Annons

Köpa min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vincent J

Medlem
Som rubrikerna lyder vill jag köpa en första kamera. Har förstått och kan hålla med om att spegellöst är vad som gäller. Har en budget på max 9000. Som jag har förstått det så köper man inte bara en kamera utan man går in i ett system. Viket system skulle ni föreslå? Kommer mest ta bilder men också lite video. Vill inte gå in i ett system där alla objektiv kostar 7k och uppåt då det blir lite av en för stor satsning för en nybörjare. Har tittat på en Lumix GX9 och Fuji X-T20. Är väldigt öppen för förslag. Tacksam för svar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vad tror du att du kommer att fota mest? Natur, vilt, street, sport etc, inomhus/utomhus?

Det är en viktig utgångspunkt för vad man ska välja
 

Vincent J

Medlem
Mest bilar, street och porträtt. Även lite natur i framtiden. Kameran och utrustningen måste inte vara jätte portabel då jag ändå alltid kommer ha en väska med mig. Men vill ju inte ha med mig en resväska.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, spegellöst är framtiden det är det ingen tvekan om, men frågan är om du inte med en budget på 9000 snarare ska satsa på dåtiden. Utvecklingen för spegellösa är blixtsnabb vilket gör att priser på existerande utrustning faller som en sten när någon ny revolutionerande finnes gör sitt inträde på marknaden. Ska du få tag i riktigt bra objektiv för under 7000 lär du få leta på begagnat marknaden, och då får du mer att välja på om du väljer någon äldre begagnad DSLR modell. Ska du filma med skulle jag föreslå att du letar efter en begagnad Canon 70D för några tusenlappar och lägger resten på optik.

Av de två kameror du nämner hade jag utan tvekan satsat på Fujifilm X-T20 framför Panasonics M4/3 kamera. Just nu diskuteras det ganska mycket på nätet om M4/3:s framtid. Anledningen är att länge var sensorn en väldigt stor del av en kameras pris. Detta gäller inte i lika hög grad idag varför vi ser fler och fler billiga kameror med större sensorer och därmed bättre bildkvalitet som skulle kunna konkurrera ut mindre format. Vi har redan sett hur Nikon lagt ned kameror med CX format (ännu mindre än M4/3) samt hur Panasonic satsar på kameror med stora fullformat sensorer. Panasonic säger förstås att de tänker fortsätta med M4/3 systemen, men vilken tillverkare skulle säga något annat. Den andra tillverkaren av M4/3 system lever till stor del på tillverkning av medicinsk utrustning. Det finns inget så svårt att sia om som framtiden men det är denna typ av trender vi kan se idag.

Ser vi på Fujifilm så är de kända för att så långt det är tekniskt möjligt införa nya funktioner även i gamla modeller genom firmwareuppdateringar så ur den synpunkten är Fujifilm ett bra val om pengarna finns.

Rent generellt oavsett vad du väljer lägg större delen av dina pengar på optiken det är de som har störst betydelse för bildkvaliteten.
 

Brix

Aktiv medlem
Ja, spegellöst är framtiden det är det ingen tvekan om, men frågan är om du inte med en budget på 9000 snarare ska satsa på dåtiden. Utvecklingen för spegellösa är blixtsnabb vilket gör att priser på existerande utrustning faller som en sten när någon ny revolutionerande finnes gör sitt inträde på marknaden. Ska du få tag i riktigt bra objektiv för under 7000 lär du få leta på begagnat marknaden, och då får du mer att välja på om du väljer någon äldre begagnad DSLR modell. Ska du filma med skulle jag föreslå att du letar efter en begagnad Canon 70D för några tusenlappar och lägger resten på optik.

Av de två kameror du nämner hade jag utan tvekan satsat på Fujifilm X-T20 framför Panasonics M4/3 kamera. Just nu diskuteras det ganska mycket på nätet om M4/3:s framtid. Anledningen är att länge var sensorn en väldigt stor del av en kameras pris. Detta gäller inte i lika hög grad idag varför vi ser fler och fler billiga kameror med större sensorer och därmed bättre bildkvalitet som skulle kunna konkurrera ut mindre format. Vi har redan sett hur Nikon lagt ned kameror med CX format (ännu mindre än M4/3) samt hur Panasonic satsar på kameror med stora fullformat sensorer. Panasonic säger förstås att de tänker fortsätta med M4/3 systemen, men vilken tillverkare skulle säga något annat. Den andra tillverkaren av M4/3 system lever till stor del på tillverkning av medicinsk utrustning. Det finns inget så svårt att sia om som framtiden men det är denna typ av trender vi kan se idag.

Ser vi på Fujifilm så är de kända för att så långt det är tekniskt möjligt införa nya funktioner även i gamla modeller genom firmwareuppdateringar så ur den synpunkten är Fujifilm ett bra val om pengarna finns.

Rent generellt oavsett vad du väljer lägg större delen av dina pengar på optiken det är de som har störst betydelse för bildkvaliteten.
Att man inte kan få riktigt bra objektiv för under 7k nya håller jag ju inte riktigt med om, det beror ju lite på vad för objektiv man ska ha. Det finns ju t.ex flera Sigma art-objektiv för under 7k och även Fuji har flertalet riktigt fina objektiv för under 7k.

