Annons

Ringblixt vs ringbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Har länge varit sugen på att köpa mig en ringblixt för att ha vid macrofotografering av insekter och växter. Kommer inte ha den till porträttfotografering då jag har en extern blixt till det om det behövs. Nu är jag dock osäker på om det är ringblixt eller ringbelysning som fungerar bäst för macro. Jag har hittat två alternativ som jag gärna tar emot åsikter på.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371080

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14N
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Rent spontant tycker jag att ringblixt är bättre, men då utgår jag från min egen som har inställningsljus och segmenterad blixt där jag kan välja hur stor del av blixtringen som skall blixtra.

När jag läser om Dörrs ringblixt blir jag tveksam eftersom den tycks sakna inställningsljus. Ibland kan det vara lite mörkt i sökaren vid makrofoto och därmed svårt att ställa skärpan. Med inställningsljus går det lättare. Givetvis är detta beroende på vilka motiv som du fotograferar.

Det framgår inte hur starkt ljus som ringbelysningen ger vilket ju påverkar tid/bländare och därmed rörelseoskärpa/skärpedjup. Du kan kanske få reda på från Cyberphoto hur förhållandet är mellan ljusstyrkan hos ringblixten respektive -belysningen under samma förhållanden och vald tid (eller bländare).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har dörr ringblixt, den ger mer än tillräckligt ljus. Tyvärr finns det inga justeringar på blixten så man måste dämpa på kameran, så jag reglerar ner den med exponeringskompensationen på kameran, har ibland ner den på -3 vilket är min läget. Den måste dämpas en hel del för att bilderna inte ska se blixtbelysta ut. En annan nackdel är att man inte kan använda high speed, därför kan man inte ha kortare tid än 1/200 eller vad nu kameran har för normal synk, vilket är en nackdel en fin sommardag eller om du tänker fota flygande insekter.

Jag har senaste åren gått över till LED har inte testat den typen som du hänvisar till, generellt så ger LED sämre ljus, men jag tycker inte det gör något utan jag anväder oftast som upplättning och då är det ganska lagom. Bra också att ha ljuset på och få med allt i samma ljusmätning. Jag har använt en LED matris på en arm, men om den är tillräckligt stark så är denna bättre. Kaffebrus har en liknade, eftersom de med LED enkelt går att sätta med olika nivåer så är det bra om du kan få en som är så stark som möjligt så om du kan jämföra ljusstyrkorna mellan olika LED så köp den starkaste
 

joyn

Aktiv medlem
Eftersom den ena var Nikon så utgår jag från att du kör Nikonkamera. Jag kan rekommendera R1 kittet med SB-R200 blixtarna, det blir lite mer pengar men du blir inte besviken sen kör du den inbyggda som commander om du har det alternativet i kameran (annars kan du köpa en SB800/SB900 eller en SU-800 hyfsat billigt).

Jag har ett R1C1 och köpte ytterligare 5 SB-R200 strax före jul till de tre som jag hade tidigare. Jag använder det till porträtt. Men också till att fota lite makro ibland. Jag köpte mina extra SB-R200 hos Mattsons foto i Lund (på nätet) för 1190 kr styck. Beggade brukar SB-R200 ligga på ca 1000 kr styck på annons.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Stor skillnad

Ringbelysningen Dörr 80 ger ungefär vid blixtpulsfunktion ca 3% (5 steg = 1/30) av ljuset hos en blixt och vid konstant belysning ungefär häften av det. Med andra ord har du enormt mycket mer ljus att spela om du väljer blixten. En fördel med LED-belysningen är dock att du hela tiden ser hur det blir. Att du kan använda snabbare slutartider med LED är inte så mycket värt eftersom du då måste gå upp enormt mycket i iso för att få samma bländare och skärpedjup. Dock har den en värde som upplättning av skuggor vid snabba tider (mer än 1/250) som inte ringblixten du länkade till har. Tycker du också ska kolla in övriga ringblixtar på marknaden. T.ex. så har sigmas variant också modelleringsljus precis som dyrare originalblixtar. Själv googla jag en hel del men fastnade för Canons variant (passar ju om man har Canonkamera). Finns ju faktiskt en del att välja på i olika prisklasser.

Kolla in ljusvärdena i filmen så får du en uppfattning om ljusstyrkan i LED:en:
https://www.youtube.com/watch?v=M_G_IALfv8M
 

Ventures

Aktiv medlem
Prova också din nuvarande blixt "off the camera" med någon diffusor (t.ex. en vit plastburk). Kan ge livligare ljus än en objektivmonterad ringblixt, som ger lämpligt ljus för t.ex. vetenskapliga bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom den ena var Nikon så utgår jag från att du kör Nikonkamera. Jag kan rekommendera R1 kittet med SB-R200 blixtarna, det blir lite mer pengar men du blir inte besviken sen kör du den inbyggda som commander om du har det alternativet i kameran (annars kan du köpa en SB800/SB900 eller en SU-800 hyfsat billigt).
Eller en vanligt blixt som tillsammans med den som TS redan har kan monteras i en rigg för makrofoto. Ungefär som på bilden nedan (det är förvisso en Canon, men det går nog lika bra att göra samma sak med Nikongrejer :). Blixtarna styrs av kamerans inbyggda blixt och det går att justera vinklar och avstånd mellan blixtarna och kameran.

Det blir lite annorlunda belysning jämfört med en ringblixt, men å andra sidan är det mer flexibelt eftersom man kan ställa in ljusförhdelningen mellan blixtarna. På en del ringblixtar kan man ställa in de ingående blixtrören individuellt, men knappast på de billigaste.

R1-grejerna är lite av samma stuk, men det blir nog dyrare.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Vill man ha en makroblixt med iaf TTL styrning så finns denna till ett bra pris, den är bättre än min enklare dörr som hänvisades av TS. Men vet inte om den har high speed möjlighet, jag köper nog ingen ringblixt idag utan den möjligheten.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371181

Jag har använt SB600 som synkas via CLS, använt dörr ringblixt, samt ett antal olika LED belysningar, alla har sina för o nackdelar. Ofta vill man vara ganska rörlig också så man söker ett smidigt system
 

lonian

Aktiv medlem
Den där ringbelysningen har jag hemma och försökt få såld då jag aldrig använder den.
Jag skulle hellre kört med blixt.
Det känns även störande med att ha en lampa på hela tiden.

Vad jag gjort av ringbelysningen är att stoppa in den i en softbox i stället så jag kan se ljuset innan blixten slår.
 
ANNONS