Annons

Ljus fläck med IR-filter på A1

Produkter
(logga in för att koppla)

3___1415

Medlem
Idag fick jag mitt efterlängtade IR-filter till min A1 (Hoya 49mm infrared R72). Jag provade det naturligtvis genast. När jag sedan kikade på bilderna upptäckte jag ett ljust fält i centrum av bilden.
Jag har provat med olika slutartider och bländare med samma iriterande ljusa fläck mitt i bilden. Om jag tar bort filtret och tar några bilder så syns ingen fläck.
Är det någon som har råkat ut för samma fenomen eller är det någon som har en idé om vad det kan vara.
Är det så att A1:an inte riktigt klarar av att ta bilder med Ir-filter? Eller kan sensorn vara skadad?
 

Bilagor

Zebulah

Aktiv medlem
Intressant

Fick en ljus fläck på några foton under vårens skidtur i fjällen. Utgick från att jag hade lyckats få något på filtret men jag skall titta lite närmare på fotona när jag kommer hem så får jag se om det kan ha med filtret att göra. Har en A200 med ett Hoya UV 49mm HMC Super.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Lite svårt att se vad det kan röra sig om med en sådan rörig bild. Skulle gu kunna ta en bild på en jämn neutralt färgad yta som täcker upp hela bilden?

Om detta underlättar analysen vet jag ännu inte men man kanske kan komma en bit på vägen. Själv tycker jag cirkeln ser rund ut vilket gör att jag tvivlar på att det är fel på sensorn, jag får en känsla av att det är nått optiskt.
 
ANNONS