Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på "studio" för fotografering av blommor monterad på vagn

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinNR18

Ny medlem
Hej,

Ledsen för eventuell oklar rubrik men jag kunde inte formulera mig bättre.

Tjejen med familj driver en blomsterhandel modell större och frågade mig om tips på en "setup" där de enkelt (ledord) kan fotografera de blombuketter de skapar. Detta för att skapa sig en portfoilio av de olika buketterna som i sin tur kan visas upp på tex. en ipad för kunder.
För att göra allt mer intressant vill de helst ha en lösning monterad på en "blommstervagn" då hela deras lager där fotograferingen skall ske är uppbyggt med dessa i åtanke och då kan man enkelt köra fram/bort "studion". Den kommer ej flyttas dagligen men de vill ha den möjligheten.

pi1784.jpg
Bild lånad på nätet. Såhär ser vagnarna ut och samtliga hyllplan går att ta bort men för stabilitet behöver en hylla finnas.

Deras målbild med själva bilderna är vit bakgrund där man tydligt ser buketten/blomman. Klassisk produktfoto bild enkelt uttryckt. Och målbilden med studion är optimalt att vilken anställd som helst ska kunna "sätta på strömmen", ställa dit buketten, ta en bild och sen fortsätta jobba.

Utrusting som finns idag är en EOS 70D och stativ.

Budget finns inte men åt det billigare hållet, de förväntar sig inte proffsresultat men betalar samtidigt hellre mer för att slippa rackel.

Någon McGyver här på fotosidan som har något tips?

Tack på förhand!

//Martin
 

joyn

Aktiv medlem
Diy

Ett tips är att köpa fastljus exvis typ dessa http://www.amazon.co.uk/Tricolor-Photography-5500K-Light-Standard/dp/B00IM38K5Y
de finns i flera olika styrkor, eftersom de är billiga köp ett gäng. (jag tror att man brukar säga att ca 83 w av dessa motsvarar en gammal hederlig lampa på 500 w så du får ljus så det räcker.
Liknade finns till salu även hos svenska välsorterade fotobutiker ( om avdragbar moms är viktigt) de blir inte särskilt varma varför vanliga armaturer duger.

En vit bakgrund kan ju vara en vitmålad vägg eller ett gäng frigolitskivor.

Självfallet finns dyra lösningar att köpa också men mitt råd är nog att prova ovanstående först:) då bör du vara hemma för tusenlappen.
 
ANNONS