Annons

MacOS 10.15 samt LR. Mycket nytt som rör till det.

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
En annan effekt av uppdateringen av Mac OS X är att det inte går att skanna med SilverFast 8 och Epson V8oo. Går man in på Epsons hemsida står där att det inte finns några drivrutiner till Mojave 10.14.6. Antar att det är de som ligger efter. Dock fungerar VueScan och Epson scan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En annan effekt av uppdateringen av Mac OS X är att det inte går att skanna med SilverFast 8 och Epson V8oo. Går man in på Epsons hemsida står där att det inte finns några drivrutiner till Mojave 10.14.6. Antar att det är de som ligger efter. Dock fungerar VueScan och Epson scan.
Epson är usla på att hänga med i uppdateringar.
Gäller också skrivare.
 

Måns H

Aktiv medlem
Super Duper känner jag inte till.
Du kan säkert uppgradera till versionen före 10.15. 10.15 är fortfarande bara en beta.
Kollade med Mac Store. Min gamla iMac klarar bara El Capitan. Är det meningsfullt att uppgradera dit eller bara onödigt jobb?

SuperDuper är ett backupprogram som finns sen mycket länge och funkar bra, jag trivs bättre med det än Time Machine.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Måste funka med Super Duper backup.
SuperDuper meddelar att de har problem att lösa med övergången till den kommande Catalina 10.15, men jobbar hårt på att lösa problemen

"Executive Summary: Internally, SuperDuper! can now make bootable copies of "live" Catalina volumes in all three released Beta versions of macOS 10.15. While much work still needs to be done to make things ready for external use, no obstacles are blocking us from pursuing at least one "definitely works" path."

https://www.shirt-pocket.com/blog/

I en tidigare Blogg rekommenderar de att till att börja med köra med TimeMashine.

Vi som använder både livrem och hängslen låter initiala problem drabba andra användare först ;-)

Super Duper fungerar dock alldeles utmärkt med Mojave 10.14.6
Vet detta av egen erfarenhet
 

Måns H

Aktiv medlem
Vissa problem efter ett stegs uppgradering

Kollade med Mac Store. Min gamla iMac klarar bara El Capitan. Är det meningsfullt att uppgradera dit eller bara onödigt jobb?

SuperDuper är ett backupprogram som finns sen mycket länge och funkar bra, jag trivs bättre med det än Time Machine.
Jag installerade El Capitan. Datorn funkade, men inte mobila bredbandet. Blev tvungen att köpa en router i st f stickan som funkat bra senare år. Bank-ID funkade inte. Men bra service på SHB redde ut, så nu funkar det mesta som innan.
 

martinot

Aktiv medlem
Brukar vara försiktig med att installera alla nya operativsystem (förutom i bilen, konstigt nog, där man kanske borde vara konservativare än någon annan stans).

Men tack för informationen och varningen! Kommer att vara extra långsam och försiktig med att uppgradera min Mac denna gången.
Uppföljning;

Uppgraderade min ena MBP15 till Catalina i veckan (inget kritiskt om det inte skulle fungera bra), men än så länge flyter allt på fint med både Adobe Lr (gamla klassiska 6.14), ljudkort och andra appar/hårdvara.

Hur har det gått för er andra?

+/- med 10.15?
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Kör hela mitt Mac-stall utan problem (2 st MacMini 2018 och en gammal MacBook Air)

Fick konstiga problem med släktforskningsprogrammet MacFamilyTree, men tror inte att det är relaterat till Catalina......

SuperDuper har nu släppt en beta för Catalina men jag har inte vågat mig på den än - förlitar mig på TimeMachine.

https://www.shirt-pocket.com/blog/index.php
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Adobe skriver själva på deras hemsida att de inte fixat alla 32 bitar saker än. Hur kan man vara så efter som företag? Det är ju inte så att 32 bitar kom här om dagen.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Krångel igen...

