Annons

Börja med studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasI

Medlem
Hejsan,

Jag har fått idén om att börja med studiofotografering och har direkt fastnat på vad jag ska ha, så jag kan inte ta mig vidare.

Saken är den att jag saknar erfarenhet inom detta område. Vet inte vad för blixtrar, softboxar, paraplyer man ska ha.

Kommer att använda studiouppsättnigen lite varstans, till och med utomhus.
Kommer att fotografera mer än bara porträtt med studion, men porträtt är huvudsaken. Vill kunna använda ljuset till att experimentera med andra saker än bara just porträtt.

Jag vill ha en billig uppsättning till att börja med så att jag kan utöka mina kunskaper därifrån istället för att köpa något jättedyrt och sedan aldrig använda det, MEN! jag vill hellre inte köpa ett alldeles för billigt då det kommer bli att jag inte vill fotografera eftersom att ljus och saker inte räcker till mina behov och experimentering.

Jag vill kunna sätta upp studioblixtrarna utan att behöva ha en massa tillbehör utöver det som kommer med i blixtpaketen för att kunna använda dem. Det ska gå att fotografera från scratch liksom.

Har kikat lite på scandinavianphoto och har hittat följande:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1014661445/fotobestway/dagsljuspaket-easy-folding-50x50
- Detta är den billigaste varianten. Räcker 50x50 och behöver jag synkkablar till eller batteriaggregat, eller sköts allt via kameran? Man knäpper av en bild och det blixtrar till?

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13700596/visico/blixtpaket-vl-200-plus
- En liten dyrare variant, lite större softboxar, synksladdar, radiotrigger samt fjärrkontroll.
Kan jag alltså använda blixtrarna trådlöst?

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012896549/elinchrom/blixtpaket-d-lite-rx-one-softbox-to-go-set
- Ytterligare lite dyrare variant och där stannar min budget. 2st 66x66 softboxar, 100W inställningslampa.

Det skulle vara underbart om ni kunde förklara i ett kort sammanhang om vad som behövs, om detta räcker för mig och vilken jag ska välja, samt varför.

Väntar med spänning!
 

lonian

Aktiv medlem
Softbox är bra och ger ett fint ljus, men ska du vara on the move Skulle jag valt paraply i stället av simpla anledningen att du slipper sätta ihop den varje gång, bara fälla upp. Dessutom väger de mindre. Själv har jag ett vitt transparant paraply jag skjuter blixt genom vilket ger lite liknande effekt. Vill du koncentrera ljuset mer är det nog softbox som är bättre. Silverparaply låter man blixten studsa ljuset i först vilket kan dämpa blixtstyrkan och ge lite hårdare ljus. Jag är ingen expert men det är vad jag fått uppleva på egen hand. Jag började med studioblixtar men gick senare över till 3st dslr blixtar så jag mer kunde experimentera med ljus i ett mindre rum.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Först och främst, välkommen till studiofotograferandet! Jag har själv börjat nyligen och det har gett en extrem nytändning av mitt fotointresse!

Som sagt ovan så är det en del skillnader mellan paraplyer och softboxar. Softboxar kan ge ett väldigt kontrollerat, mjukt ljus, medan paraplyer ger lite mer oberäknelig spridning. Paraplyer är ofta lättare att få med sig, då de tar väldigt lite plats ihopfällda. Softboxar kan ta lite mer plats, beroende på märke: ett tips är att om det är viktigt för dig att vara mobil så kan du titta på hur softboxarna ser ut i nedmonterat läge.

Det första paketet du tittat på är inte ett blixtpaket. Det är bara lampor med paraplyer, vilket gör att du inte kan använda blixten för att "frysa" motivet. Ljusstyrkan verkar dessutom ganska tveksam. Om du har råd skulle jag säga att du bör köpa det dyrare paketet: Elinchrom är en jättestor tillverkare och de ljusformare du köper till deras system kan du använda på kraftigare blixtar från samma tillverkare, om du bestämmer dig för att uppgradera.

Hur viktigt är det för dig att vara mobil? Om du verkligen vill kunna skjuta överallt finns ju möjligheten att använda speedlights med ljusformare, vilket är vad jag gör. En speedlight är ju inte lika ljusstark som en studioblixt, men om du bara ska fota en person kan de fungera rätt bra, och du behöver aldrig oroa dig för strömkablar eller tunga batterier.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Tycker du skall läsa på o lära lite om studiofotografering genom böcker och på nätet först, du måste nog greppa vad det handlar om innan du handlar grejer, Mvh, LO
 

AndreasI

Medlem
Jag har kommit fram till att jag nog skall börja med belysningsboxar först. Så tar jag mig därifrån...

