden. Jag använder alltid Littlestoppern + Nd grad vid solnedgång/kvällsljus/stränder. Mitt på dagen kan du få en slutartid på ett par sek med Littlestoppern. Strunta i alla billiga plastfilter, köp glas:)

Lee Bigstopper = 10 steg Lee Littlestopper = 6 steg så du har möjlighet till långa slutartider vid dgaskvällsljus!
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej
Jag är också inne på filter då jag lånar tråden lite.

Ovan tipsas om Lee men vad tycker folk om Cokin (P-serien tror jag)?

/P
 

tumlaren

Aktiv medlem
ND filter

Hej
Jag är också inne på filter då jag lånar tråden lite.

Ovan tipsas om Lee men vad tycker folk om Cokin (P-serien tror jag)?

/P
Jag har använt Cokinsfilter i över 30 år och har aldrig märkt någon skilland mot LEE-filter, den enda skillanden enligt mej är att man får vara mera försiktig vid putsningen av filtren. En del tycker att Cokinfilteren missfärgar, men som sagt det har jag aldrig sett. Men som vanligt är det tycke och smak som får bestämma, samt plånboken. LEE-filter är ruskigt dyra för den lilla användningen som jag har, använder kanske ND-filter 3-4 gånger per år.
Har använt både A- och P-serien.
 
ANNONS