Suck...!
Problem med Canon EOS Utiility 3 (3.11.1) och Mac OS Catalina 10.15.2...Så jag kan ju inte ladda ner mina bilder från min Canon 5D MK III...Apple eller Canon borde nu fixa detta med allra högsta prioritet...Jag vill ju se och jobba med mina bilder... skittrist!
/B

Källa: Från dpreview.com
"To Users of EOS Utility 3.11.1 for Mac OS X and Picture Style File Registration Tool 1.0.0 for Mac OS X
macOS 10.15.2 was released by Apple on December 11, 2019. Following operation checks performed with this version at Canon, we have confirmed a USB connection issue with “EOS Utility 3.11.1 for Mac OS X” and "Picture Style File Registration Tool 1.0.0 for Mac OS X" whereby the functions enabled by connecting a camera and a Mac device via USB cannot be used.
This issue does not occur on macOS 10.15.0/10.15.1. We are currently preparing to release versions of these applications that incorporate a fix for this issue.
For EOS cameras with Wi-Fi functionality, the camera can be remotely operated from EOS Utility via a Wi-Fi connection with the Mac computer.
For more details, please refer to the respective camera's user manual.
We sincerely apologise for the inconvenience and appreciate your patience on this matter.
First posted on 12 Dec 2019"
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Suck...!
Problem med Canon EOS Utiility 3 (3.11.1) och Mac OS Catalina 10.15.2...Så jag kan ju inte ladda ner mina bilder från min Canon 5D MK III...Apple eller Canon borde nu fixa detta med allra högsta prioritet...Jag vill ju se och jobba med mina bilder... skittrist!
/B

Källa: Från dpreview.com
"To Users of EOS Utility 3.11.1 for Mac OS X and Picture Style File Registration Tool 1.0.0 for Mac OS X
macOS 10.15.2 was released by Apple on December 11, 2019. Following operation checks performed with this version at Canon, we have confirmed a USB connection issue with “EOS Utility 3.11.1 for Mac OS X” and "Picture Style File Registration Tool 1.0.0 for Mac OS X" whereby the functions enabled by connecting a camera and a Mac device via USB cannot be used.
This issue does not occur on macOS 10.15.0/10.15.1. We are currently preparing to release versions of these applications that incorporate a fix for this issue.
For EOS cameras with Wi-Fi functionality, the camera can be remotely operated from EOS Utility via a Wi-Fi connection with the Mac computer.
For more details, please refer to the respective camera's user manual.
We sincerely apologise for the inconvenience and appreciate your patience on this matter.
First posted on 12 Dec 2019"
Att det inte fungerar får vi skylla Canon för. Apple har vi tydliga med att de kommer gå över till enbart 64-bitars. De började gå ut med information om detta redan för ett par år sedan.

Det är alltså inget Apple bara har hittat på helt plötsligt.
 

martinot

Aktiv medlem
Att det inte fungerar får vi skylla Canon för. Apple har vi tydliga med att de kommer gå över till enbart 64-bitars. De började gå ut med information om detta redan för ett par år sedan.

Det är alltså inget Apple bara har hittat på helt plötsligt.
Exakt. Har också för mig att detta varit tydlig planerat och presenterat i deras roadmap sedan flera år.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att det inte fungerar får vi skylla Canon för. Apple har vi tydliga med att de kommer gå över till enbart 64-bitars. De började gå ut med information om detta redan för ett par år sedan.

Det är alltså inget Apple bara har hittat på helt plötsligt.
Det förefaller vara ditt standardsvar, men nu har ju Canon själva skrivit att:

"This issue does not occur on macOS 10.15.0/10.15.1."
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det förefaller vara ditt standardsvar, men nu har ju Canon själva skrivit att:

"This issue does not occur on macOS 10.15.0/10.15.1."
Är det rätt skrivit korrekt från början skal det fungera. Jag kör konstant betatester för Apple. Just nu testar jag 10.15.3 beta 3.

Inga problem med några av mina program. Och jag har mängder av dem.

Så kan du tala om för mig varför ON1 2020 ra och LR samt Capture One 12 fungerar perfekt. Det är betydligt mer komplicerade program än Canons.

