Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket porträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej,

Jag har i nuläget en Nikon D610, Till det har jag objektiven: Tamron 90mm, Tamron 24-70mm och Nikon 50mm 1.8. Nu är jag dock sugen på ett nytt bra porträtt objektiv till min nya kamera och skulle tacksamt ta emot tips.

Jag har mina funderingar på att byta upp mig till Nikon 50mm 1,4 eller Nikon 85mm.
Eller vad hade ni gjort och valt för objektiv? Vore så tacksam för tips!

/Jenny.
 

joyn

Aktiv medlem
Nikon 85 AF-S1.8 är nog ett av de bättre du kan köpa, Jag har 1.4 och är otroligt nöjd men det är väldigt stor prisskillnad upp till 1.4.
 

larjo

Aktiv medlem
Inte för att vara dum, men du har ju bra objektiv för porträttbilder :)
Vad är det nu saknar?
/Lars
 

lofling

Aktiv medlem
Om det verkligen enbart är porträtt du är ute efter så finns det väl några andra alternativ. Men först och främst skulle jag inte köpa 50/1,4 för porträtt, utan något längre. Du har ju Tamron 90/2,8 som du kan testa om du tycker brännvidd är bra. Personligen tycker jag att 85 är lite kort och föredrar nog 105 mm. Men jag gillar bilderna jag tar med mitt gamla 85/1,8 AF-D så har funderat på Tamrons med VC till uppgradering.

De jag skulle vilja ha för enbart porträtt är dock:
85/1,4 (kanske gamla AF-D hellre än AF-S)
105/1,4 (oj vad skoj det skulle vara)
105 DC och 135 DC (verkligen special för porträtt)
200/2 VR (utmärkt för utomhusporträtt)
Möjligen också 58/1,4 och sedan något vidvinkligt, typ 20 eller 24/1,8 eller 1,4.

Men jag har inte tillräckligt intresse för enbart porträtt och inte ekonomin heller :-D
 

Grelber

Aktiv medlem
”Porträtt” är dessvärre inte något entydigt begrepp, beroende på vem man frågar kan det betyda allt från ”bilder av enskilda människor, även i helfigur” till ”tajtare än head-and-shoulders”. ”Porträttoptik” är för mig en glugg som lämpar sig för head-and-shoulders och ibland tätare än så, och då gräver jag gärna fram klassiker ur Nikons katalog, köpta begagnade för förhållandevis måttliga pengar.

Med gott om tid och en välkontrollerad situation (= poserade porträtt) monterar jag gärna en riktig klassiker: 105/2.5 Ais, vars enda (?) nackdel (om man kan arbeta med manuell fokus) är en benägenhet för kromatisk aberration som kan ställa till det t.ex. om modellen har silverörhängen. Behöver jag autofokus blir det istället ofta den något nyare och unika 105/2.0 DC med dess, rätt använda (läs: försiktigt), helt underbara Defocus Control-effekt. Många talar också väl om dess ”storasyster”, 135/2.0 DC, men den har jag aldrig provat. Vill jag komma riktigt nära utan att sitta i knät på modellen finns den gamla fina AF 180/2.8 – snacka om ”subject isolation”! För bilder som kräver ”analytiska” kvaliteter hos optiken (t.ex. när personen inte är huvudmotivet, utan en mössa eller ett halsband eller liknande) finns 85/1.8 G, en superskarp glugg, men den är nog annars vanligare att jag använder för halvbilder eller vidare utsnitt. För de egenskaper som utmärker 85:an har du ju redan Tamron 90 som ett mycket kompetent alternativ. Däremot skull jag nog inte välja så kort optik som 50-60 mm för den typ av porträtt jag vill ta, även om jag har sett mycket fina resultat från Nikons nya och dyra 58/1.4G (aldrig provat själv).

Ska man jaga lekande barn eller av någon annan anledning behöver en zoom för att fånga rörliga motiv är 70-200/2.8 VR1 ett bra val. Jag hör till dem som aldrig (n.b. för den typ av bilder jag oftast tar) har besvärats av dess ofta upprepade kritik för softa kanter på FX-hus, och jag använder en D800 som primärt hus. Eventuell bristande kantskärpa är väl dessutom mera av en tillgång än ett problem för porträttfoto.

Det här blev längre än jag hade tänkt mig, men hoppas något av innehållet gör det läsningen värd.
// Grelber
 
ANNONS