Annons

Bulb

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Hur lång tid innebär Bulb på Dimage A200?
Testade med fjärrstyrningen men den verkade stänga exponeringen redan efter 30 sek eller något även fast jag inte tryckt på knappen.

Borde det inte gå länge?
 

Clouseau

Aktiv medlem
Bulb betyder att slutare är öppen tills du trycker ner avtryckaren en andra gång. Stänger den sig själv är det inte bulb utan bara längsta möjliga slutare.
 

badboll

Aktiv medlem
Hittade mitt svar på google igår kväll.
Även med bulb så är 30sek det längsta som går.

Lite tråkigt =/
 

Clouseau

Aktiv medlem
Ja framförallt om de marknadsför det som bulb. Är det en ny kamera kan du alltid hävda att det stod fel i produktbeskrivningen och kräva att få byta. 30s är en normal längsta slutartid och inte bulb. Möjligen har du möjligheten att avbryta när du vill under de trettio sekunderna genom att trycka på avtryckaren men vad är det för vits med det om du ändå kan ställa det som vanlig slutartid?
 

badboll

Aktiv medlem
Vart lite besviken jag också.
30sek finns ju som val i den normala slutartids menyn eller hur man ska säga.

Skulle ut och fota sjtärnorna igår och tänkte ha en tid på ca 5 min men det ville sig inte alls.

Jaja, jag antar att man kommer rätt långt med 30sek också.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Om det är till någon tröst så kan jag säga att man inte kan fota stjärnor med 5 min slutartid med mindre än att man har stativ med motor efterosm jordens rotation är så snabb att stjärnorna blir till streck redan efter ett par minuter.
 

badboll

Aktiv medlem
Jo det vet jag, det var just den effekten jag ville uppnå igår kväll.

Sen har jag fått reda på att det beror på att CCDn blir så varm så det går inte att använda något över 30sek. Lite konstigt tycker man, och vid högre iso så skulle det vara ännu kortare tid tydligen.

Men visst, med 30 sek kommer man ju rätt långt? Inte ofta man behöver ha längre tider.
 

zoki

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
... men vad är det för vits med det om du ändå kan ställa det som vanlig slutartid?
Vitsen framkommer ifall du plåtar fyrverkeri eller åska. Nu är kanske 30 sec lite väl lite för åska men med fyrverkeri kan det vara användbart.

/Z
 

badboll

Aktiv medlem
Inte ska väl 30 sek vara för lite för åska? Det har jag svårt att tro.
Sett flera bilder som är tagna med mycket kortare tider, runt 10-15 sek.
 

Clouseau

Aktiv medlem
zoki skrev:
Vitsen framkommer ifall du plåtar fyrverkeri eller åska. Nu är kanske 30 sec lite väl lite för åska men med fyrverkeri kan det vara användbart.

/Z
Faktiskt helt onödigt där också. Ta en bit kartong och håll framför gluggen mellan krevaderna istället. Då slipper du dessutom skakoskärpan från att du trycker på avtryckaren.
 

badboll

Aktiv medlem
Angående avtryckaren så har jag en fjärrstyrning till kameran som jag använder vid bulbläget.
Så någon skakning uppstår inte.

Men som sagt, 30 sek för åska, är det för lite?
Jag som vill plåta åska så gärna.
 

Clouseau

Aktiv medlem
badboll skrev:
Inte ska väl 30 sek vara för lite för åska? Det har jag svårt att tro.
Sett flera bilder som är tagna med mycket kortare tider, runt 10-15 sek.
Det räcker med 1s om du har tur men för att slippa trycka om och om igen så är det bra med lite längre tider. :eek:)
 

badboll

Aktiv medlem
Hehe självklart.
Men tänk efter, 30 sek är ganska mycket. Vid ett hyffsat åskväder har det ju garanterat kommit en blixt var 30 sek.
Men förstår vad du menar, men det är som det är nu ju :)
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Bilder tagna med 30 sekunder med min Minolta A1 är nära på oanvändbara och tanken på fem minuters exponering är då nära på skrämmande. Jag tror man har satt en 30 sec gräns pga att tekniken knappast klarar längre än så.

Men jag har undrat på några saker angående Bulb:
1: Hur bygger man föresetn en trådutlösare till Minolta A1?

2: Hur använder man Bulb vid blixt (åska) fotografering?

3: Kan man få bra och relativt brusfria bilder med längre exponering är 10 sekunder?
 
ANNONS