Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt systemkamera eller kompaktkamera för filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullan66

Medlem
Jag köpte en begagnad Canon 7d för ca 1,5 år sen, men tyvärr har den inte kommit till så mycket användning som jag hoppats, delvis på grund av att jag insett att jag har mest behov av att filma. Nu funderar jag på hur jag ska lösa detta och har kommit fram till några alternativ.

a) Köpa en prisvärd kompaktkamera som filmar bra, typ Olympus TG-5 (andra tips är också välkomna)
b) Skaffa ett kamerahus till en kompakt systemkamera som filmar bra och dela på objektiven mellan den och 7d:n (nackdelen är att jag måste köpa ett till objektiv då, har bara ett 50 mm 1,8 just nu+måste funka med canons objektiv). Nåt i stil med Fujifilm X-T2, men helst lite billigare.
c) Göra mig av med 7d:n och skaffa en 80d som kan göra rubbet. Nackdelen här är att den är ganska stor och klumpig vilket jag vill komma ifrån.

Med de förutsättningarna, hur hade ni tänkt? Min önskebudget är 10 000...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man huvudsakligen filma tycker jag det finns ett ganska uppenbart val i Panasonic GH4 beg för ca 5000kr. Lägg på ett allroundobjektiv som t ex 14-140 i någon av versionerna så ligger man bra till och får 4k. Är det däremot sportfoto som är ens andra intresse vad gäller stillbildsfoto så är nog 80D bättre då bra följande AF i spegellösa ännu innebär lite dyrare kamerahus (XT-2/EM-1 II/Sony A7 III/Sony A6500). Panasonics DFD även i de nyare husen hänger inte riktigt med de andra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bara lite komplement, går man in på GH4 serien och framåt, behöver man nog vara extra intresserad av att filma, här fins det inställningar att göra som är ganska så omfattande att lära sig för att dra maximal nytta av kameran, skillnaden mot tex 80D är mycket stor, fins säkert standard inställningar att använda men samtidigt överkurs om man är nöjd med mera vanliga familjefilmer, när 80D kom så var den då den bästa full HD filmaren från Canon, men fortfarande lite softade filmer som dom brukar få kritik för, men är säkert en god filmare för familjefilmer, Panasonic har annars en radda av modeller med 4K nu när snart alla platt teve kommer att ha 4K ( UHD )- och man vill kolla på gamla filmer som man tagit även i framtiden.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
80D är ruskigt trevlig att filma med, med touchskärmen pekar man bara där man vill fokusera och den skiftar fokus mjukt och fint. Face tracking funkar utmärkt med. Men den är lite större och tyngre än de mer kompakta systemkamerorna.
 

apersson850

Aktiv medlem
På vilket sätt är 7D för stor? Filmer som någon står ut med att titta på tas ju nästan undantagslöst med stativ, så kameran blir rätt liten i förhållande till resten.

För att inte tala om vad man för övrigt "måste" ha, för att det ska bli något som är meningsfullt att ens filma i HD-kvalité, för att inte tala om 4K.

Prylexempel
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Samma

80D är ruskigt trevlig att filma med, med touchskärmen pekar man bara där man vill fokusera och den skiftar fokus mjukt och fint. Face tracking funkar utmärkt med. Men den är lite större och tyngre än de mer kompakta systemkamerorna.
Den har samma filmfunktion, gällande AF, som 70 D har och den kom för en massa år sedan. Så ska du satsa på en 80D för att filma och har lite mindre ekonomi så kan du gott köpa en beggad 70D för ca 4 lax. Jag har behållt min enbart för den vikbara skärmen och de bra live-view/filningsfunktionerna (och sålt min 7DII för annat märke). 70 D har också (vet inte om 80D har denna funktion) ett läge där man kan filma HD utan att sampla ner filerna i kameran och därigenom få en 2,7 x extra beskärningsfunktion (utan digital zoom). Man hittar detta läge genom att ställa in digital zoom och välja minsta extra förstoring. Fantastiskt bra och det ger faktiskt väldigt bra resultat vid basiso som man nästan alltid får använda för att komma ner till 1/50 s eller 1/100 s som ger mjukast rörelse vid filmning med kameran (och de flesta andra kameror). Är du ingen telefotograf spelar det ju ingen roll men har du en telezoom typ 70-200 eller 70-300 är det fina fisken att få 1,6x 2,7 "teleförlängning" om du vill filma något skyggt djur. Det finns bara ett aber med inställningen - Dual pixel AF fungerar inte så det blir att förfokusera som på andra spegelreflexer utan dual pixel AF, typ nikonkameror och andra som har liknande af-funktion för film.
 
ANNONS