Annons

Måla ditt objektiv själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag hade en sliten EF 300/2.8 L USM som jag målade om för hand med ett väldigt gott resultat.
Är det fler personer som har målat om sina objektiv?
Jag funderar på att måla om min EF 300/4L USM, funderar på att göra den svart. Tänkte att det skulle se orginellt ut.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte målat något objektiv - ännu.
Men kan tänka att rött, blått eller rosa verkligen skulle bli originellt. Svart är väl en ganska vanlig färg på objektiv, kan jag tycka.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag hade en sliten EF 300/2.8 L USM som jag målade om för hand med ett väldigt gott resultat.
Är det fler personer som har målat om sina objektiv?
Jag funderar på att måla om min EF 300/4L USM, funderar på att göra den svart. Tänkte att det skulle se orginellt ut.
Köpte touch-up på Ebay och fixade mitt 300. Granskar man ser man att det inte är original.
 

gunte

Aktiv medlem
Inte lackat objektiv men handgreppet till min Fuji som är blanksvart sprayar jag regelbundet med svartmatt gummispray från jula . Blir skönt att hålla i när det är kallt.. Lossnar efter en tid och lätt att dra av utan problem.. Och så sprayar man nytt.. Eller använd gevärstejp från dollarstore..
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hur gjorde du när du målade ditt objektiv?
Det blev inte som orginal, men det blev tillräckligt bra.
Jag köpte en vit färg, något vitare än Canons gamla vita.
Maskerade objektivet med tejp och så målade jag med pensel, olika sorters penslar. Resultatet blev förvånansvärt bra. Jag skruvade bort den silverfärgade märkesbrickan.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Borde ju funka att "wrappa" med färgad plastfilm också. Att måla blir ju oåterkalleligt. Säkert blev det bra, men frågan är hur intresserad jag skulle vara av att köpa ett hemmamålat objektiv...lol 😬
 

Erik X

Aktiv medlem
Det känns som om Canons vita objektiv skrämmer bort alla vilda djur inom någon kilometers omkrets.. :) Men det finns (eller fanns) tydligen en tanke att de skulle dra åt sig mindre solvärme, nu är det kanske mera ett varumärke.
Men okej, finns det någon färg eller självhäftande plastfilm som är någorlunda diskret i visuella våglängdsområdet men samtidigt reflekterande för värmestrålning? Isåfall är jag intresserad :) Någon transparent men mörktonad film hade varit praktisk, då kunde man klistra över t.ex. brännvidssmarkeringarna och fortfarande kunna läsa dem.. Skulle solskyddsfilm för bilrutor kunna fungera?
 
Senast ändrad:

Betacam_SP

Aktiv medlem
Till min EF 300/2.8 hade jag ett camoflagetyg som man kunde trä på som en strumpa. Över avståndsangivelsen var det en genomskinlig plast.
Det var en ganska bra grej faktiskt.


Det känns som om Canons vita objektiv skrämmer bort alla vilda djur inom någon kilometers omkrets.. :) Men det finns (eller fanns) tydligen en tanke att de skulle dra åt sig mindre solvärme, nu är det kanske mera ett varumärke.
Men okej, finns det någon färg eller självhäftande plastfilm som är någorlunda diskret i visuella våglängdsområdet men samtidigt reflekterande för värmestrålning? Isåfall är jag intresserad :) Någon transparent men mörktonad film hade varit praktisk, då kunde man klistra över t.ex. brännvidssmarkeringarna och fortfarande kunna läsa dem.. Skulle solskyddsfilm för bilrutor kunna fungera?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag håller med dig om att Canons vita gluggar lyser på flera km avstånd. Det är ju bra reklam för Canon i sportsammanhang, men kanske inte i skogen 🙂.

Det känns som om Canons vita objektiv skrämmer bort alla vilda djur inom någon kilometers omkrets.. :) Men det finns (eller fanns) tydligen en tanke att de skulle dra åt sig mindre solvärme, nu är det kanske mera ett varumärke.
Men okej, finns det någon färg eller självhäftande plastfilm som är någorlunda diskret i visuella våglängdsområdet men samtidigt reflekterande för värmestrålning? Isåfall är jag intresserad :) Någon transparent men mörktonad film hade varit praktisk, då kunde man klistra över t.ex. brännvidssmarkeringarna och fortfarande kunna läsa dem.. Skulle solskyddsfilm för bilrutor kunna fungera?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det finns ju camouflage till Canons teleobjektiv, vet ej om det är tejp eller strumpa. Sök på canouflage både hos Scandinavian photo och Cyberphoto.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag vill absolut inte ha camo, ger fel attityd.. vill bara ha lite mindre skrikig vit. Och så är det ett EF100-400 II med telekonverter, tvivlar på att det finns något färdigsytt till den kombinationen. Ska nog testa med solskyddsfilm..
 
ANNONS