Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

C-LOG till Canon 5D mark IV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Hittar inte så bra på forumet, länge sedan jag var här och skrev. Jag hoppas jag placerar frågan i rätt underforum.
Har köpt mig en Canon 5D mark IV med EF 24-70 f/2.8 II på helgrean.
Skeppas huset med C-LOG nu mer? Det var lite skriverier om detta för något år sedan vet jag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Som regel skeppas kameran INTE med C-log. Det har i alla fall tidigare bara varit Canons egen webbutik som sålt kameror med c-log.

C-log kostar extra oavsett om du köper kameran med eller utan. Enligt Canon är anledningen att det ska betalas en licensavgift och att kameran då måste registreras. Sen kostar ju det extra arbetsmomentet.
 

Tims

Aktiv medlem
Tack, då vet jag.
Kommer plåta till 98% av tiden ändå. Jag var lite nyfiken på att testa bara.
Kameran kommer om någon vecka eller två först, därav jag undrade.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Som regel skeppas kameran INTE med C-log. Det har i alla fall tidigare bara varit Canons egen webbutik som sålt kameror med c-log.

C-log kostar extra oavsett om du köper kameran med eller utan. Enligt Canon är anledningen att det ska betalas en licensavgift och att kameran då måste registreras. Sen kostar ju det extra arbetsmomentet.
Förklara för mig vad C-log är? Jag vet att det har att göra med filmning. Men inte mer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Förklara för mig vad C-log är? Jag vet att det har att göra med filmning. Men inte mer.
Det är en bildstil med enormt flack tonkurva som används av filmare som justerar "grade:ar" filmklippen i efterhand.

C-log gör att bilden blir gådaskig och med låg kontrast, men då ryms också fler av motivets toner utan att bli utfrätta eller igensotade. I efterhand kan man sedan justera kontrasten till normalt, men med bibehålla hög- och lågdagrar. Men idag är det populärt att behålla lite av det grådaskiga utseendet, vilket man kan se i många professionella videoproduktioner.

Om vi jämför med stillbild så är C-log ett sätt att komma så nära en råfil man kan med bara jpeg.
 

iSolen.se

Guest
Det är en bildstil med enormt flack tonkurva som används av filmare som justerar "grade:ar" filmklippen i efterhand.

C-log gör att bilden blir gådaskig och med låg kontrast, men då ryms också fler av motivets toner utan att bli utfrätta eller igensotade. I efterhand kan man sedan justera kontrasten till normalt, men med bibehålla hög- och lågdagrar. Men idag är det populärt att behålla lite av det grådaskiga utseendet, vilket man kan se i många professionella videoproduktioner.

Om vi jämför med stillbild så är C-log ett sätt att komma så nära en råfil man kan med bara jpeg.
Är filmen på skärmen normal eller också utplattad?
 

Tims

Aktiv medlem
Jag läser på https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/canon-eos-5d-mark-iv-far.htm att:

"Uppgraderingen sker på verkstad mot en avgift från och med i juli. Canon Svenska AB anger inget pris, men sajten Dpreview anger ett pris på 99 dollar. De uppger också att kameror tillverkade från och med juli månad kommer att få funktionen installerad på fabriken."

Så vad gäller, är det fel i artikeln? Har inte fått kameran ännu.

Edit: Artikeln är skrive i april 2017.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
"Uppgraderingen sker på verkstad mot en avgift från och med i juli. Canon Svenska AB anger inget pris, men sajten Dpreview anger ett pris på 99 dollar. De uppger också att kameror tillverkade från och med juli månad kommer att få funktionen installerad på fabriken."

Så vad gäller, är det fel i artikeln? Har inte fått kameran ännu.
Som jag skrev innan så säljs både kameror med och utan C-log. Detta var inte uppenbart i pressmeddelandet som artikeln bygger på, utan har kommit fram i efterhand.
 

Tims

Aktiv medlem
Som jag skrev innan så säljs både kameror med och utan C-log. Detta var inte uppenbart i pressmeddelandet som artikeln bygger på, utan har kommit fram i efterhand.
Tack. Det förklarar saken. På Canons egen sida kan man välja som framkommit tidigare, men mot en avgift på 1100:- Har inte sett "c-log-versionen" hos några andra återförsäljare, eller så har jag inte tittat tillräckligt noga.

Kan jag lämna in den på någon butik typ Fotokungen eller Scandinavian Photo för att göra detta, eller måste jag skicka den (och vara utan kamera x antal dagar/veckor)?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det jag hört från Canon är att c-log-versionen bara säljs i Canons egen webbshop.

C-log läggs in på verkstad, så kontakta Scandinavian Photo eller Goecker. De kan kanske låna ut en kamera under tiden.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack. Det förklarar saken. På Canons egen sida kan man välja som framkommit tidigare, men mot en avgift på 1100:- Har inte sett "c-log-versionen" hos några andra återförsäljare, eller så har jag inte tittat tillräckligt noga.

Kan jag lämna in den på någon butik typ Fotokungen eller Scandinavian Photo för att göra detta, eller måste jag skicka den (och vara utan kamera x antal dagar/veckor)?
Ryska Tornado EOS ska kunna låsa upp C-log. 200 kr för en dag eller 600 för en månad. Är själv intresserad av att testa dess upplåsning av språklåset.



Hälften av alla antivirusföretag markerade den som trojan när jag skickade upp den hos Virustotal så ska man testa den är ju en virituell miljö en bra början.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ryska Tornado EOS ska kunna låsa upp C-log. 200 kr för en dag eller 600 för en månad. Är själv intresserad av att testa dess upplåsning av språklåset.



Hälften av alla antivirusföretag markerade den som trojan när jag skickade upp den hos Virustotal så ska man testa den är ju en virituell miljö en bra början.
Fick i dag i gång TornadoEOS som jag körde i VirtualBox. Fick i gång internationell meny. Hittade även ett gäng felkoder i mina kameror. Eftersom jag inte har någon 5D IV kan jag inte testa aktivera funktionen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Canon har i år släppt en tillvalsfunktion för 800 kr ex moms med rösttaggning av bilder. Det ser inte ut som att man kan ha C-log aktiverat och samtidigt ha rösttaggning av bilder, om inte jag felöversatt:

Please note: Canon-Log and Voice-Tag settings cannot be simultaneously made for the same camera.
 
ANNONS