Så kryp ner i hålet igen pysen.
 

martinot

Aktiv medlem
Det förefaller vara ditt standardsvar, men nu har ju Canon själva skrivit att:

"This issue does not occur on macOS 10.15.0/10.15.1."
Ok. Dår är det ett helt annat läge (inget att göra med 32-bitarskod) och en helt annan orsak.

Då kan buggen mycket väl ligga i macOS (alternativt hos Canons kod).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det rätt skrivit korrekt från början skal det fungera. Jag kör konstant betatester för Apple. Just nu testar jag 10.15.3 beta 3.

Inga problem med några av mina program. Och jag har mängder av dem.

Så kan du tala om för mig varför ON1 2020 ra och LR samt Capture One 12 fungerar perfekt. Det är betydligt mer komplicerade program än Canons.

Så kryp ner i hålet igen pysen.

Jag är förvånad över hur många mjukvarutillverkare inte har koll på nya versioner av operativsystemet och det är alltid samma tillverkare varje gång. Det är som om det inte orkar bry sig förens det smäller och alla är upprörda. Adobe är precis lika.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är ju precis vad Canon gör, enligt pressmeddelandet du citerade.

Under tiden kan du alltid sätta ditt minneskort i en kortläsare och importera bilderna till din dator.
Jag föredrar att ladda ner mina bilder via kabel och EOS Utility 2 alt. 3, trots att det tydligen är ”fel” sätt, för att ta ur minneskortet vid varje nedladdning verka vara det enda ”rätta” sättet...

När jag laddar ner mina bilder från canon 5D Mk3 resp. min 7DMk2,
så gör nedladdningen via kabel och EOS Utility att bilderna läggs direkt i rätt placerade och rätt namngivna mappar, utan min hjälp. Om jag t ex under en hel veckas tid har fotat 10-15 bilder varje dag, så skapar EOS Utiliy programmet 7 olika mappar (en för varje dag), korrekt placerade och korrekt namngivna, och placerar alla nedladdade bilder i respektive rätt mapp.

Om jag däremot tar ut minneskortet och laddar ner via en kortläsare separat eller direkt i datorns kortläsarplats, får jag göra det hela jobbet själv med att namnge mappar och sortera in bilder rätt.

Fär fotografer som tar kanske tusentals bilder vid ett fototillfälle kanske nedladdningshastigheten är viktigare så att då ta ur minneskortet ur kameran är bättre.

Jag har aldrig bråttom när jag laddar ner bilder, sällan över hundra raw-bilder per fototillfälle, utan vill få bilderna på rätt plats direkt.

Oavsett om det är Canon eller Apples sak att lösa det uppkomna problemet, så hoppas jag att det sker snarast. Så länge som EOS Utility är nere, har jag andra sätt att hantera det provisoriskt.
/B
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Jag föredrar att ladda ner mina bilder via kabel och EOS Utility 2 alt. 3, trots att det tydligen är ”fel” sätt, för att ta ur minneskortet vid varje nedladdning verka vara det enda ”rätta” sättet...

När jag laddar ner mina bilder från canon 5D Mk3 resp. min 7DMk2,
så gör nedladdningen via kabel och EOS Utility att bilderna läggs direkt i rätt placerade och rätt namngivna mappar, utan min hjälp. Om jag t ex under en hel veckas tid har fotat 10-15 bilder varje dag, så skapar EOS Utiliy programmet 7 olika mappar (en för varje dag), korrekt placerade och korrekt namngivna, och placerar alla nedladdade bilder i respektive rätt mapp.

Om jag däremot tar ut minneskortet och laddar ner via en kortläsare separat eller direkt i datorns kortläsarplats, får jag göra det hela jobbet själv med att namnge mappar och sortera in bilder rätt.

........


/B
Jag säger inte att ett sätt är rätt och andra fel men det du beskriver gör Lightroom för mig vid varje import oavsett vilken kamera jag använt och importen öppnas automatiskt när jag sätter ett SD kort i datorns kortläsare.

Konfigureras i egenskaperna för import
 
ANNONS