Annons

Kopia /substitut för motljusskydd/objektivskydd 600 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias U

Aktiv medlem
Hej!

Någon som känner till företag som tillverkar (tredjeparts) motljusskydd/objektiv?
Originalskyddet är ca 22 cm långt. detta tycker jag är onödigt långt och otympligt (bland annat då jag ändå inte fotar i motljus).
Canon själva säljer en kort variant av motljusskydddet, men det kostar över 5000kr.

Det finns mjuka motljusskydd (av neopren och liknande; tex RolanPro), men de är också onödigt långa (i mitt tycke) och de kostar över 1200kr.
JJC tillverkar tydligen ett antal motljusskydd, men ännu inget som passar ett stort objektiv med diameter 168mm.
Det handlar om en bit plåt, som sätts fast på rätt sätt. Det borde kunna gå att tillverka billigare?
Det går förstås att såga av originalet för att göra det kortare - men det känns dumt om jag skulle vilja sälja.

Några tips?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min kollega har en bit svart avloppsrör som motljusskydd till 300/2,8. Kanske finns i diameter så det passar ett 600:a?
 

Ventures

Aktiv medlem
Avloppsrör kan man ju få i längder upp till 6m. Kan bli lite tungt att bära bara.:)

Om man är lite av GDS:are så kan man tillverka ett lätt, mjukt och stötdämpande motljusskydd av liggunderlag som limmas med lämpligt lim till en diameter som passar att skjuta på objektivet. Vissa material i liggunderlag kan vara svåra att få lim att fästa på (bara min erfarenhet).
 

gunte

Aktiv medlem
Hade också ett hemmatillverkat motljusskydd till Tokina 300/2,8 en gång.Klätt med camotyg och en list typ gammal bildörr runt fronten.Tror det var ett svartmattmålat plaströr från grunden, passade perfekt och såg nästan köpt ut.
 
ANNONS