Annons

Köpa A1 eller A2

Produkter
(logga in för att koppla)

iceaway

Ny medlem
Det börjar närma sig att köpa en ordentlig digitalkamera, och har tittat runt på lite olika modeller, samt haft chansen att prova en Dimage A1 i somras. Jag gillade verkligen A1:an, den var bra och enkel att använda, och tog bra bilder.
Men nu såg jag att A2an inte var så förfärligt mycket dyrare. Det jag kommit fram till är att A2an har fler MP, och en mycket bätttre EVF.
Jag kommer förmodligen aldrig ha någon nytta av 8MP, mot A1:ans 5MP, eftersom jag inte hade tänkt skriva ut bilder i någon större omfattning.
Är det då värt att lägga dom extra pengarna på A2an bara för den bättre sökaren? Finns det fler saker som skiljer som jag missat? Finns det några andra bra icke-minolta kameror jag borde titta på?

Ska även tillägga att jag är student, så priset spelar ganska så stor roll.
 

KGS

Aktiv medlem
A2 för den bättre sökaren. Det räcker egentligen som argument. 3 miljoner extra pixlar är inte så dumt att ha även om du inte tänker skriva ut, det ger dej större frihet att beskära bilderna...

Alternativ... hmm... Nikons 8800 men den är dyrare... Panasonics senaste med 12x optisk stabiliserad zoom kan vara värd att klämma på, ungefär samma prisklass som A2.
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Nyare modeller är väl oftast bättre överlag än de äldre modellerna. Sedan vet jag inte så mycket om A1 att jag egentligen ska yttra mig mer... :)

För alternativ till Konica Minolta kan du kolla på Canon EOS 300D även om den ligger något högre i pris. Kanonkamera överlag och så är det dessutom inte några fasta objektiv som A1/A2 har vilket alltid är en fördel (även om det också drar upp priset eftersom du får köpa till optiken).
 

mianto

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans att det är mer brus i A2, p.g.a. att 8Mp inte får plats.

Jag har precis beställt en A1......men inte för detta påståendets skull.
 

sagan

Avslutat medlemskap
A2 ger faktiskt mindre brus än A1 trots de mindre pixlarna, orsaken till det är att de lagt in kraftig brusreducering i A2 (vilket har bieffekten att bilderna blir mjukare).
 

mianto

Aktiv medlem
Jaha, där ser man.
Hoppas jag blir nöjd med min A1 i alla fall, har läst massor med positivt om den, om A2 också i och för sig.
 

mianto

Aktiv medlem
Eller är A2 så mycket bättre att det motiverar ett köp av den istället, min order har inte skickats ännu (Cyberphoto)
Jag är amatör av lägre graden.
Senaste kameran var en Fuji S5000 som jag var ganska nöjd med.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag motiverade mitt köp av A2 istället för A1 med att det inte var så mkt prisskillnad att tala om. Det i kombination med att A2 på vissa punkter är aningen vassare än A1.

På det stora hela tror jag inte att de båda kamerorna skiljer sig åt sååå mkt.

/Catherine - som är nöjd med sin A2
 

sagan

Avslutat medlemskap
Antagligen så beror det på att de dyra alltiettkamerorna inte säljer längre i någon större omfattning, då systemkamerorna blivit så pass billiga.
 

KGS

Aktiv medlem
Njae, det tror jag inte på. Det finns nog andra förklaringar till att man lät A200 ta över. Bara att gratulera dem som fick tag i en A2 som f n är skapelsens krona när det gäller digitalkameror. Fanns det en bättre skulle jag ha haft den nu.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Svarade men såg inte att tråden var bumpad...

A1 och A2 var bra kameror med några brister man kan leva med. Dessa kameror passar utmärkt för dem som inte kan fotografera och vill lära sig men även för proffs. En fördel med allt-i-ett kamera... (låter lite som en blöja)... som typ Minolta A2 är att man ser undefär hur bilden skall bli, denna fördel har inte systemkameror och där med passer de inte nybörjare lika bra trots att de börjar bli billigare.

Bruset i A1 är ibland skrämmande och att avvika från ISO 100 är nära på omöjligt. Om der är varmt ute är bruset värre och detta beror på att Minolta var dumma nog att inte sätta en kylfläns på CCDn för att spara plats och jag vet inte om A2 fick en, men det tror jag inte.

Skulle jag idag välja mellan A1 och A2 hade det blivigt den som var billigast, men det är inte att förneka att A2 har vissa fördelar som A1 inte har och bruset går som sagt och lava med och det syns tydligt om man ser på bilderna i 100 % på en datorskärm vilket inte är så vanligt att man gör.
 
ANNONS