Annons

High Speed Sync HSS

Produkter
(logga in för att koppla)

zwei

Aktiv medlem
Körde du med "små" speedlites då Martin eller hade du nåt större (typ 400w) blixtpack. Grym bild förövrigt :)

Hälsningar

Fredde
Använde en Godox AD-360 som är på 360 watt men den är inte mycket större än en speedlite och har samma utformning som en speedlite.
Här är två bilder som ger en bild av hur det såg ut när jag fotade.
Tack för komplimangen!
 

Bilagor

frka73

Ny medlem
Använde en Godox AD-360 som är på 360 watt men den är inte mycket större än en speedlite och har samma utformning som en speedlite.
Här är två bilder som ger en bild av hur det såg ut när jag fotade.
Tack för komplimangen!
Ahh, kul att se en "behind the scenes"

Denna tog jag för ett år sedan med två canon speedlites på fullkräm och HSS. Slutare på 1/3200 så de måste stå typ 2 m ifrån för att mäkta med i motsolen.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Tog den här bilden, bara för att testa HSS, med den här blixten som är på 300Ws http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DP-300sp med en beautydish med diffuser på. Körde på ca halvkräm, och blixten stod ca 1,5 m bort.

Slutartid: 1/2500
ISO: 100
f/1,2

Visa bilaga 141471
Hur funkar batterier på en sån blixt? Antal blixtar / laddning? Portabelt? Jag letar efter en portabel lösning.

Var det ungefär samma slutartid utan blixt eftersom bakgrunden inte blev mörkare?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hur funkar batterier på en sån blixt? Antal blixtar / laddning? Portabelt? Jag letar efter en portabel lösning.

Var det ungefär samma slutartid utan blixt eftersom bakgrunden inte blev mörkare?
Tycker den har fungerat ok, lite lång uppladdningstid (ca 1,5 sek på full laddning) och kan skilja ca 0,5 steg i exponering. Själva blixten är lika stor som en vanlig studioblixt men batteriet är väldigt litet och portabelt, batteriet räcker till ca 150-200 avfyrningar.

Men jag kommer att köpa Profoto B1 så fort ekonomin tillåter, vill du har riktigt små och portabla blixtar så finns Profoto B2-kit som är riktigt litet och smidig. Det som dock är en fördel på den blixten jag har är att man kan använda både vanlig nätuttag och batteri, vilket inte Profoto-blixtarna kan.

Jag exponerade efter bakgrunden, och sen ställde inte blixten så jag fick lite upplättning bara. Tyvärr var det inte så mycket sol, men ska göra ett nytt test framöver när det är lite bättre väder.
 

TonA

Ny medlem
NiceFoto TTL-680C

Jag köpte batteridriven studiobilxt NiceFoto TTL-680C som både har TTL/HSS. Har nu kört den både i studio och ute på uppdrag .....både porträtt och miljöbilder. Riktigt bra och kommer snart köpa en till. Har generationen innan utan TTL/HSS. och den presterar riktigt bra....men senaste är kanon. Bra effekt också!

kolla mer och fråga mer om ni undrar nått.

www.nicefoto.se

Mvh Tony
 

Bimbo

Aktiv medlem
Jag köpte batteridriven studiobilxt NiceFoto TTL-680C som både har TTL/HSS. Har nu kört den både i studio och ute på uppdrag .....både porträtt och miljöbilder. Riktigt bra och kommer snart köpa en till. Har generationen innan utan TTL/HSS. och den presterar riktigt bra....men senaste är kanon. Bra effekt också!

kolla mer och fråga mer om ni undrar nått.

www.nicefoto.se

Mvh Tony
Hmm, nu börjar det ju se intressant ut, med en konkurrent till Profoto B1 till ett väldigt mycket trevligare pris. Har du några bilder där man kan se blixtens frysförmåga mha kort brinntid? Har kikat mycket på B1-paketet men 35 000 spänn för två stycken liksom...

Är väldigt intresserad av ifall dessa klarar av actionsport och även studio där man vill frysa snabba rörelser av vätska som skvätter o flyger, t ex.
 

joyn

Aktiv medlem
Profoto B2 TTL Freeze mode

Nu är det här inte HSS utan den Profoto B2 TTL jag har har en "Freeze mode" med mycket kort blitxbelysningstid. Kan ju sägas vara ett annat sätt att åstadkomma i princip samma effekt.

Läs mer t.ex. här https://fstoppers.com/gear/learn-how-profoto-freeze-mode-can-help-sharpen-your-studio-lit-images-82771

Nu är det en f4 och slutartid på 250 Iso 100 i direkt motljus som syns tydligt på bild 2 "Beam me up, Scotty"-bilden, helt oavsiktlig, men kul bild. Bilderna som är uppladdade har dessutom bara en minimal bildbehandling i LR

Blixten står på stativ ca 4 meter från studsmattan d.v.s. ca 6 meter bort med ett Profoto Umbella deep size large som modifierare. Det är ganska hög uteffekt dock ej max (250 Ws är max)

Kamera: Nikon D800 med Nikon AF-S 85 1.4 (jag stod nog 10 m plus från studsmattan.)
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Nu är det här inte HSS utan den Profoto B2 TTL jag har har en "Freeze mode" med mycket kort blitxbelysningstid. Kan ju sägas vara ett annat sätt att åstadkomma i princip samma effekt.

Läs mer t.ex. här https://fstoppers.com/gear/learn-how-profoto-freeze-mode-can-help-sharpen-your-studio-lit-images-82771

Nu är det en f4 och slutartid på 250 Iso 100 i direkt motljus som syns tydligt på bild 2 "Beam me up, Scotty"-bilden, helt oavsiktlig, men kul bild. Bilderna som är uppladdade har dessutom bara en minimal bildbehandling i LR

Blixten står på stativ ca 4 meter från studsmattan d.v.s. ca 6 meter bort med ett Profoto Umbella deep size large som modifierare. Det är ganska hög uteffekt dock ej max (250 Ws är max)

Kamera: Nikon D800 med Nikon AF-S 85 1.4 (jag stod nog 10 m plus från studsmattan.)
Slutartid 1/250 och längre är som du själv påpekat inte HSS och inte heller något problem. Svårigheten är kortare slutartider typ 1/500s eller 1/1000s och att få blixten att lysa så länge att hela sensorn belyses trots att hela slutaren inte är öppen samtidigt.

Att blixten lyser kort (1/10000s) men slutartiden är lång (>1/250s) är problemet och man får olika belysning på hur saker rört sig under exponeringen. HSS och liknande tekniker gör att man får samma slutartid och blixttid.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Glömde skriva vilken blixt
Elinchrome quadra i position ca kl 8

Har just börjat experimentera. Har fungerat med tider ner till 1/8000
 

TonA

Ny medlem
kontakta importören

Hej!

Kontakta importören Anna-Lena Bergvist! hon har alla data och information och tester. Jag använder mig flitigt och är nöjd. Det enda om jag kan tycka borde vara bättre är snabbare laddning mellan "skotten" på full laddning. Även B1 lever inte upp till vad jag skulle vilja...men men...man kan inte få allt. Kör mycket TTL/HSS ute nu och den kommer gå varm på bröllop vid viss bildtagningar.

länken till Anna-Lena

https://www.facebook.com/annalena.bergqvist?fref=ts

Eller ring henne

0736-789070
 
ANNONS