Annons

Sb-800

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbemannen

Medlem
Hej, om man har en sb-800 på min d80 så kan man köra den trådlöst har jag hört, men måste man då ha den inbyggda blixten också igång så den också blixtar eller man kan stänga av den och ändå ha sb-800:an att fungera ?

/ Fabian
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jo, det skall ju funka.
Om du kör i Commander läge, och i menyn på kamerna sätter 800:an på TTL och den interna sätts till "--", så skall det nog bli som du vill.
Men, du måste ändå ha den interna uppfälld vad jag förstår. Dock kommer den inte att avfyras.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Jo, det skall ju funka.
Om du kör i Commander läge, och i menyn på kamerna sätter 800:an på TTL och den interna sätts till "--", så skall det nog bli som du vill.
Men, du måste ändå ha den interna uppfälld vad jag förstår. Dock kommer den inte att avfyras.
Jo, den inbyggda blixten kommer att avfyras oavsett. Det är nämligen så den styr SB800:an. Däremot kommer den inbyggda blixten inte att avfyras när bilden tas utan strax innan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, den inbyggda blixten kommer att avfyras oavsett. Det är nämligen så den styr SB800:an. Däremot kommer den inbyggda blixten inte att avfyras när bilden tas utan strax innan.
Det kan man styra själv, om man vill använda blixten bara för att styra den externa blixten eller om man vill använda den interna blixten som blixt också.
Jag brukar använda bägge när jag väl fotar med blixt, min SB800 lite från sidan och den interna framifrån (det är svårt att placera den interna någon annanstans). I vilket fall som helst fungerar det hela kanon.

/Karl
 

GrAcK

Aktiv medlem
Det kan man styra själv, om man vill använda blixten bara för att styra den externa blixten eller om man vill använda den interna blixten som blixt också.
Jag brukar använda bägge när jag väl fotar med blixt, min SB800 lite från sidan och den interna framifrån (det är svårt att placera den interna någon annanstans). I vilket fall som helst fungerar det hela kanon.

/Karl
Ja, det var ju precis detta som förklarades i inläggen ovan?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, men om du även läser och kopplar ihop det med vad jag citerat så förstår du vad jag menar...
Det är dock inte sant att den bara avfyras innan. Pröva att slå på commander-läget, ha hög ISO samt stor bländare och ta ett kort i ett helt mörkt rum med inte alltför stort avstånd till en vägg e dyl. (Utan den externa blixten närvarande såklart)

Normalt sett är detta dock inte ett problem eftersom det är så lite och drunknar i annat ljus. Jag har för mig att det finns ett tillbehör för att avhjälpa problemet, om man skulle uppleva det som ett sådant.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Det är dock inte sant att den bara avfyras innan. Pröva att slå på commander-läget, ha hög ISO samt stor bländare och ta ett kort i ett helt mörkt rum med inte alltför stort avstånd till en vägg e dyl. (Utan den externa blixten närvarande såklart)

Normalt sett är detta dock inte ett problem eftersom det är så lite och drunknar i annat ljus. Jag har för mig att det finns ett tillbehör för att avhjälpa problemet, om man skulle uppleva det som ett sådant.
Ok. Hade jag ingen aning om.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ok. Hade jag ingen aning om.
Det skall visst vara med IR som den kommunicerar med blixten, så Nikon har ett filter som bara släpper igenom IR som man sätter i blixtskon och som sedan hänger framför blixten. Det är dock jättesvårt att få tag på, jag har inte lyckats.

/Karl
 

fabbemannen

Medlem
Jo, den inbyggda blixten kommer att avfyras oavsett. Det är nämligen så den styr SB800:an. Däremot kommer den inbyggda blixten inte att avfyras när bilden tas utan strax innan.
Så vad jag har förstått så avfyras den inbyggda blixten också fast liite innan den externa ? Blir det inte konstigt på bilderna isåfall ?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om D80 funkar på samma sätt som D300 mfl men med de nyare kamerorna går det att välja om den inbyggda blixten skall bidra till exponeringen eller enbart användas till att styra den trådlösa externa.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om D80 funkar på samma sätt som D300 mfl men med de nyare kamerorna går det att välja om den inbyggda blixten skall bidra till exponeringen eller enbart användas till att styra den trådlösa externa.
Du orkade inte läsa tråden va? Första inlägget berättar precis det du sa nu...
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om D80 funkar på samma sätt som D300 mfl men med de nyare kamerorna går det att välja om den inbyggda blixten skall bidra till exponeringen eller enbart användas till att styra den trådlösa externa.
D70 hade valet i alla fall, men det var några godbitar från D70 som försvan i och med D80.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Du orkade inte läsa tråden va? Första inlägget berättar precis det du sa nu...
Första inlägget berättar inte det! Det säger att man måste ha den inbygda blixten igång för att styra den externa blixten. Det är helt korrekt.

Sedan finns det två lägen, ett där den inbygda blixten i stort sett bara styr den externa blixten och mest blixtrar kontrollkoder precis innan. Sedan finns det ett till läge där den blixtrar kontrollkoder precis innan men sedan också blixtrar till som en blixt samtidigt som man tar kortet.

På D700 kan jag välja Kommandoläge sedan kan jag ställa in hur den inbygda blixten skall fungera under själva korttagningen och grupp A och grupp B.

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ok, dags att vara lite pedagogisk eftersom det verkar vara vissa problem att förstå det här.

Tre bilder i följande ordning:

1. ISO 100; f3,5; 1/60; ingen extern blixt
2. ISO 1600; f3,5; 1/60; ingen extern blixt
3. ISO 100, f3,5; 1/60; SB-800 liggandes på badkaret på min högra sida

I samtliga fall står kameran i commanderläge med den inbyggda blixten deaktiverad. TTL-mätning. Rummet är HELT becksvart (blev lite varierande kameraposition :)) så det här är ett väldigt extremt exempel. Vem plåtar i ett becksvart rum in i en skitig spegel?

Jag brukar aldrig ha något problem med detta i vanliga fall, men eftersom somliga tror en massa saker så tyckte jag det var lika bra att visa hur det egentligen ligger till. Återigen, detta är ett löjligt extremt exempel bara för att visa hur det faktiskt ligger till.

Ursäkta den fina distortionen från objektivet. Det är bara helt obehandlande JPEG direkt ur kameran.
 

Bilagor

ANNONS