Annons

Finns det några bra böcker med fototema

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fotbollssäsongen är slut. Kameran ligger på hyllan. Fotoabstinensen tränger sig på. Tänkte då att istället för att planlöst ge mig ut med kameran för att bedöva den värsta plågan kunde börja botanisera i litteraturen.

Vilka böcker har ni att rekommendera? Allt från prylar till teknik och reseskildringar efterfrågas, även memoarer och yrkesskildringar, till och med romaner, så länge som det är inspirerande och stimulerar fotoknölarna.

Bifoga gärna motivering och egna reflexioner utöver bara titel.
På vilket sätt inspirerade boken dig? Vad lärde du dig? Var det sträckläsning, eller mer som en uppslagsbok när du stod inför ett problem?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ett svar på frågan (som dessutom är rent skönlitterär, men som i viss mån handlar om bilder och skapande), är Irving Stones gripande biografi över Vincent Van Gogh, med titeln "Han som älskade livet."

Det är en biografi som är skriven i romanform. Den bygger på den korrespondens som Vincent hade med sin bror, och som fortfarande finns kvar (jag tror att det var/är 250 brev).

Om du läser den och sedan går till konstmuseet och tittar på en originalmålning av Vincent Van Gogh, kanske du ser på konstverket med andra ögon. En väldig gripande (och berömd) berättelse som dessutom bygger på vad som faktiskt utspelat sig.

Ett annat tips är Stefan Ohlssons bok Digital bild 4.0 (finns på rea här på Fs). Heltäckande från allt om kamera till utskrift (och allt däremellan). Rekommenderas varmt (själv har jag två ex. av nämnda bok).

Men, läs "Han som älskade livet". Om du börjar, får du svårt att lägga den ifrån dig 😉. Finns även som film (en gammal film), med Kirk Douglas som Vincent Van Gogh.

Jo, förresten, Zorba the Greek av Nikos Kazantsakis (tror jag det stavas), är också en gammal (men vilken höjdare !) roman, som också bygger på en person som faktiskt levt. Finns också som (gammal) film med Antony Quinn och Alan Bates i huvudrollerna. Mycket sevärd ! (och läsvärd).

Det är vad jag kan komma på i detta nu, i arla morgonstund 😊.

Mycket nöje !
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
En bra tråd hoppas att det blir många tips, de flesta som hänger här har passerat den grundläggande men här några tips på mer djupgående

Steve Perry har gett ut en pdf bok om Secrets to Nikons Autofocus System, en bra djupdykning i nikons af. En bok på 500 sidor som jag i princip har gått igenom och har också närstuderat vissa delar återkommande som uppslagsbok

För makro och tips om kreativ makro så tycker jag Bättre bilder / Småkryp & Växter ger många tips som och boken är lättläst

För djur och Fåglar så tycker jag ”Fotografera fåglar och vilda djur” är en av de bättre. Brutus har givit ut en snarlik om Konsten att Fåglar och andra djur

Steve Perry har också skrivit en om Secrets to stunning Wildlife photography, som jag inte har läst än, någon som har?

För inspiration så tycker jag den serie som Pagina har gett ut, i serien Fotografernas bästa bilder och hur de kom till, de finns för olika inriktingar som Makro, Fotomagi, etc, det är lite av en blädderbok och när man hittar en bild man gillar så kan man läsa mer om bakgrunden

De flesta av dessa böcker finns på biblioteken, så innan man köper något så är det smartast att börja där.

Utöver detta så finns det en hel del böcker som är en kombination av fotobok och en naturbok för någon specifik plats. Tex Kungsbacka - En bok om naturen av Annette Seldén. Mellan sjöarna av Jarl von Schéele och Naturpärlor i Skåne
 

thommym

Aktiv medlem
Vilka böcker har ni att rekommendera? Allt från prylar till teknik och reseskildringar efterfrågas, även memoarer och yrkesskildringar, till och med romaner, så länge som det är inspirerande och stimulerar fotoknölarna.

Bifoga gärna motivering och egna reflexioner utöver bara titel.
På vilket sätt inspirerade boken dig? Vad lärde du dig? Var det sträckläsning, eller mer som en uppslagsbok när du stod inför ett problem?
Jag köpte för ett tag sedan boken 'Fotografi, kameror och digital teknik; Konsten att fokusera' av Torgny Carlsson.

Den tar en stund att ta sig igenom då den går i detalj in på teknik om kameror, ljus, optik, linser, avbildningsfel och hundra andra detaljer. Skulle tro att man har störst behållning av den om man är tekniskt lagd, gärna med en högskoleexamen, då den innehåller mycket formler och är djupgående.

En bok jag återvänder till för att dyka ner i något teknikområde.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag har den kanske perfekta inspirationen för dig!
Hans van Meer: European Fields – The landscape of lower league football

Jag har ett högst allmänt fotbollsintresse men kunde inte motstå den här boken då jag själv har så tydliga minnen från barndomen som fotbollspelande grabb i pojklag i Närke där man ofta gästade de minsta bruksorterna med de tanigaste lagen. Men oftast hade de de vackraste belägna fotbollsplanerna med hängbjörkar runt om eller en liten sjö alldeles intill. Och gräset var grönare (!) och ej utslitet.
Som du förstår blev jag ingen fotbollspelare...
 

gunte

Aktiv medlem
Kan verkligen rekommendera "ÅRET RUNT"
Naturen, vädret och de svenska årstiderna av Lage Larsson och Hans Strand
En underhållande bok med roliga och underhållande text och man behöver inte vara intresserad av meteoroligi..
 

Måns H

Aktiv medlem
Böcker som påverkat mig

Kurt Bergengren: "Fotografera är nödvändigt" och "Tänka med ögonen". Den första en suverän genomgång av internationell foto, den andra en utmärkt genomgång av svenskt foto. (Tack Bengan för tipset "Den enda fotobok man behöver"). Den ena tror jag finns kvar på förlaget!

Göran Segeholm: Konsten att ta vinnande bilder. Inte så bra titel tycker jag på inspirerande bok om hur man vinner betraktarens hjärta och familjens uppskattning.

(Recensioner på resp böcker finns här på Fotosidan.)
 

Terje H

Aktiv medlem
”Chaos” av Josef Koudelka tillhör en av favoritböckerna i bokhyllan här hemma. Rekommenderas varmt! 👍

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oj vad många spännande böcker ni rekommenderar, och med så inspirerande motiveringar! Det här kan bli en komplett önskelista till jul. Och så får jag rensa en hel hylla i bokhyllan för att göra plats :)

Tack!
 

thommym

Aktiv medlem
Vilka böcker har ni att rekommendera? Allt från prylar till teknik och reseskildringar efterfrågas, även memoarer och yrkesskildringar, till och med romaner, så länge som det är inspirerande och stimulerar fotoknölarna.

Bifoga gärna motivering och egna reflexioner utöver bara titel.
På vilket sätt inspirerade boken dig? Vad lärde du dig? Var det sträckläsning, eller mer som en uppslagsbok när du stod inför ett problem?
Måste ju också nämna en legendarisk fotobok av "den framgångsrike amerikanske fotografen" Robert Capa, "Krigsfotografen; Från Nordafrika till Berlin". Det är inte alltid som jag håller med om uttrycket "En bild säger mer än tusen ord", men här kan det inte vara mer korrekt. Och så förstår man varför man skall berätta i svartvitt.
 
ANNONS