Annars håller jag absolut med om att man bör lägga den största delen av pengarna på objektiven :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där är en fråga som blir allt mer komplicerad. Utvecklingen går inte så snabbt framåt längre.
Därför finns det mycket begagnat att välja på. FF är för många lockande. När det gäller spegellöst skall man nog inte köpa något som är äldre än 4 år.
Tar man Canon 5D går det nog lika bra med en 5D MKIII som många proffs fortfarande använder.

Själv kan jag fortfarande ta bra bilder med en 1D MKIIN från 2005 som gått över 275 000 bilder. Det hänger mycket mer på fotografen än kameran om bilden blir bra.

Det går bra att ta bilder också med äldre kameror.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664931.htm
 

Vincent J

Medlem
Så för att ”knyta ihop säcken” så skulle tillexempel en xt20 med 18-55 kitobjektivet vara bra? Eller kanske en xt1? Och att man sedan köper fler objektiv såklart. Men är det ett bra märke även i framtiden? Eller ska jag gå för en 77d tillexempel? Har hört att man ska hålla sig ifrån begagnade kameror då det kan finnas skador man inte kan se med blotta ögat. Eller är det en myt?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Optiken skulle jag påstå är viktigare än kameran. Om inga objektiv får kosta över 7000kr är begagnat bra att satsa på. Då sitter Canon och Nikon med störst utbud. Då kan man få riktigt bra objektiv begagnat till låga priser.

Skall allt köpas nytt får man då spara in på huset för att få bra objektiv. Skall det vara spegellöst kan man titta på t ex Fuji XT20 med 18-50/2,8-4. Det är ett av de bättre kitobjektiven.
 

Brix

Aktiv medlem
Så för att ”knyta ihop säcken” så skulle tillexempel en xt20 med 18-55 kitobjektivet vara bra? Eller kanske en xt1? Och att man sedan köper fler objektiv såklart. Men är det ett bra märke även i framtiden? Eller ska jag gå för en 77d tillexempel? Har hört att man ska hålla sig ifrån begagnade kameror då det kan finnas skador man inte kan se med blotta ögat. Eller är det en myt?
Fuji's 18-55/2.8-4 ska vara ett av de bästa kitobjektiven på marknaden så det lär funka hur bra som helst som ett första objektiv att lära sig allt med.

Fuji har överlag riktigt bra objektiv och deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med så jag kan varmt rekommendera dem :)
 

Vincent J

Medlem
Tack för alla svar, det blir nog en X-T20 eller en X-e3. Har någon av er handlat på mydigitalland? Dem skickar grejer från Storbritannien, och det blir nästan 2000kr billigare. Bra eller dålig idé?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fuji's 18-55/2.8-4 ska vara ett av de bästa kitobjektiven på marknaden så det lär funka hur bra som helst som ett första objektiv att lära sig allt med.

Fuji har överlag riktigt bra objektiv och deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med så jag kan varmt rekommendera dem :)
Hade ett 18-55/2,8-4 OIS och köpte "the brick" 16-55/2,8.
Testade dessa båda under en tid. Tittar man extra noga så är 16-55 lite vassare om man pxelpeepar ordentligt. Fast det är tveksamt om någon som inte är petig fotograf ser det ens i en A2 utskrift.

18-55 är otroligt bra för sitt pris. Önskar jag inte hade gett bort det till dottern.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att man inte kan få riktigt bra objektiv för under 7k nya håller jag ju inte riktigt med om, det beror ju lite på vad för objektiv man ska ha. Det finns ju t.ex flera Sigma art-objektiv för under 7k och även Fuji har flertalet riktigt fina objektiv för under 7k.
För sin första kamera till allmän fotografering vill man normalt ha en zoom.
Det finns 2 zoomar i Art serien för Canon, 8 respektive 15 tusen kr nytt.
Fina objektiv men jag tror inte på det valet ekonomiskt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Så för att ”knyta ihop säcken” så skulle tillexempel en xt20 med 18-55 kitobjektivet vara bra? Eller kanske en xt1? Och att man sedan köper fler objektiv såklart. Men är det ett bra märke även i framtiden? Eller ska jag gå för en 77d tillexempel? Har hört att man ska hålla sig ifrån begagnade kameror då det kan finnas skador man inte kan se med blotta ögat. Eller är det en myt?
Ska du köpa nytt är nog xt20 ett bra alternativ om man fortfarande kan få tag på den ny. Fujifilms optik är i de flesta fall mycket prisvärd så även deras kit objektiv. Hade hållit mig borta från xt1 den släpptes för över fyra år sedan och det har hänt mycket med spegellös teknik sedan dess.

