Annons

Slutarproblem A1

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en A1:a sedan ett halvår som har fungerat problemfritt tills för ett par veckor sedan. Nu har den dock börjar strula rejält.

De symptom jag upptäckt är:

- "Err" visas i displayen när kameran är avstängd.

- Slutaren fungerar inte i annat läge än (maximal) tele. Om kameran startas i fotoläge med vidvinkel är bilden helt svart. Om man däremot startar i teleläge och zoomar tillbaka ser man bilden, men när man tar ett kort är det endast den elektroniska slutaren som begränsar exponeringstiden, bilden blir överexponerad.

- När kameran sätts på i playläge låser sig alla reglage och kameran måste slås av genom att man tar ut batteriet.

Är det någon som känner igen detta? Var bör jag vända mig? Är det någon av minoltas egna verkstäder som gäller?

Tacksam för alla svar.
//Simon
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Låter helt klart som ett fall för service och har garantin gått ut så blir det nog reparation.

Jag hade dock ett liknande fel på en Epson, det var troligen nått skräp inne i objektivet som gjorde at det strolade. Efter flera in och ut zoomningar och bilde på manuelt läge så började kameran som ett litet under att fungera igen även jag inte hade en aning om vad jag gjorde.
 

sagoland

Aktiv medlem
Jo, jag får förmodligen ta och lämna in den. Tack för tipset, ska testa att ta en massa bilder i olika lägen. Kan ju mycket väl vara skräp.
 

KGS

Aktiv medlem
Ser att du har Västerås som hemstad... men snabbast o säkrast är ändå att själv lämna in kameran hos Minolta i Solna. Torggatan 13, tel 08-6277650. Min Dimage 7 hade två års garanti och jag räknar kallt med att min A1 inte har mindre även om den inte (peppar peppar) har behövt någon service ännu.

Aette har däremot börjat konstra liiite nu efter över 50000 exponeringar. Hon hänger sej ibland vid skrivning till Microdriven. Det är när jag tagit många, riktigt många, bilder på kort tid. Då hjälper bara att göra kameran strömlös o sen starta om, precis som en tjurig dator.

Första gången det hände var inomhus o jag fotade ett par hundra exponeringar på en halvtimma, Microdriven var formligen glödhet när jag tog ur den, så problemet ligger i den. Har jag bestämt.
 

sagoland

Aktiv medlem
Det är alltså bättre att åka dit själv och lämna in än att skicka? Kanske till och med blir billigare i fraktkostnad? Ska först kolla med Scandinavian Photo om de känner igen problemet och om de tror att det handlar om ett reklamationsärende.

Scandinavian Photo har ettårsgaranti på prylarna. Kameran köptes maj 2004. Samtidigt har jag fått för mig att hemelektronik ska ha två års garanti. Jaja, jag får se.

Vad tror ni det kommer hamna på om reparation blir aktuell? Blir det för dyrt har jag helt enkelt en kamera med icke utbytbart 180-200 =D

Haha, ja, testade att ta en sådär femhundra bilder igårkväll, mitt CF kunde (läs skulle kunna) därefter användas för att steka ägg på. Praktiskt.
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Njae, jag har så ofta ärenden till Sthlm ändå så jag lämnade in den o fick en personlig kontakt med snubben på service.

Jag tror att postorderfirmorna skickar dej en adresslapp som du använder för att skicka kameran direkt till Minolta så det borde funka ungefär lika bra. De som lämnat in den till t ex Expert har ibland fått vänta länge på sin kamera har jag läst i trådarna.

När min D7 strulade så var den över ett år men under två. De ville inte ens se ett kvitto. De bara reparerade utan kostnad. Scandinavian o många andra ger sina "standardgarantier" men tillverkarna kan ofta ha mycket generösare garantivillkor. Det som är bäst för dej gäller.

Om du kan påvisa att felet funnits i kameran hela tiden så har du två års reklamationsrätt, men efter första året är det du som på nåt vis ska kunna visa att felet var "medfött". Gäller om garantin har gått ut.

Hoppas det löser sej för dej! Tre veckor fick jag vara utan kamera, men som tur var fick jag låna en exakt likadan av en polare undertiden.
 
ANNONS