Annons

Dammpartiklar som jag själv inte ser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Man kan faktiskt göra övningen helt utan objektiv om man fotar mot en punktformig ljuskälla (t.e.x. en liten ficklampa några meter bort) i ett mörkt rum. På så sätt är eventuellt damm i objektivet helt uteslutet :-D
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ta mindre bländare än så, f/28 eller vad objektivet klarar av..
Det är nog mer avslöjande att använda ett objektiv med lång bränndvidd, jag är inte riktigt säker. Välj manuell fokus och ställ den på helt oskarpt så att du inte råkar fokusera på förbiflygande insekter eller nåt sånt :-D
Välj låg iso så att bruset blir minimalt, ta gärna lång exp-tid och vifta omkring med objektivet under exponeringen för att helt utesluta att prickarna är verkliga motiv
Kan vara lämpligt att dra upp exponeringskompensationen ca 2/3 så syns prickarna bättre
Man skal komma ihåg att om man använder bländare som bl 22 eller mindre kommer man alltid se lite dammfläckar. Detta också efter en noggrann rengöring.

Det är inte sällan att det då syns lite damm också på en helt ny kamera. Helt rent får man det aldrig. Så det gäller att inte bli för fanatisk i sin dammjakt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Att fota utan objektiv är skoningslöst avslöjande :-D
Labbade lite med min 500D som borde få en dammstädning snart..
3269 väggen fotad med f/18, EF 70-300
3270 väggen fotad med f/25, EF 70-300
3271 utan objektiv, ficklampa (20 mm diam) på 15 meters håll

Funderar varför det blir ringar runt dammkornen, ett tag trodde jag att det var ficklampans reflektor som avbildades genom någon slags omvänd hålkamera-effekt. Men ringarna blev lika stora oavsett om lampan var på 3 eller 15 meters avstånd. Måste vara nåt diffraktionsfenomen som inte syns med objektiv monterat. Eller är det kanske blänk på insidan av objektivfästets kromring..?

Alla bilder är ett 1:1 utsnitt av exakt samma del av bilden
Edit, lustigt att "ringarna" inte hamnar på samma ställe som "blaffan" på f/25-bilden. Nu skulle ju skuggan av dammkornet kunna hamna olika om jag inte höll kameran exakt vinkelrätt mot lampan, det var jag inte så noga med. Eller är det genomskinliga bakterier som fungerar som linser som jag har råkat fotografera medan vanliga dammkorn inte syns..? :-D
Galna projekt är alltid kul :-D
 

Bilagor

Senast ändrad:

Pupillen

Aktiv medlem
-----
Funderar varför det blir ringar runt dammkornen, ett tag trodde jag att det var ficklampans reflektor som avbildades genom någon slags omvänd hålkamera-effekt. Men ringarna blev lika stora oavsett om lampan var på 3 eller 15 meters avstånd. Måste vara nåt diffraktionsfenomen som inte syns med objektiv monterat. Eller är det kanske blänk på insidan av objektivfästets kromring..?
-----
Det är mycket riktigt fråga om diffraktion. Att avståndet mellan dammkorn och sensorns ljuskänsliga yta är så kort gör dock att det blir fresneldiffraktion och inte fraunhoferdiffraktion som det annars oftast handlar om i fotosammanhang (båda diffraktionsvarianterna är naturligtvis i grunden samma fysikaliska fenomen, orsaken till att man skiljer på dem beror bara på att man i fraunhoferfallet kan göra mycket stora matematiska förenklingar).

Att avståndet till ficklampan inte påverkar nämnvärt beror på att det i båda fallen var ”tillräckligt” långt i förhållande till lampans lilla diameter för att inte påverka märkbart (vågfronterna var näst intill plana när de träffade dammkornen i båda fallen).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad kan man använda till att rengöra borsten om den blir smutsig?
Om man bara använder den till att rengöra sensorn bör den inte bli smutsig.
Det har förekommit för mycket silikonolja i vissa kameramodeller. Främst från Nikon.

Skulle man få det i borsten får man använda något som löser detta. Aceton, kemiskt ren bensin eller liknande börde fungera.
 
ANNONS