Om Fujifilm är ett bra märke för framtiden är förstås svårt att veta då vi lever en föränderlig värld, men märket växer starkt och gör en tydlig ansats till att bli starkare på proffsmarknaden. Genom sitt tydliga focus på APS-C kan man räkna med att man inte likt Canon, Nikon och Sony låter APS-C objektiven med några få undantag utgöra ett prisbilligt B-lag vad för att locka in nya kunder i systemet. I stället för att satsa på att ta fram fullformatkameror till ett marknadsmässigt getingbo där de tvingats slåss med Canon, Nikon, Sony,.. har de valt att utnyttja sitt stora optikkunnande på att ta fram billiga mellanformat kameror för de som vill ha ännu högre bildkvalitet än APS-C. Så du behöver nog inte oroa dig för att Fujifilm ska gå under i första taget.

Vad det gäller Canon och Nikon så håller de på att byta objektivfattning vilket gör att många kommer att vilja sälja sin gamla Canon/Nikon utrustning för att byta till det nya systemets spegellösa kameror, vilket kan ge utrymme för begagnat fynd, samtidigt som det troligtvis inte är en fördel andrahandsvärdet för nya prylar från dessa märken. Så ska du ha Canon eller Nikon köp begagnat. Vill du filma med autofocus välj Canon eller något spegellöst. Nikons DSLR modeller har värdelös AF för video.

Vad det gäller risker med att köpa begagnat så är det naturligtvis så att någon kan försöka lura på dig ett defekt exemplar. Men köper du begagnat i butik brukar du få några månaders butiksgaranti så att sådana fel kan åtgärdas på butikens bekostnad. Köp aldrig begagnat utan att du haft möjlighet att prova prylarna. Ladda ned bruksanvisningar från nätet för de tilltänkta begagnat objekten och läs dem så du vet vad du ska testa. Tillhör du de som alltid köper sprillans ny bil kanske du inte tillhör de som ska köpa begagnad kamera heller, men du har nog större chans att bli lurad vid begbilköpet
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hade ett 18-55/2,8-4 OIS och köpte "the brick" 16-55/2,8.
Testade dessa båda under en tid. Tittar man extra noga så är 16-55 lite vassare om man pxelpeepar ordentligt. Fast det är tveksamt om någon som inte är petig fotograf ser det ens i en A2 utskrift.

18-55 är otroligt bra för sitt pris. Önskar jag inte hade gett bort det till dottern.
Den stora fördelen med 16-55/2.8 är att det den har konstant bländare över hela brännviddsomfonget vilket underlättar arbete med manuella blixtar i studiosituationer, förutom det uppenbara att det är bra att ha hög ljusstyrka även i teleläget. Å andra sidan är den inte bildstabiliserad, och faller förmodligen utanför budget, så det är nog 18-55 som gäller för TS
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att man inte kan få riktigt bra objektiv för under 7k nya håller jag ju inte riktigt med om, det beror ju lite på vad för objektiv man ska ha. Det finns ju t.ex flera Sigma art-objektiv för under 7k och även Fuji har flertalet riktigt fina objektiv för under 7k.

Annars håller jag absolut med om att man bör lägga den största delen av pengarna på objektiven :)
Nackdelen med att välja objektiv från andra märken än kameran är att kameratillverkarna förstås i första hand tar hänsyn till sina egna objektiv
när de ger ut firmware uppdateringar till sina kameror, så risken är större att man blir sittande med något som inte fungerar om man väljer optik från andra märken.
 

Vincent J

Medlem
Nackdelen med att välja objektiv från andra märken än kameran är att kameratillverkarna förstås i första hand tar hänsyn till sina egna objektiv
när de ger ut firmware uppdateringar till sina kameror, så risken är större att man blir sittande med något som inte fungerar om man väljer optik från andra märken.
Kommer ändå i första hand köpa Fuji optik. Mitt första objektiv jag köper kommer nog vara XF 50mm f2. Verkar vara ett riktigt fint objektiv för pengarna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så för att ”knyta ihop säcken” så skulle tillexempel en xt20 med 18-55 kitobjektivet vara bra? Eller kanske en xt1?
X-T20 är bättre än X-T1 på de flesta punkter, förutom lite mindre/sämre evf och sämre vädertätning. X-T20 med 18-55 hittar du ju i butik för 10000, men borde inte vara jättesvårt att hitta beg om man vill spara några tusenlappar. Kanske till det förträffliga 23/1,4!

Eller så väljer man den lite enklare, men fortfarande utmärkta, kitzoomen 15-45. Under 8000 kr för hela paketet!
 

Brix

Aktiv medlem
Kommer ändå i första hand köpa Fujinon optik. Mitt första objektiv jag köper kommer nog vara XF 50mm f2. Verkar vara ett riktigt fint objektiv för pengarna.
Fuji har som sagt riktigt grymma objektiv och det är en av huvudanledningarna att ens använda Fuji :) Deras 50/2 ska vara riktigt bra ja; skarpt, fin bokeh och snabb autofokus. En annan trevlig sak med Fuji's XF-objektiv är att de alla är gjorda av metall :)

Sen är ju inte utbudet av tredjeparts-objektiv alls lika stort till Fuji som till de andra tillverkarna samt att man ju heller inte får autofokus med tredjeparts-objektiv(med undantag för Viltrox 85/1.8).
 
ANNONS