Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bättre skärpa

Eva GH

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/371470/3429286.htm%20?_tab=commentstab&set=lp
 

djungel

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/371470/3429286.htm%20?_tab=commentstab&set=lp
Har du efterbehandlat något? De skarpa bilder man ofta ser har som regel behandlats ganska mycket i lightroom/photoshop. Jag tycker din bild har bra detaljer som kan skärpas upp lite extra.
 

Hankki

Aktiv medlem
Nu känner jag inte till nikons objektiv men hur stabilt sitter kameran och objektivet på stativet? Spegeln kan ju medföra lite "gung" när den fälls upp vid fotograferingen. Hur är bilden skärpt i efterbehandlingen?
Till er som undrar vad jag rabblar om stativ så står det vid bilden.
 

Benny p

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/371470/3429286.htm%20?_tab=commentstab&set=lp
En sån liten krabat gör många små snabba rörelser. Så det behövs en snabb slutartid. 1/400 är nog lite för lång tid. Det dubbla 1/800 dels sekund eller snabbare behövs. Testa bländare 5/6 så får du en avsevärt snabbare tid och en snyggare bokeh
 

Eva GH

Aktiv medlem
Har du efterbehandlat något? De skarpa bilder man ofta ser har som regel behandlats ganska mycket i lightroom/photoshop. Jag tycker din bild har bra detaljer som kan skärpas upp lite extra.
Tack för svar! Njae, jag har beskurit och jobbat lite med högdagrar, vita och svärta. Övertoningsfilter i nedre hörnet för att lugna ner röran av grenar. När jag testat extra skärpa i PS ser det bara mysko ut. Det finns ju flera varianter, men jag får erkänna att jag inte hittat rätt eller förstått hur de ska användas. Är det ändå det jag ska titta vidare på? /Eva
 

Eva GH

Aktiv medlem
En sån liten krabat gör många små snabba rörelser. Så det behövs en snabb slutartid. 1/400 är nog lite för lång tid. Det dubbla 1/800 dels sekund eller snabbare behövs. Testa bländare 5/6 så får du en avsevärt snabbare tid och en snyggare bokeh
Tack, men åh... Såå många kombinationer att fatta beslut om i fält. Idag tänkte jag just på att inte ha så stor bländare som jag brukar/brukat välja. Att ha mindre bländare var ett tips jag läst just för bättre skärpa. Men sant. Tappar tid och definitivt bokeh, det håller jag med om.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
efterbehandling

För det första är 1/400 ingen snabb tid för fåglar som rör sig ryckigt. Här är det dock mest fråga om bristfällig efterbehandling. Lite oskarp mask ger detta resultat som ser hyfsat skarpt ut.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Det ser inte ut att vara något fel på skärpan tekniskt sett. Ljuset är hårt och platt och det påverkar skärpeintrycket. Med ett modelerande ljus kan det bli annorlunda.

Bakgrunden är mycket avgörande för denna typ av fågelbilder. En stor bländaröppning är en stor fördel för att frilägga fågeln mot en oskarp bakgrund.
 

Eva GH

Aktiv medlem
För det första är 1/400 ingen snabb tid för fåglar som rör sig ryckigt. Här är det dock mest fråga om bristfällig efterbehandling. Lite oskarp mask ger detta resultat som ser hyfsat skarpt ut.
Ok. Snabbare tid (så långt ett zoom-objektiv på f/5.6 tillåter). Men, "oskarp mask" ... Var kan jag lära om det? Har sett i FS, men vet inte om jag prövat. Vet i alla fall inte vad det gör eller hur jag kan använda. Tack!!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur skärper du

Vet inte hur du efterskärper dina bilder? Det finns mycket att läsa om detta om du googlar lite. Finns säkert här på FS också.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ok. Snabbare tid (så långt ett zoom-objektiv på f/5.6 tillåter). Men, "oskarp mask" ... Var kan jag lära om det? Har sett i FS, men vet inte om jag prövat. Vet i alla fall inte vad det gör eller hur jag kan använda. Tack!!
Det finns ingen rörelse- eller skakningoskärpa i bilden så det behövs ingen kortar tid i detta fall.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag drog in bilen i PS och justerade mellantonerna i "nivåer/levels", lite mörkare och genast mer skärpa i bilden. (Om man städar i bakgrunden med klonverktyget så lyfter fågeln ytterligare)
 

Eva GH

Aktiv medlem
Det ser inte ut att vara något fel på skärpan tekniskt sett. Ljuset är hårt och platt och det påverkar skärpeintrycket. Med ett modelerande ljus kan det bli annorlunda.

Bakgrunden är mycket avgörande för denna typ av fågelbilder. En stor bländaröppning är en stor fördel för att frilägga fågeln mot en oskarp bakgrund.
Tack! Och jag som var så glad över att äntligen ha starkt ljus (objektiv på f/5.6...). Men jag fattar och lärde mig en hel del nu. Just detta med samband mellan olika faktorer.
 

zlotte

Aktiv medlem
För att skärpa upp bilderna för webb, brukar jag göra såhär:

1. Öppnar bilden i PS.
2. Ändrar upplösning på bilden så den är dubbelt så stor än vad jag tänkt ladda upp den med. (T.ex, jag laddar alltid upp mina bilder i 1024x684, då ska jag ändra upplösning till 2048x1368.)
3. Går in under Filter - Sharpen - Sharpen.
4. Gör om samma process igen, dvs: Filter - Sharpen - Sharpen. Din bild kommer förmodligen se överskärpt ut nu, men det ser bra ut på webben.
5. Ändrar upplösning igen, nu till den upplösning du tänkt ladda upp bilden med. (i mitt fall 1024x684)
6. Spara bilden i högsta kvalité (12, Maximum).
7. Klart!


Exempel:
Före: http://i.imgur.com/cg4Rh14.jpg

Efter: http://i.imgur.com/XUoJgWO.jpg
 

Orre

Avslutat medlemskap
Ok. Snabbare tid (så långt ett zoom-objektiv på f/5.6 tillåter). Men, "oskarp mask" ... Var kan jag lära om det? Har sett i FS, men vet inte om jag prövat. Vet i alla fall inte vad det gör eller hur jag kan använda. Tack!!
Oskarp mask finns under filter/skärpa i PS. Testa den !

Börja t.ex med Mängd , 200 %, Radie, 0,7 och Tröskelvärde , 1 och dra sen lite i reglarna, främst i Mängd.

Gör susen på vissa bilder.

//Benny
 

Eva GH

Aktiv medlem
Oskarp mask finns under filter/skärpa i PS. Testa den !

Börja t.ex med Mängd , 200 %, Radie, 0,7 och Tröskelvärde , 1 och dra sen lite i reglarna, främst i Mängd.

Gör susen på vissa bilder.

//Benny
Tack! Och tack för konkreta startpunkter. Ska pröva snarast! /Eva
 

Viddebo

Aktiv medlem
Kan vara så enkelt att du har kameran inställd på AF C, testa isf att sätta den på AF S.
AF C innebär att kameran tror du fotar ett rörligt föremål och gissar om föremålet rör sig bort från eller mot linsen och lägger skärpan där efter.
Vid porträtt eller vid fotografering av andra stillsamma motiv så ska AF S användas.
 
ANNONS