Hittade en Fotobestway Easy Folding med 2st octaboxar på 70cm i diameter, men det känns ganska litet? 135cm i diameter hade varit lite bättre att leka runt med?
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008136648/fotobestw...

Sen hittade jag denna från kaffebrus, vet ej hur kvaliteten är och även här är det 70cm i diameter. Kan inte hitta några som är större.
http://kaffebrus.com/produkt/portabelt-softbox-set

Vilken av dessa ska jag välja? Och vad för enkelt batteriaggregat till boxarna kan jag köpa om jag tar dom utomhus ?
 

joyn

Aktiv medlem
Elinchrom är bang for the buck

Om du kollar på Elinchrom så ger RX one rätt mycket bang for the buck men om det är viktigt att fota utanför studion är deras aggregat quadra hybrid prisvärt, Aggregat ÄR dyra. https://shop.aifo.se/sv/Start/Elinchrom/Studioblixtar/Batteriblixtar/ELB/Elinchrom_Quadra_Hybrid_-_Living_Light_Set?id=EL-10430

Tipset är att lära dig att använda ETT ljus först och vad EN modifierare kan göra innan du går vidare.

Du kan alltid köra Speedlites men det blir fort pengar om du köper flera nya av märkesnamnen men om du håller dig till typ Yongnou så får du några stycken under ett par tusen kronor. Modifierare hittar du billigt på typ ebay eller ibland (ofta) på blocket från de som tidigare har köpt på sig grejor för att prova på.

Jag rekommenderar att kolla upp http://www.lightingrumours.com/ innan du handlar.
David Hobbys site http://strobist.blogspot.se/ är nog obligatorisk läsning för alla som börjar med blixtfotografering.

Som alltid i foto är det prestanda du betalar för, jag själv anser att Elinchrom är mycket bang for the buck (även om jag själv numera använder Profoto B2 TTL, TTL var en egenskap som var viktig för mig i mitt fotograferande. (för andra är det fullständigt egalt))

Det är vissa egenskaper som kostar och som nybörjare behöver du troligtvis inte mer är RX-one eller beggade kit typ RX-2 eller RX-4 för studion eller motsvarande och måste det vara portabelt kommer du lätt upp i 10000 kr även för beggat.

Sen finns ju fasta ljus men det är inget jag kan så därav inga råd på vägen mer än att kolla NOGA på färgtemp och färgstabilitet om du kör flera ljus.

PS angående storleken på ljuskällan. Du behöver inte så mycket mer än 60-70 cm box till att börja med, storlek är relativ objektet en pytteliten box på 20x20 cm kan vara stor riktigt nära objektet, så länge du inte fotar helkropp eller flera personer behövs inga stora grejor. Ett bra råd tror jag kan vara att köpa en en Elinchrom RX-one och en beautydish till den och ett bomstativ till att börja med.
 
Senast ändrad:

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Du kan alltid köra Speedlites men det blir fort pengar om du köper flera nya av märkesnamnen men om du håller dig till typ Yongnou så får du några stycken under ett par tusen kronor. Modifierare hittar du billigt på typ ebay eller ibland (ofta) på blocket från de som tidigare har köpt på sig grejor för att prova på.
Cactus RF60 är väl bland de bättre tredjeparts-speedlighten: under 2000 på kaffebrus, och då har den inbyggd radiosändare och mottagare, och stödjer HSS (väldigt bra om man fotar i miljöer med andra ljuskällor), och funkar med de flesta märken.

Ångrar faktiskt att jag köpte en Fuji speedlight, min Cactus är betydligt smidigare att använda för strobism.

Och jag, Strobism-bloggen är guld värd för den som är ny till ljussättning, vare sig det handlar som studioblixtar eller speedlights.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Man brukar dock inte börja med att köpa en bil.
Det finns undantag. Jag köpte en billig bil för att övningsköra med innan jag tog körkort.
Samma sak med studioljus. Jag köpte billiga Visico för att lära mig själv ljussättning men naturligtvis har jag lärt mig mycket under tiden genom Youtube- tittande.
 
ANNONS