Annons

När en bild ljuger.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
En bild säger mer än tusen ord. Jo, det har man hört så ofta att man snart börjar tröttna på det, men av händer när folk inte längre lyssnar eller rättare sagt ser vad en bild förmedlar?

Ofta kan man använda bilden som bevis för nått, men några få ord och folk kan tolka en bild på fel sätt och oftast är det nyhetsmedia som låter bilden ljuga för oss.

Se på denna sida:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,681054,00.html

Den som tittar ser ett långfinger den som ser, ser ett pekfinger. Nära på 50 % tror att han gör ett "Fuck" tecken åt pressen, enbart för att tidningen skriver så. Men håll själv armen så som Bush håller den och håll upp olika fingrar, du kommer troligen märka att att det är ganska svårt att få upp långfinret utan att höja andra fingrar.

Så trots att nästan alla människor har en hand att testa med och ögon att se med så litan man fäldre på lögnen.

Fins det fler exempel där en omanipulerad bild tolkats felaktigt tack vara pressens ord?
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det tror jag inte hjälper och vad gör det för nytta? Jag har äns inte röstat och tänker inte rösta då det inte ändrar på nått.

Det är bara kul att se hur olika folk tolkar en och samma bild. Om jag inte mins fel visade man även för ett tag sedan nått som såg ut som en kommande kyss även det bara "troligen" röred sig om en oskyldig vänskaps puss på kinden.
 

Carl Hellman

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Föreslår att vi alla deltar i aftonblaskans undersökning och markerar pekfingret.
Dragit mitt strå till stacken ;)

För övrigt är ju aldrig en bild sanning. En högupplöst, skarp bild, till lika helt omanipulerad, tagen med kort tid och hyffsat skärpedjup kan ljuga som bara den med perspektiv och distorsion och annat spännande. Bara för den säger mer än tusen ord har den inte mer rätt än tusen ord. Vad är det man brukar säga? Sanningen ligger i betraktarens ögon eller nått sånt va?
 

MomentMan

Aktiv medlem
Jag behöver inte ens tänka eller prova själv för att se att det är ett pekfinger. Jag skulle gärna se ett långfinger, men ser det inte. Det hade ju varit riktigt kul om han gett pressen långfingret.
 

Tomasz

Aktiv medlem
En bild säger inte alltid mer än 1000 ord

...men den kan säga tusen ord snabbt som ögat. Och vi är för slöa för att tänka efter, bläddrar snabbt till nästa bild i stället.
 
ANNONS